Företag i fokus:

DEBATT: Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror

2022_01_Granberg

Debattören Joakim Granberg, Realistpartiet.

Den 19 dec skriver socialdemokrater under en insändare om att det var ett dåligt beslut att slopa det statliga investeringsstödet till byggbolag som bygger hyresrätter och studentbostäder med rimlig hyra. Kort förklaring är att staten står för en del av byggkostnaden om hyresrätten håller sig under en viss hyresnivå.

Jag håller med om att det var ett dåligt beslut att dra tillbaka möjligheten till investeringsstöd,i synnerhet för oss i Södertälje som är i stort behov av hyresrätter med rimliga hyresnivåer.

Men jag blir lite full i skratt när jag ser att Ingela Nylund Watz (S) från Södertälje är en av dem som undertecknat insändaren, här i Södertälje så nyttjade Socialdemokraterna inte det statliga investeringsstödet när det väl fanns.

Vi hade kunnat få ca 70 miljoner i stöd när vi byggde höghuset ”Stockholmsberget” i grusåsen, men det ansågs viktigare att uppnå Telge Bostäders krav på täckningsbidrag (bruttovinstmarginal) på ca 3,6% än att ge Södertäljeborna rimliga hyror.
Med byggbidraget och därmed den lägre hyran hade täckningsbidraget endast uppgått till ca 2,5%.

”Stockholmsberget”. Bild: Origo Arkitekter/TelgeBostäder.

TB:s kortsiktighet resulterar i att kostnaden läggs på Södertäljeborna som nu betalar cirka 7800 kr per månad för en 1a på 35 m2. Med byggbidraget hade samma 1a kostat cirka 4300 kr/mån. En skillnad på hela 3500 kr per månad, det hade varit en mycket bättre politik för Södertäljeborna.

Det är allmännyttans (Telgebostäders) uppdrag att se till att Södertäljeborna har bostäder som de har råd att bo i, det skall gå före en skillnad på ca 1 % i täckningsbidrag som nu dessutom ätits upp på grund av att (trots bostadsbrist) lägenheter stått outhyrda på grund av de höga hyrorna som TB tar ut för att ta igen de pengar man tackade nej till genom att nobba investeringsstödet.

Det blir ännu mer tragikomiskt
När Telgebostäder väl inser att det är bra att nyttja det statliga investeringsstödet och beslutar sig för att göra det när man bygger ett trygghetsboende (Gullpudran) för seniorer i Västergård så saknas tyvärr kompetensen inom Telgebostäder att följa de enkla regler som gäller för att få det statliga investeringsstödet… En regel är att hyran får vara max 1550 kr kvm/år, men Telgebostäder beslutar att lägga hyran på 1840 kr kvm/år och därmed så uteblir investeringsstödet!

Tidningen Hem & Hyra skriver 17 januari 2023 en artikel om detta och påpekar även att det inte är enda gången Telgebostäder inte klarat av att läsa reglerna innantill och följa dem, även i Hölö – Gammelgården 1 så har man byggt lägenheter och misslyckats med att följa de enkla reglerna och därmed har miljonstödet återigen uteblivit och hyresgästerna får återigen stå för missen.

Anne–Jeanétte Johansson, handläggare på Länsstyrelsen, har handlagt Telge Bostäders ansökan om investeringsstöd för Gammelgården 1 i Hölö och har insyn i Gullpudran trygghetsboende, hon säger – citat:
I båda fallen så tog Telgebostäder ut en hyra som var högre än den som tillåts för att få stöd. Det står tydligt att man inte får ta ut en högre normhyra än 1 550 för att få stöd, ändå har de gjort det. Ett allmännyttigt bolag borde ha bättre koll på reglerna än så här! Slut citat. 
Frågor – Hur svårt kan det vara att läsa reglerna innantill? Jobbar de ansvariga kvar?

Om S vinner nästa riksdagsval och återinför investeringsstödet, ring mig då Ingela så skall jag hjälpa er att bygga bostäder som Södertäljeborna har råd att hyra!

Med vänliga hälsningar,

Joakim Granberg, Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2023 12:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Tekniska nämnden vill öppna inre Maren för båttrafik

Maren

Bild: Södertälje kommun

Båtar i inre Maren kan bli verklighet. Efter två decenniers stängning har nu tekniska nämnden lagt fram ett förslag om att öppna inre Maren för båttrafik.

Inre Maren, som varit stängd för båttrafik i cirka 20 år, kan snart se en förändring. Tekniska nämnden har lagt fram ett förslag om en ny bro som möjliggör båttrafik samtidigt som Samhällsbyggnadskontoret har utrett olika alternativ för brotyp och båttrafikens omfattning mellan Borgmästarparken och Slussholmen.

För närvarande består förbindelsen av en gångbro, men den nya broplanen inkluderar alternativ som pontonbro, låg fast bro, högre fast bro eller en öppningsbar bro, i material som trä, stål eller betong.

Enligt Samhällsbyggnadskontoret bör detaljprojektering starta snarast, och ett inriktningsbeslut behövs för vilken båttrafik som ska tillåtas och ges möjlighet att trafikera Maren. Detta på grund av att området kring Inre Maren, inklusive Marenplan och Slussholmen, är under upprustning och ombyggnation, vilket beräknas bli ombyggt under 2024.

Förslag om var den nya Marenbron ska placeras.
Bild Södertälje kommun

Förslaget omfattar även platser för fritidsbåtar, men kräver först politiskt godkännande för vidare utveckling.

”Storlek och typ av båttrafik, ny Marenbro, anslutningar på land samt omfattning av kopplade arbeten som muddring av sjöbotten påverkar projektering och utformning av västra kajen.”, skriver kommunen underlaget för beslut.

Nu på onsdag, den 14 februari, väntas nämnden presentera förslaget för ett inriktningsbeslut.
Förslag angående tillåtna båttyper och brotyper för Maren kommer att presenteras för kommunfullmäktige. Det inkluderar små, medelstora, samt stora fritidsbåtar och segelbåtar. Broalternativen omfattar pontonbro, låg fast bro, hög fast bro, och öppningsbar bro.

Alternativ 1: Fast låg bro

Fördelarna med en lägre högre bro innefattar mindre påverkan på omgivande mark och att fotgängare kommer närmare vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-5 spann, med en nivå för brobanan i mittspannet på ungefär +2,0 meter och en segelfri höjd på ungefär 1,5 meter i mittspannet, beroende på antalet spann och val av material, vilket förväntas minska till cirka 1,0 meter år 2100.

Fast låg bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 2: Fast högre bro

Fördelarna med en fast högre bro inkluderar att mindre till medelstora fritidsbåtar kan passera under bron, samt möjligheten att införa pontoner för evenemang. Bron ansluter högre upp på Slussholmen, vilket medför en bättre anpassning och tillgänglighet i förhållande till lutningar och omgivning, samt förbättrar gestaltningen mot Slussholmen. Dessutom, när bron byggs i 1-3 spann, blir nivån för brobanan i mittspannet upp till cirka +4,4 meter, och den segelfria höjden blir upp till cirka 3 meter i mittspannet beroende på antalet spann och valt material, vilket minskar till cirka 2,5 meter år 2100.

Fast högre bro.
Bild: Södertälje kommun

Alternativ 3: Öppningsbar bro

Fördelarna med en öppningsbar bro omfattar ingen höjdbegränsning för båtar, möjligheten att styra insläpp av båttrafik, och att fotgängare kan komma nära vattnet. Denna brotyp kan byggas i 3-4 spann, med en brobananivå på ungefär +2,5 i mittspannet och en segelfri höjd på cirka 2,0 meter i stängt läge, vilket förväntas minska till cirka 1,5 meter år 2100. En öppning på ca 4–5 meter är möjlig, med maskineriet placerat över högsta högvattennivån (+1,80). Bemanning krävs för att hantera öppning och stängning, och det behövs platser för båtar att vänta på båda sidor av bron. Vidare undersökning krävs för att välja typ av öppningsbar bro, exempelvis klaffbro eller svängbro.

Öppninsbar bro.
Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 18:47
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 23:25

SMHI varnar: Ny snösmocka på väg

Traktor ploga snö

Arkivbild

SMHI varnar för ett omfattande snöfall från måndag till tisdag kväll, vilket riskerar att orsaka betydande trafikstörningar i Södertälje och omkringliggande områden.

Ett långdraget snöfall förutspås av SMHI, som har utfärdat en gul varning. Snöfallet inleds under måndagen och förväntas intensifieras efter midnatt, med fortsatt påverkan till tisdagskvällen klockan 22:00 i Södertälje.

”Det snöar redan måndagskvällen i sydöstra delen och det kan vara i kombination med kortvarig frisk vind. Men de största snömängderna kommer under tisdagen. 5-10 cm, lokalt 15 cm. Snöfallet upphör först sent tisdag kväll.”, skriver SMHI

Väderläget beror på ett lågtryck som rör sig över östra Svealand, med förväntningar på 5 till 10 centimeter snö, och på vissa ställen upp till 15 centimeter. Snön, som kan bli tung på grund av temperaturer kring nollpunkten, förväntas inte bara försena trafiken genom ishalka och snömodd utan även potentiellt belasta elnätet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 februari 2024 16:13
Senast uppdaterad: 12 februari 2024 16:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors