Företag i fokus:

DEBATT: Elräkningen är högre än min pension

Faktura

Arkivbild.

Öppet brev till kommunstyrelsen – de ordinarie ledamöterna Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Andreas Birgersson (SD), Elof Hansjons (S), Ulla Rygin (S), Maria Frithz Warg (M), Lars Greger (MP), Lovisa Teolinda Gjorgjieva (KD), Joakim Granberg (RP), Metin Hawsho (L), Linda Sjögren (V) samt ersättarna Abraham Halef (S), Sarkis Khatchadourian (S), Rose-Marie Jacobsson (S), Per Holmgren (M), Izla Markous (M), Hanna Klingborg (MP), Joachim Hagström (SD), Hans Joglund (SD), Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Sait Yildiz (V), Tage Gripenstam (C). Och till Telge energi – vd Niklas Holberg och styrelseledamöterna Johan Andersson (S), Göran Karlsson (M), Berit Greger Karlsson (MP), Tobias Tegelby (SD), Pär Grip (KD) samt suppleanterna Elisabet Komheden (S), Olof Friström (S), Daniel Thepper (M), Ralph Andersson (RP) och Lars-Georg Bergkvist (L).

Telge energis kunder har nyligen fått sina elräkningar. För flera tusen är räkningen för hög för att kunna betalas. Jag själv har en pension på drygt 15 000 kronor och en elfaktura på drygt 18 000. Många är i samma situation.

Telge Energi erbjuder, enligt sin hemsida, kunderna att skjuta upp betalningen en månad, vilket är helt meningslöst eftersom även nästa faktura kommer att ligga på samma eller till och med ett högre belopp. Någon avbetalnig godkänns inte.

Återstår krav, inkassoavgift och slutligen kronofogden, som får mäta ut våra tillgångar. Jag kan tänka mig att många, kanske flertalet av er nämnda ovan, själva bor i villa och även ni har drabbats av en hög elräkning.

Har ni möjligen tänkt tanken att ni själva har en bidragande skuld till den uppkomna situationen?

Dagens läge med kunder som tvingas sälja sina tillgångar eller ta dyra banklån borde ni ha förutsett för minst ett halvår sedan. Redan då borde ni ha planerat för åtgärder som kan hjälpa alla de som nu drabbas.

Snart är det vår, sommar och höst med elräkningar som troligen inte är lika höga som nu i vinter. Ett förslag är att fatta ett beslut så att de som önskar får skjuta på en del av betalningarna. Till exempel att grovt beräkna ett års elkostnader och fördela dessa jämnt över tolv månader.

Vi är några tusen Södertäljebor som väntar på ert svar.

Hasse Ehlert. Enhörna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2023 00:31

DEBATT: Hög tid att införa gårdsförsäljning

Beer-barrel

Foto: Creative Commons

Nu under sommaren är det många som passar på att göra ett besök på sitt lokala bryggeri för att ta del av tillverkningsprocessen, delta i en provsmakning eller kanske äta på den tillhörande restaurangen. Intresset för lokalproducerad öl, vin, cider och destillerade drycker har ökat markant under de senaste tio åren och idag finns det över 800 småskaliga tillverkare. Här i Södertälje finns till exempel Költur i Hölö som ett exempel.

Det som många producenter och konsumenter efterfrågar nu är möjligheten att köpa med sig av dryckerna direkt på platsen för tillverkningen, men det är alltjämt omöjligt. I snart 20 års tid har Centerpartiet arbetat för att ändra på detta genom att införa gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Vi ser att det skulle vara positivt för producenterna, för landsbygden och för besöksnäringen. 

För många producenter känns det frustrerande att man inte kan sälja sina egna närproducerade drycker på platsen där de tillverkas. Inte minst är det många utländska turister som blir förvånade. Tanken att man efter ett besök på en tysk eller fransk vingård inte skulle kunna köpa med sig en flaska vin att ta med sig hem framstår förstås som löjeväckande, men i Sverige är detta verkligheten. Istället blir besökarna hänvisade till ett systembolag som ibland ligger miltals bort.

Frågan om gårdsförsäljning har utretts tre gånger sedan 2007 och den senaste utredningen var klar i december 2021. När remisstiden gick ut i juni 2022 hade det inkommit över 180 remissvar varav majoriteten var positiva. Framför allt så fick utredningen stöd av kommuner, näringsliv och landsbygdsorganisationer, som alla pekade på de mervärden en sådan här reform kan medföra i form av arbetstillfällen och landsbygdsutveckling.

”En klar majoritet för gårdsförsäljning i riksdagen och frågan borde därmed gå som på räls”

Särskilt positivt med utredningen var att den kunde avfärda de två vanligaste invändningarna emot gårdsförsäljning, nämligen att det skulle ha en negativ inverkan på folkhälsan och att det skulle sätta systembolagets monopol ur spel. Båda de här frågorna är ordentligt utredda och det konstateras att gårdsförsäljning inte kommer ha någon märkbar påverkan på folkhälsan och att detaljhandelsmonopolet inte på något sätt är hotat.

Tidigare har Centerpartiet inte kunnat samla tillräckligt med stöd från övriga partier i riksdagen, men i den senaste valrörelsen ställde sig även SD, M, KD och L positiva. Det finns alltså en klar majoritet för gårdsförsäljning i riksdagen och frågan borde därmed gå som på räls. Likväl har regeringen inte kunnat lägga fram något förslag under sitt första år vid makten, inte ens en tidsplan har man kunnat presentera. Det framstår allt tydligare att frågan är allt annat än prioriterad.

Om de fyra partierna i regeringsunderlaget menar allvar med att införa gårdsförsäljning så som Centerpartiet förespråkat under lång tid, så håller det inte att fortsätta förhala frågan. Gårdsförsäljning skapar nya möjligheter till landsbygdsutveckling, livsmedelsproduktion och turism. Inte minst här i Södertälje skulle det vara mycket positivt för utvecklingen. Sveriges småskaliga producenter av alkoholhaltiga drycker har väntat länge nog. 

Christofer Bergenblock (C)
Riksdagsledamot

Patrik Buddgård (C)
Distriktsordförande Stockholms län

Tage Gripenstam (C)
Gruppledare Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 augusti 2023 10:53
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

”Vi vill att besökarna kommer hungriga till festivalen”

Food-burgare-mat-churros-Hamburgare

Foto: Pexels

Nu är det inte långt kvar till årets festival, Södertälje Festivalen. I år har arrangören, Södertälje City, valt att sätta extra fokus på matupplevelsen.

– I år vill vi verkligen att besökarna kommer hungriga till festivalen. Det kommer att finnas mat från olika delar av världen, och vi har ansträngt oss för att skapa en mix av smaker och erbjuda en matfestival i festivalen. Vår förhoppning är att det varierande utbudet kommer att göra festivalen ännu mer minnesvärd för våra besökare, säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City

Festivalen förra året lockade över 100 000 besökare med musik, kultur och underhållning, men erbjöd också en fantastisk matupplevelse.

I år, när festivalen inleds den 25 augusti, kommer det att finnas mer än 20 matförsäljare och foodtrucks på plats. Maträtterna kommer att vara en mix av både välkända favoriter och unika rätter, såsom hamburgare, churros, autentisk sydamerikansk mat, smakrika turkiska rätter, langos och mat från det asiatiska köket.

– Det blir ett utmärkt tillfälle att utforska nya kulturer genom sina kulinariska traditioner. Södertäljefestivalen kommer att äga rum mellan den 25 -27 augusti där musik, kultur och mat sammansmälter för att skapa en minnesvärd upplevelse för alla sinnen, avslutar Lagumdzija.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 22:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors