Företag i fokus:

Rattsurfandet fortfarande vanligt trots förbud

Rattsurf, mobil bil Pexels

Foto: Pexels

Trots ett förbud mot mobilanvändning under körning förekommer rattsurfning i stor utsträckning. För att bland annat minska olyckor i trafiken efterlyser Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar kraftiga åtgärder.

Det var i fjol som Riksförbundet utförde en undersökning som omfattade 18 000 fordonsobservationer på ett 15-tal orter i hela landet. Resultatet visade att 5 procent av trafikanterna rattsurfar – trots ett förbud som infördes 2018.

– Det är allvarligt att rattsurfandet fortfarande är så utbrett. Var 20:e trafikant höll i och använde telefonen i vår mätning, men det faktum att vi bara har observerat fordonen under en kort sekvens av färden ger vid handen att rattsurfandet är betydligt mer utbrett än så. Detta måste förändras. Att inte rattsurfa måste bli lika självklart som att använda bilbälte vid färd, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Bilister rattsurfade i 4,5 procent av fallen, medan 15 procent av lastbilschaufförerna gjorde det. Enligt Riksförbundet är mobilanvändning en faktor i 30 procent av alla trafikolyckor och efterlyser uppföljning och åtgärder för att minska problem.

– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Det räcker med att titta bort i två sekunder i 40 km/h för att hinna köra 22 meter utan kontroll. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon.

– Vi behöver hjälpas åt att påminna varandra. Inte minst måste uppföljningen av lagen öka, säger Tony Gunnarsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2023 22:10

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

INSÄNDARE: Tack för att ni finns

Hjarta

Foto: Pexels

Tack Shamash, tack Alexander, tack Telgenytt.

Ni berikar Södertälje, ni gör ett fantastiskt arbete, ni är underbara och ni är uppskattade. Tack för att ni finns.

När jag såg er artikel och Shamash Oyals insats för barnen som dansar ihop på Majtorpskolan blev jag så himla glad. Jag har kollat på klippet över 50 gånger och jag ler lika mycket varje gång. Jag kan varken assyriska eller syrianska, men jag kände en värme av mycket kärlek och inkludering.

Det är precis det Södertälje står för, kärlek och gemenskap.

K.

Julkassen. Ett samarbete mellan S:t Afrems ortodoxa kyrka och Telge nytt.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 13:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors