Företag i fokus:

10 miljarder kronor i elstöd till landets hushåll

Eluttag

Arkivbild.

Den 9 januari fick Svenska kraftnät uppdrag av regeringen att utforma ett förslag att stödja hushåll i hela landet för elkostnader under november och december 2022. Idag lämnades ansökan till Energimarknadsinspektionen som innebär 10 miljarder i elstöd till landets hushåll.

Svenska Kraftnät meddelar att alla hushåll med eget elnätsavtal kommer att erhålla kontantstöd som kompenserar för höga elpriser under november och december 2022. Stödets storlek beror på förbrukad elmängd och var i landet förbrukningen skett.

80% av den förbrukade elen kommer att ersättas – utan ett tak.

– I enlighet med uppdraget från regeringen utgår även denna modell för elstöd från ett genomsnittligt elpris på dagen före-marknaden i respektive elområde minus ett referenspris på 75 öre per kWh. Det innebär att hushåll i elområde 1 och 2 får 90 öre per förbrukad kWh; i elområde 3, 126 öre och i elområde 4, 129 öre, säger Malin Stridh, avdelningschef Elmarknad, Svenska kraftnät i ett pressmeddelande.

Regeringen hade önskat ett tak för stora elkonsumenter, men det har inte blivit möjligt på grund av kort tidsram och tekniska svårigheter. Svenska Kraftnät har ansökt om att få använda högst 10 miljarder kronor för ytterligare ett elstöd och för att täcka administrationens kostnader.

Vidare framgår det att hushållet, en fysisk person, måste ha ett eget elnätsavtal den 31 december 2022 för att vara berättigad stödet.

Förslaget om elstöd, som är framtagen av Svenska kraftnät och försäkringskassan på uppdrag av regeringen, måste först godkännas av Energimarknadsinspektionen innan utbetalningar av elstödet möjliggörs.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2023 18:30
Senast uppdaterad: 30 januari 2023 16:37

”Från att aldrig ha styrt en båt till att styra i storm”

Over_atlanten_Kryssarklubbsmedlem-mfl

Södertäljebon Christian Harding, Maria Montazami, Julia Dufvenius och Anders Svensson. Pressbild

En ny säsong av ”Över Atlanten” är igång, där flera kända svenskar ger sig ut på en lång segling över Atlanten. En av passagerarna ombord på den 500 mil långa resan över det öppna havet är Södertäljebon Christian Harding.

Över Atlanten visas på kanal 5/Discovery+, och den första säsongen sändes första gången år 2019. Årets deltagare inkluderar den kända fotbollsspelaren Anders Svensson, Hollywoodfrun Maria Montazami, trummisen Mikkey Dee, artisten Nassim Al Fakir, skådespelaren Julia Dufvenius och programledaren Hans Fahlén.

Programmet, som startade i början av september, har gjort succé och har enligt Discovery Networks över 65 000 tittare per avsnitt. När segelbåten kastade loss den 15 januari från Kanarieöarna befann sig även Södertäljebon Christian Harding ombord. Han är en kryssarklubbsmedlem och seglare som tidigare har medverkat i programmet tillsammans med flera svenska kändisar.

– Som varje gång man ger sig iväg och seglar så träffar man spännande människor, men när man seglar över Atlanten lär man känna varandra ännu mer. Alla kändisar var super härliga och glada, även med varierande förkunskaper så lärde dom sig snabbt, säger Christian Harding.

Deltagarna vid avfärd. Pressbild

Södertäljebons uppgift, tillsammans med övriga erfarna seglere i teamet, var att förbereda båten inför Atlanten och under resan agera som coach och stöd för de kändisar som deltog.

– Jag har startat fyra gånger och kommit fram tre gånger. Så jag har varit med om både solsken och storm, vilket är väldigt nyttigt och lärorikt, säger den erfarna seglaren Harding.

Berätta något ”behind the scenes”?

– Anders Svensson har smeknamnet ”Taco” och jag hade turen att bli bjuden på tacos mitt på Atlanten. Lite roligt när smeknamnen faktiskt passar in. Sedan att få bilda ett band med en rockstjärna som Mickey Dee är riktigt skoj!

Vem var duktigast? Någon som överraskade dig?

– Det är svårt att säga vem som var bäst eller sämst, jag tycker alla skötte sig bra och kämpade på. Men den som stod ut som den som överraskade mest och lyfte mest som människa och seglare så måste jag säga Maria Montazami! Från att aldrig ha styrt en båt till att efter några dagar stå och styra båten i storm mitt i natten, det är väldigt häftigt att se en sådan utveckling!

Vad kommer du komma ihåg från resan med kändisbesättningen?

– Alla härliga människor som man fick lära känna! Allt från det super-proffsiga TV-teamet som alltid fanns tillgängliga och kämpade på dag och natt, till alla härliga stunder med kändisarna med skratt och fantastiska livshistorier. Det här är definitivt något som jag alltid kommer komma ihåg och ta med mig i livet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 16:14
Senast uppdaterad: 21 september 2023 16:14

Kommunen får historiskt lågt betyg av företagen i ny mätning

lle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Under de senaste åren har företagsklimatet i Södertälje försämrats avsevärt, och staden har nu hamnat på plats 241 av 290 i Sverige. Det är den sämsta placeringen kommunen har haft sedan mätningarna började. Detta framgår av Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet i landets kommuner.

– Vår ranking visar att det finns ett missnöje bland företagen i Södertälje, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

I årets undersökning har över 32 000 företag i Sverige deltagit och gett betyg till sin respektive kommun. Företagsklimatet i Södertälje har försämrats avsevärt och hamnar nu på historiskt låg placering i flera mätningskategorier.

(Annonslänk)

– Framför allt ser företagen stora problem med brottslighet och otrygghet. På den frågan rankas Södertälje sist i hela landet, säger Olle Karstorp, regionchef Stockholm, Svenskt Näringsliv.

Men Södertälje presterar väldigt svagt på flera av de individuella aspekterna som ingår i rankingen.

Kommunen tappar i placering när det kommer till tillhandahållandet av information till företagen, tjänstemännens inställning till företagande och kommunikationen mellan företag och beslutsfattare i kommunen.

Ny nämn invigd i Södertälje med fokus på att förbättra näringslivsklimatet.

– Företagen efterfrågar en tydlig riktning framåt i kommunens arbete med att förbättra företagsklimatet. Jag har förhoppningar om att den nya näringslivsnämndens arbete ska bidra till ett ökat fokus på företagens möjligheter att verka och växa i Södertälje kommun, säger Olle Karstorp. 

Enligt Karstorp är det av stor betydelse för företagens möjlighet att växa och utvecklas hur de bemöts av kommunen.

– De kommuner som anstränger sig för att lära känna sitt lokala näringsliv och dess behov går det oftast bättre för i undersökningen. Att arbeta med råd, vägledning och att hjälpa företagen att göra rätt skapar högre regelefterlevnad och uppskattas av företagen, säger Olle Karstorp.

Läs även: – Ny nämnd invigd med fokus på att förbättra näringslivsklimatet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 21 september 2023 10:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors