Företag i fokus:

LTs Tomas Karlsson far med osanning om Syrisk-ortodoxa kyrkan

BA9BA294-64B5-4D32-88AB-5ABA02A7E519

Foto/Montage: Redaktionen.

Ledarskribenten i Länstidningen, Tomas Karlsson, har tappat fotfästet. I hans senaste artikel i LT far han med osanningar om den Syrisk-ortodoxa kyrkan och dess medlemmar. Karlsson pekar med hela handen då han påstår att kyrkan och 50-60.000 assyrier/syrianer ”svansar efter Turkiet”.

Som ansvarig utgivare är det första gången som jag uttrycker min åsikt i Telgenytt, men sannolikt inte den sista. Jag väljer att göra det efter att LT godkänt och publicerat en artikel, skriven av ledarskribenten Tomas Karlsson, med rubriken ”Varför svansar syrisk-ortodoxa kyrkan för Erdoğans Turkiet?

I Karlssons artikel kastar han ljus på valet i Turkiet och främst på den turkiske ambassadörens besök den 14 januari i år. I samma artikel lyfter han upp omständigheten att gängkriminella, som misstänks för brott i Sverige – funnit en fristad i Turkiet. Vilket är beklagligt då länderna, Sverige och Turkiet, för länge sedan borde ha bilaterala utlämningsavtal av brottslingar. Karlsson vinklar sin artikel som om bristerna mellan Sverige och Turkiet på något sätt skulle vara den syrisk-ortodoxa kyrkans fel eller att kyrkan borde ta ställning mot Turkiet och dess representanter.

Det Karlsson kritiserar i sin artikel kallas i folkmun för att ha goda relationer. Turkiet är ett land som fortfarande har en stor population av folkgruppen assyrier/syrianer, därav är det av vikt att kunna ha en god relation och dialog med landets representanter. Om Karlsson har missat det så försöker även den svenska regeringen upprätthålla en god relation med Turkiet, med all rätt. Att värna sitt land och/eller församlingsmedlemmar och att ha goda relationer med diplomater från Turkiet eller andra länder är inte att svansa för någon.

Karlssons artikel är missvisande då han höftar med dåliga översättningar av vad som sägs eller kan ha sagts och det som verkligen blev sagt. Karlssons agenda är säkerligen inte att svartmåla alla assyrier/syrianer, men många som har hört av sig till Telgenytt känner sig kränkta, ledsna och besvikna över den retorik som Karlsson använder i sin artikel.

Det är inte första gången LTs Tomas Karlsson far med osanning.

Assyrier/syrianer har inga diplomater, som kan föra dess talan, som sitter på ambassader runt om i världen. Kyrkan är det enda organet som kan föra kommunikation mellan folket och forna hemländer. Karlsson förstår inte detta och får det i artikeln vinklat som att den syrisk-ortodoxa kyrkan tar politisk ställning för andra omvärlds-händelser. Karlsson kritiserar kyrkan och dess representanter på ett orättvist och onyanserat sätt. Karlsson och hans översättare far med osanningar, då de fritt översätter en predikan som biskopen gjorde vid en minnesstund. Ofta talar biskopar och präster i liknelser såsom Jesus också gjorde och det är inget som ska bokstavs-tolkas – vilket förväntas att en erfaren journalist, som Karlsson, borde förstå.

Tomas Karlsson väljer medvetet att feltolka ambassadörens besök och menar att det på något sätt skulle vara fel av kyrkan att träffa diplomater från Turkiet. Karlsson tar också upp Seyfo-frågan och kampen om erkännande och upprättelsen för assyrier/syrianer. Då är frågan, hur menar Karlsson att ett erkännande av Seyfo ska kunna komma till skott utan diplomatiska förbindelser.

Om Karlsson hade varit mer objektiv så hade han snabbt och enkelt, genom ett telefonsamtal, kunnat få svar på varför den turkiske ambassadören, Yönet Can Tezel, besökte kyrkan i Södertälje. Ambassadören är nytillträdd som ambassadör i Sverige och då är det kutym att besöka kyrkor, föreningar och institutioner som har relation till Turkiet. Men det verkar som att Karlssons intresse att veta syftet med ambassadörens besök är lika med noll. Karlsson bryr sig inte, utan blandar korten som det passar hans agenda och ger läsaren en medveten felaktig bild av besöket.

Besöket i Södertälje handlade som tidigare nämnts om att upprätthålla en god relation till forna hemlandet, något som den syrisk-ortodoxa kyrkan haft i decennier. Assyrier/syrianer utsattes visserligen för ett folkmord år 1915, i nuvarande Turkiet, men idag 100 år senare har parterna goda relationer till varandra. Det Karlsson säkerligen har kännedom om är att många assyrier/syrianer stannade kvar i Turkiet när många flyttade till Sverige på 70- och 80-talet. Syrisk-ortodoxa kyrkan värnar självklart om alla sina medlemmarna.

Jag kan möjligen ha viss förståelse för att Karlsson är arg för att Sverige är beroende av Turkiet för inträdet i NATO. Men Karlsson ska inte projicera sitt agg mot den syrisk-ortodoxa kyrkan för att de träffat en diplomat som också är godkänd av den svenska staten som en representant för Turkiet. Menar Karlsson att Turkiet och dess ambassadör är persona non grata. Det är mig veterligen i vart fall ingen annan än Karlsson som har den uppfattningen.

Karlsson är oftast en duktig skribent, men tyvärr så är han ute och cyklar, med sommardäck, i vinterkylan denna gång.

Alexander Isa. Ansvarig utgivare Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2023 17:28
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:05

Brand på parkering – Flera fordon skadade

IMG_8280

Foto: Vincent Gustafsson

En bilbrand rapporterades natten mot fredag på Fornhöjdsvägen, där räddningstjänsten ryckte ut till en övertänd bil.

I Fornhöjden inträffade en bilbrand på Fornhöjdsvägen under de tidiga timmarna på fredagsmorgonen. SOS Alarm mottog larmet om branden klockan 01:54, och räddningstjänsten svarade snabbt på händelsen.

Vid ankomsten fann räddningstjänsten en bil som var helt övertänd. Trots deras insatser blev bilen totalförstörd. En närliggande bil drabbades också av skador till följd av branden.

För närvarande är orsaken bakom branden oklar, och en utredning pågår för att fastställa vad som ledde till händelsen. Det finns inga rapporter om skadade personer.

Foto: Vincent Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 11:59
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 12:05

Kommunen investerar 100 miljoner i Marenområdet

Maren

Bild/Illustration: Stadsrum Fastigheter

Södertälje kommun påbörjar en omfattande renovering av Marenplan, inklusive konstruktion av nya kajer och en stor fontän, samtidigt som ett nytt 16-våningshotell med skybar och restauranger planeras att stå klart i slutet av 2025.

Södertälje kommun har inlett en storskalig upphandling för att förnya och fräscha upp Marenområdet, en upphandling som avslutades idag, den 26 januari.

Projektet, som beräknas kosta cirka 100 miljoner kronor, inkluderar byggandet av nya kajkonstruktioner för att ersätta de som har tjänat ut. En del av planen innefattar även uppförandet av en ny, stor fontän på cirka 25 meter, som kommer att placeras framför Marentrappan för att bidra till en mer levande stadskärna.

Planerade fontänen framför Marentrappan markerad i röd ring. Skiss Södertälje kommun

Arbetet är planerat i samband med färdigställandet av det nya Marenhotellet, 16-våningshotellet med skybar och flera restauranger, vilket förväntas bli en Södertäljes nya mötesplats. Dessutom kommer upprustningen att inkludera förbättringar kring slussen och Södertäljekanalen.

Anbudsgivare för projektet förväntas ha omfattande erfarenhet inom specifika tekniska områden som spontning, undervattensgjutning, pålning och arbete från vatten. Projektet omfattar flera viktiga faser, inklusive rivning av befintlig kaj, installation av spont och slagna pålar, samt gjutning av nya kajstrukturer.

För att minimera störningarna för de boende i området har kommunen begränsat arbetstiderna till vardagar mellan 07-19, med särskilda tider för mer bullrande arbeten.

Läs även: 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 01:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors