Företag i fokus:

DEBATT: Elräkningen är högre än min pension

Faktura

Arkivbild.

Öppet brev till kommunstyrelsen – de ordinarie ledamöterna Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Andreas Birgersson (SD), Elof Hansjons (S), Ulla Rygin (S), Maria Frithz Warg (M), Lars Greger (MP), Lovisa Teolinda Gjorgjieva (KD), Joakim Granberg (RP), Metin Hawsho (L), Linda Sjögren (V) samt ersättarna Abraham Halef (S), Sarkis Khatchadourian (S), Rose-Marie Jacobsson (S), Per Holmgren (M), Izla Markous (M), Hanna Klingborg (MP), Joachim Hagström (SD), Hans Joglund (SD), Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Sait Yildiz (V), Tage Gripenstam (C). Och till Telge energi – vd Niklas Holberg och styrelseledamöterna Johan Andersson (S), Göran Karlsson (M), Berit Greger Karlsson (MP), Tobias Tegelby (SD), Pär Grip (KD) samt suppleanterna Elisabet Komheden (S), Olof Friström (S), Daniel Thepper (M), Ralph Andersson (RP) och Lars-Georg Bergkvist (L).

Telge energis kunder har nyligen fått sina elräkningar. För flera tusen är räkningen för hög för att kunna betalas. Jag själv har en pension på drygt 15 000 kronor och en elfaktura på drygt 18 000. Många är i samma situation.

Telge Energi erbjuder, enligt sin hemsida, kunderna att skjuta upp betalningen en månad, vilket är helt meningslöst eftersom även nästa faktura kommer att ligga på samma eller till och med ett högre belopp. Någon avbetalnig godkänns inte.

Återstår krav, inkassoavgift och slutligen kronofogden, som får mäta ut våra tillgångar. Jag kan tänka mig att många, kanske flertalet av er nämnda ovan, själva bor i villa och även ni har drabbats av en hög elräkning.

Har ni möjligen tänkt tanken att ni själva har en bidragande skuld till den uppkomna situationen?

Dagens läge med kunder som tvingas sälja sina tillgångar eller ta dyra banklån borde ni ha förutsett för minst ett halvår sedan. Redan då borde ni ha planerat för åtgärder som kan hjälpa alla de som nu drabbas.

Snart är det vår, sommar och höst med elräkningar som troligen inte är lika höga som nu i vinter. Ett förslag är att fatta ett beslut så att de som önskar får skjuta på en del av betalningarna. Till exempel att grovt beräkna ett års elkostnader och fördela dessa jämnt över tolv månader.

Vi är några tusen Södertäljebor som väntar på ert svar.

Hasse Ehlert. Enhörna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2023 00:31

Höjer priserna igen – ”En väldigt liten ökning”

Systembolaget

Foto: Alexander Isa

Systembolaget justerar återigen upp priserna. Från och med den 1 september blir det dyrare att handla alkohol.

Två gånger per år, i mars och september, ger Systembolaget möjlighet för sina leverantörer att justera priserna på produkter i det ordinarie fasta sortimentet. Efter den tidigare ökningen med i genomsnitt 3, förbereder sig Systembolaget nu för ännu en prishöjning. Denna gång blir det en något mer återhållsam prisjustering.

Variationerna i prisjusteringar är betydande mellan olika produktkategorier, men den genomsnittliga ökningen hamnar på 1,2 procent. Enligt Ulf Sjödin, ansvarig för sortimentet på Systembolaget, är höjningen lägre än förväntat.

– Om man jämför med kostnaderna i övriga samhället är det en väldigt liten ökning, säger han till TT.

Prisjusteringarna påverkar främst vin och sprit med en ökning på 1,5 respektive 1,2 procent. Cider och blanddryck ökar med 0,8 procent och öl ökar med 0,4 procent. Prisjusteringarna motiveras av producenternas prisökningar samt den betydande roll som Ukraina har i glasflaskproduktionen.

Den svaga svenska kronan är ytterligare en faktor bakom ökningen.

SENASTE NYTT: Systembolaget i Weda har öppnat sina dörrar

Systembolaget i Weda. Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 11 augusti 2023 08:25

Scania bygger stor testbana för elfordon i Södertälje

77594E63-346B-4D06-A2A3-D40B18E0ABC1

Illustration/Bild: Scania Industrial Maintenance AB / Ioannis Strantzalis, PEAB

Scania ska bygga en ny testbana för autonoma och elektrifierade fordon. Ett uppdrag som tilldeltas PEAB och omfattar en yta på 850.000 kvadratmeter.

På en omfattande yta om 85 hektar kommer Peab att bygga vägar och infrastruktur som möjliggör utveckling och provkörning av elektrifierade och autonoma fordon. Kontraktssumman för uppdraget uppgår till 730 miljoner kronor.

– Det är hedrande att få vara med och bygga Scanias nya testbana som ju är en viktig utveckling för hållbara transportlösningar. Jag tror att vi kommer att ha stor nytta av vår tidigare erfarenhet från liknande projekt och vi ser fram emot att starta arbetena på platsen, säger Ioannis Strantzalis, biträdande produktchef på Peab. 

Projektet inkluderar anläggandet av en tre kilometer lång rundbana med kurvor i olika svårighetsgrader, samt en plattramsbro för enkel tillgång till området. Dessutom kommer cirka tio kilometer testbanor att anläggas, tillsammans med en omfattande broms- och manöverbana.

Byggstart för detta totalentreprenadprojekt är planerad att äga rum hösten 2023, med förväntad färdigställande år 2026. Ordern för detta projekt kommer att registreras under det andra kvartalet 2023.

Illustration: Scania Industrial Maintenance AB

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 augusti 2023 08:30
Senast uppdaterad: 10 augusti 2023 00:02

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors