Företag i fokus:

DEBATT: Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror

2022_01_Granberg

Debattören Joakim Granberg, Realistpartiet.

Den 19 dec skriver socialdemokrater under en insändare om att det var ett dåligt beslut att slopa det statliga investeringsstödet till byggbolag som bygger hyresrätter och studentbostäder med rimlig hyra. Kort förklaring är att staten står för en del av byggkostnaden om hyresrätten håller sig under en viss hyresnivå.

Jag håller med om att det var ett dåligt beslut att dra tillbaka möjligheten till investeringsstöd,i synnerhet för oss i Södertälje som är i stort behov av hyresrätter med rimliga hyresnivåer.

Men jag blir lite full i skratt när jag ser att Ingela Nylund Watz (S) från Södertälje är en av dem som undertecknat insändaren, här i Södertälje så nyttjade Socialdemokraterna inte det statliga investeringsstödet när det väl fanns.

Vi hade kunnat få ca 70 miljoner i stöd när vi byggde höghuset ”Stockholmsberget” i grusåsen, men det ansågs viktigare att uppnå Telge Bostäders krav på täckningsbidrag (bruttovinstmarginal) på ca 3,6% än att ge Södertäljeborna rimliga hyror.
Med byggbidraget och därmed den lägre hyran hade täckningsbidraget endast uppgått till ca 2,5%.

”Stockholmsberget”. Bild: Origo Arkitekter/TelgeBostäder.

TB:s kortsiktighet resulterar i att kostnaden läggs på Södertäljeborna som nu betalar cirka 7800 kr per månad för en 1a på 35 m2. Med byggbidraget hade samma 1a kostat cirka 4300 kr/mån. En skillnad på hela 3500 kr per månad, det hade varit en mycket bättre politik för Södertäljeborna.

Det är allmännyttans (Telgebostäders) uppdrag att se till att Södertäljeborna har bostäder som de har råd att bo i, det skall gå före en skillnad på ca 1 % i täckningsbidrag som nu dessutom ätits upp på grund av att (trots bostadsbrist) lägenheter stått outhyrda på grund av de höga hyrorna som TB tar ut för att ta igen de pengar man tackade nej till genom att nobba investeringsstödet.

Det blir ännu mer tragikomiskt
När Telgebostäder väl inser att det är bra att nyttja det statliga investeringsstödet och beslutar sig för att göra det när man bygger ett trygghetsboende (Gullpudran) för seniorer i Västergård så saknas tyvärr kompetensen inom Telgebostäder att följa de enkla regler som gäller för att få det statliga investeringsstödet… En regel är att hyran får vara max 1550 kr kvm/år, men Telgebostäder beslutar att lägga hyran på 1840 kr kvm/år och därmed så uteblir investeringsstödet!

Tidningen Hem & Hyra skriver 17 januari 2023 en artikel om detta och påpekar även att det inte är enda gången Telgebostäder inte klarat av att läsa reglerna innantill och följa dem, även i Hölö – Gammelgården 1 så har man byggt lägenheter och misslyckats med att följa de enkla reglerna och därmed har miljonstödet återigen uteblivit och hyresgästerna får återigen stå för missen.

Anne–Jeanétte Johansson, handläggare på Länsstyrelsen, har handlagt Telge Bostäders ansökan om investeringsstöd för Gammelgården 1 i Hölö och har insyn i Gullpudran trygghetsboende, hon säger – citat:
I båda fallen så tog Telgebostäder ut en hyra som var högre än den som tillåts för att få stöd. Det står tydligt att man inte får ta ut en högre normhyra än 1 550 för att få stöd, ändå har de gjort det. Ett allmännyttigt bolag borde ha bättre koll på reglerna än så här! Slut citat. 
Frågor – Hur svårt kan det vara att läsa reglerna innantill? Jobbar de ansvariga kvar?

Om S vinner nästa riksdagsval och återinför investeringsstödet, ring mig då Ingela så skall jag hjälpa er att bygga bostäder som Södertäljeborna har råd att hyra!

Med vänliga hälsningar,

Joakim Granberg, Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2023 12:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

TV / BILDEXTRA: Explosion i flerfamiljshus – Två till sjukhus

28065547-D9B0-4CCB-BA81-EE10F6300B7B

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion skakade Geneta strax efter midnatt natten till lördag. Polisen är på plats med flera räddningsenheter och flera ambulanser har kallats in.

En våldsam explosion inträffade under natten i Geneta, på Prästgårdsvägen. Enligt uppgifter till Telgenytt inträffade explosionen på sjätte våningen av en flerfamiljsbyggnad och att händelsen skedde inomhus, enligt initiala uppgifter från SOS Alarm. Stora avspärrningar har upprättats runt det drabbade området.

Räddningstjänsten har bekräftat att det finns omfattande skador på platsen till följd av explosionen. Det finns i nuläget inga rapporter om personskador, men ambulanshelikopter har anlänt till platsen.

Foto: Alexander Isa

Polis och räddningstjänst arbetar nu intensivt med att utreda händelsen som inträffade strax efter midnatt. Om det har en koppling med explosionen i Ronna tidigare i veckan är oklart.

Två förda till sjukhus.

– Två personer har förts till sjukhus med ambulans, deras skador beskrivs som lättare rökskada. Personal från det nationella bombskyddet kommer genomföra en undersökning i flerbostadhuset, skriver polisen på sin hemsida.

Nationella bombskyddets personal har avslutat sin insats, medan kriminaltekniker från polisen har påbörjat undersökningen. Enligt polisen förväntas utredningsarbetet pågå i flerbostadshuset fram till klockan 12 idag.

Polisen har inlett en förundersökning angående misstankar om allmänfarlig ödeläggelse, grovt olaga hot och överträdelse av lagen om brandfarliga och explosiva ämnen.

Läs även:

Glassplitter på gatan efter explosionen: Foto: Alexander Isa

Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:28
Senast uppdaterad: 5 augusti 2023 11:46

Efter uppmärksammade ingripandet – Döms i hovrätten

6311C48A-8A0B-471B-8529-8C5DF35C8E35

Foto: Skärmdump, TikTok

Den 19-årige Hamed Diakite blev handfängslad och inlåst på en toalett av ordningsvakter när han var på väg hem med pendeln till Södertälje. Han anmälde ordningsvakternas agerande, men blir nu själv dömd för våldsamt motstånd.

Det var i september förra året som Diakite blev inlåst på en toalett vid Stuvsta station i väntan på polisens ankomst. Enligt de två ordningsvakterna uppträdde han störande och vägrade lämna platsen trots deras uppmaningar. Situationen eskalerade när de beslutade att avlägsna honom – en händelse som filmades och spreds snabbt på sociala medier.

Enligt Diakite själv uppgav han att han var lugn, medan vakterna agerade aggressivt och provokativt för att framkalla en reaktion. Detta påstående fick stöd av vittnen på plats. När polisen anlände beslöt de att släppa den 19-årige Diakite.

Han anmälde ordningsvakterna för misshandel och tjänstefel, medan han själv blev anmäld för våldsamt motstånd. Tingsrätten valde att fria honom i februari, men nu har hovrätten beslutat att ändra tingsrättens dom.

I sin dom argumenterar hovrätten att det klart framgår att Diakites agerande hade som avsikt att hindra ordningsvakterna från att utföra sina myndighetsuppgifter, och därför anses han skyldig till våldsamt motstånd och döms att betala 30 dagsböter.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors