Företag i fokus:

DEBATT: Elräkningen är högre än min pension

Faktura

Arkivbild.

Öppet brev till kommunstyrelsen – de ordinarie ledamöterna Boel Godner (S), Alexander Rosenberg (M), Andreas Birgersson (SD), Elof Hansjons (S), Ulla Rygin (S), Maria Frithz Warg (M), Lars Greger (MP), Lovisa Teolinda Gjorgjieva (KD), Joakim Granberg (RP), Metin Hawsho (L), Linda Sjögren (V) samt ersättarna Abraham Halef (S), Sarkis Khatchadourian (S), Rose-Marie Jacobsson (S), Per Holmgren (M), Izla Markous (M), Hanna Klingborg (MP), Joachim Hagström (SD), Hans Joglund (SD), Anna-Tuulia Syrjänen (KD), Sait Yildiz (V), Tage Gripenstam (C). Och till Telge energi – vd Niklas Holberg och styrelseledamöterna Johan Andersson (S), Göran Karlsson (M), Berit Greger Karlsson (MP), Tobias Tegelby (SD), Pär Grip (KD) samt suppleanterna Elisabet Komheden (S), Olof Friström (S), Daniel Thepper (M), Ralph Andersson (RP) och Lars-Georg Bergkvist (L).

Telge energis kunder har nyligen fått sina elräkningar. För flera tusen är räkningen för hög för att kunna betalas. Jag själv har en pension på drygt 15 000 kronor och en elfaktura på drygt 18 000. Många är i samma situation.

Telge Energi erbjuder, enligt sin hemsida, kunderna att skjuta upp betalningen en månad, vilket är helt meningslöst eftersom även nästa faktura kommer att ligga på samma eller till och med ett högre belopp. Någon avbetalnig godkänns inte.

Återstår krav, inkassoavgift och slutligen kronofogden, som får mäta ut våra tillgångar. Jag kan tänka mig att många, kanske flertalet av er nämnda ovan, själva bor i villa och även ni har drabbats av en hög elräkning.

Har ni möjligen tänkt tanken att ni själva har en bidragande skuld till den uppkomna situationen?

Dagens läge med kunder som tvingas sälja sina tillgångar eller ta dyra banklån borde ni ha förutsett för minst ett halvår sedan. Redan då borde ni ha planerat för åtgärder som kan hjälpa alla de som nu drabbas.

Snart är det vår, sommar och höst med elräkningar som troligen inte är lika höga som nu i vinter. Ett förslag är att fatta ett beslut så att de som önskar får skjuta på en del av betalningarna. Till exempel att grovt beräkna ett års elkostnader och fördela dessa jämnt över tolv månader.

Vi är några tusen Södertäljebor som väntar på ert svar.

Hasse Ehlert. Enhörna

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2023 00:31

SENASTE NYTT: Kraftig explosion i Geneta

5B026443-F91A-496F-B477-4923D4E63068

Foto: Alexander Isa

En kraftig explosion har inträffat i Geneta i ett flerbostadshus. Explosionen ska ha inträffat på sjätte våningen.

Skadeläget är i nuläget oklart men en ambulanshelikopter är tillkallad till platsen.

Texten uppdateras:

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 23:27
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 02:22

De bildar en ny akademi inom padel och tennis i Södertälje

Yerko-Musse

Yerko Muller, klubbchef på Södertälje PTK och Musse Kilickiran, klubbchef på Södertälje Padel.

Tennistränaren Yerko Muller och klubbchefen på Södertälje Padel, Musse Kilickiran, krokar arm i ett nytt samarbete. En gemensam akademi och förening har bildats för att stärka racketssporten i Södertälje.

– Vår ambition är att denna akademi kommer att utgöra en viktig plattform för utveckling och tillväxt inom padel för entusiaster, oavsett ålder och erfarenhet, säger Musse Kilickiran till Telgenytt.

Södertälje Padel och Södertälje Padel & Tennisklubb, SPTK, inleder ett nytt samarbete för att främja padel- och racketsporten och öka spelglädjen för sina gemensamma medlemmar.

Södertälje Padel & Tennisklubb, som sedan lång tid tillbaka leds av Yerko Müller, kommer att ta ansvar för ungdoms- och föreningsverksamheten i Södertälje Padels lokaler. Müller har en imponerande erfarenhet inom tennisen, med över 30 års engagemang i att lära ut sporten till barn, ungdomar och elitsatsande talanger i Södertälje. Nu kommer han att leda det nya samarbetet som redan har startat i höst.

– Södertälje har en stark och historiskt stark koppling till racketsport och vi är glada att få hjälpa Södertälje Padel med vår expertis och allt vi lärt oss genom åren vi byggt upp en av Sveriges främsta tennisklubbar, säger Yerko Müller, klubbchef på Södertälje PTK.

(Annonslänk)

Genom detta samarbete förenar klubbarna det bästa av två världar. Tennisens infrastruktur, som har byggts upp under årtionden med metodik, filosofi och stark administration, kombineras med padelns breda målgrupp och stora lokaler för att attrahera spelare i alla åldrar och från olika delar av Södertälje.

– Vi har länge velat bygga en egen förening och har en stor efterfrågan på gruppträningar, barn- och ungdomsverksamhet men även elitsatsningar. Uppdraget har stundtals känts för omfattande får vår organisation, men genom att sammarbeta med Yerko och tennisens fina team så kan vi istället fokusera på att hjälpa till att stötta och marknadsföra satsningen. Det blir en win-win, säger Kilickiran.

Samarbetet ger medlemmarna även möjlighet att utvecklas inom både padel och tennis. Inledningsvis kommer fokus ligga på barn- och ungdomsverksamhet, för att sedan öppna upp för vuxenverksamhet och elitsatsningar.

– Med Yerkos expertis och engagemang ser vi fram emot att erbjuda en förstklassig utbildning och träningsmiljö för våra medlemmar och förhoppningsvis också för padelentusiaster runtom i landet, säger Musse Kilickiran.

Samarbetet påbörjades redan i juli och anmälan för höstens verksamhet har nu öppnat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 22:30
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 00:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors