Företag i fokus:

DEBATT: Elräkningen är högre än min pension

Faktura

Arkivbild.

Öppet brev till kommunstyrelsen – de ordinarie ledamöterna Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Andreas Birgersson (SD), Elof Hansjons (S), Ulla Rygin (S), Maria Frithz Warg (M), Lars Greger (MP), Lovisa Teolinda Gjorgjieva (KD), Joakim Granberg (RP), Metin Hawsho (L), Linda Sjögren (V) samt ersättarna Abraham Halef (S), Sarkis Khatchadourian (S), Rose-Marie Jacobsson (S), Per Holmgren (M), Izla Markous (M), Hanna Klingborg (MP), Joachim Hagström (SD), Hans Joglund (SD), Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Sait Yildiz (V), Tage Gripenstam (C). Och till Telge energi – vd Niklas Holberg och styrelseledamöterna Johan Andersson (S), Göran Karlsson (M), Berit Greger Karlsson (MP), Tobias Tegelby (SD), Pär Grip (KD) samt suppleanterna Elisabet Komheden (S), Olof Friström (S), Daniel Thepper (M), Ralph Andersson (RP) och Lars-Georg Bergkvist (L).

Telge energis kunder har nyligen fått sina elräkningar. För flera tusen är räkningen för hög för att kunna betalas. Jag själv har en pension på drygt 15 000 kronor och en elfaktura på drygt 18 000. Många är i samma situation.

Telge Energi erbjuder, enligt sin hemsida, kunderna att skjuta upp betalningen en månad, vilket är helt meningslöst eftersom även nästa faktura kommer att ligga på samma eller till och med ett högre belopp. Någon avbetalnig godkänns inte.

Återstår krav, inkassoavgift och slutligen kronofogden, som får mäta ut våra tillgångar. Jag kan tänka mig att många, kanske flertalet av er nämnda ovan, själva bor i villa och även ni har drabbats av en hög elräkning.

Har ni möjligen tänkt tanken att ni själva har en bidragande skuld till den uppkomna situationen?

Dagens läge med kunder som tvingas sälja sina tillgångar eller ta dyra banklån borde ni ha förutsett för minst ett halvår sedan. Redan då borde ni ha planerat för åtgärder som kan hjälpa alla de som nu drabbas.

Snart är det vår, sommar och höst med elräkningar som troligen inte är lika höga som nu i vinter. Ett förslag är att fatta ett beslut så att de som önskar får skjuta på en del av betalningarna. Till exempel att grovt beräkna ett års elkostnader och fördela dessa jämnt över tolv månader.

Vi är några tusen Södertäljebor som väntar på ert svar.

Hasse Ehlert. Enhörna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2023 00:31

Här drar stormen ”Hans” in över Södertälje

Åska

Foto: Paula Kass Elias

Stormen ”Hans” har nått Södertälje och medfört ett häftigt oväder med kraftigt regn och blixtnedslag. SMHI har utfärdat varningar och räddningstjänsten i flera län förbereder sig för att hantera de utmanande förhållandena.

Södertälje har drabbats av kraftigt oväder då stormen ”Hans” svept in över staden och orsakade intensivt regn och elektriska blixtnedslag.

SMHI har sedan tidigare utfärdat gula varningar för höga vattenflöden och översvämningar som förväntas i större delen av södra Sverige. Räddningstjänsten står redo med extra personal för att möta utmaningarna som ovädret innebär och enligt meteorologer på SMHI väntas stora mängder regn på kort tid.

Ovädret, som fått namnet ”Hans” av norska Meteorologisk institutt, kommer fortsätta påverka regionen under de kommande dagarna.

Vill du dela dina bilder med oss? Skicka dem till oss via Facebook eller Instagram.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 augusti 2023 00:02
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 00:05

UPPGIFTER: Rymning från SIS – Stor polisinsats

02BC8398-5092-4B22-99B5-67985A021071

Läsarbilder

På söndagseftermiddagen genomförde polisen ett omfattande polispådrag i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt kopplades insatsen till en rymning från ett SiS-boende.

Vid 18-tiden på söndagseftermiddagen vittnade flera personer om ett stort polispådrag vid centralstationen i Södertälje. Uppemot åtta polisbilar befann sig på platsen. Enligt en uppgiftslämnare till Telgenytt rör det sig om en rymning från SiS-boende, där en person grips efter en intensiv polisjakt.

Uppgifter till Telgenytt indikerar att den gripne är en pojk som ska ha rymt från SiS. Polisen ska ha spårat och fångat in pojken efter en polisjakt som avslutade vid centralstationen i Södertälje.

– Polisen pepparsprejade honom i ansiktet innan de grep honom, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Uppdatering:

– En efterlyst person hittades i Södertälje och var väldigt våldsam och greps därför för våldsamt motstånd och våld mot tjänsteman, säger polisen till Telgenytt.

Enligt uppgifter rör det sig om att en person rymt från ett Sis-boende, stämmer uppgifterna? 

– Det kan stämma, men inget jag kan gå in på just nu, avslutar Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Läs även: – UPPGIFTER: Sprängningen i Ronna – Anställd på Sis vägrade smuggla in mobil

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 augusti 2023 16:59
Senast uppdaterad: 7 augusti 2023 18:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors