Företag i fokus:

DEBATT: Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror

2022_01_Granberg

Debattören Joakim Granberg, Realistpartiet.

Den 19 dec skriver socialdemokrater under en insändare om att det var ett dåligt beslut att slopa det statliga investeringsstödet till byggbolag som bygger hyresrätter och studentbostäder med rimlig hyra. Kort förklaring är att staten står för en del av byggkostnaden om hyresrätten håller sig under en viss hyresnivå.

Jag håller med om att det var ett dåligt beslut att dra tillbaka möjligheten till investeringsstöd,i synnerhet för oss i Södertälje som är i stort behov av hyresrätter med rimliga hyresnivåer.

Men jag blir lite full i skratt när jag ser att Ingela Nylund Watz (S) från Södertälje är en av dem som undertecknat insändaren, här i Södertälje så nyttjade Socialdemokraterna inte det statliga investeringsstödet när det väl fanns.

Vi hade kunnat få ca 70 miljoner i stöd när vi byggde höghuset ”Stockholmsberget” i grusåsen, men det ansågs viktigare att uppnå Telge Bostäders krav på täckningsbidrag (bruttovinstmarginal) på ca 3,6% än att ge Södertäljeborna rimliga hyror.
Med byggbidraget och därmed den lägre hyran hade täckningsbidraget endast uppgått till ca 2,5%.

”Stockholmsberget”. Bild: Origo Arkitekter/TelgeBostäder.

TB:s kortsiktighet resulterar i att kostnaden läggs på Södertäljeborna som nu betalar cirka 7800 kr per månad för en 1a på 35 m2. Med byggbidraget hade samma 1a kostat cirka 4300 kr/mån. En skillnad på hela 3500 kr per månad, det hade varit en mycket bättre politik för Södertäljeborna.

Det är allmännyttans (Telgebostäders) uppdrag att se till att Södertäljeborna har bostäder som de har råd att bo i, det skall gå före en skillnad på ca 1 % i täckningsbidrag som nu dessutom ätits upp på grund av att (trots bostadsbrist) lägenheter stått outhyrda på grund av de höga hyrorna som TB tar ut för att ta igen de pengar man tackade nej till genom att nobba investeringsstödet.

Det blir ännu mer tragikomiskt
När Telgebostäder väl inser att det är bra att nyttja det statliga investeringsstödet och beslutar sig för att göra det när man bygger ett trygghetsboende (Gullpudran) för seniorer i Västergård så saknas tyvärr kompetensen inom Telgebostäder att följa de enkla regler som gäller för att få det statliga investeringsstödet… En regel är att hyran får vara max 1550 kr kvm/år, men Telgebostäder beslutar att lägga hyran på 1840 kr kvm/år och därmed så uteblir investeringsstödet!

Tidningen Hem & Hyra skriver 17 januari 2023 en artikel om detta och påpekar även att det inte är enda gången Telgebostäder inte klarat av att läsa reglerna innantill och följa dem, även i Hölö – Gammelgården 1 så har man byggt lägenheter och misslyckats med att följa de enkla reglerna och därmed har miljonstödet återigen uteblivit och hyresgästerna får återigen stå för missen.

Anne–Jeanétte Johansson, handläggare på Länsstyrelsen, har handlagt Telge Bostäders ansökan om investeringsstöd för Gammelgården 1 i Hölö och har insyn i Gullpudran trygghetsboende, hon säger – citat:
I båda fallen så tog Telgebostäder ut en hyra som var högre än den som tillåts för att få stöd. Det står tydligt att man inte får ta ut en högre normhyra än 1 550 för att få stöd, ändå har de gjort det. Ett allmännyttigt bolag borde ha bättre koll på reglerna än så här! Slut citat. 
Frågor – Hur svårt kan det vara att läsa reglerna innantill? Jobbar de ansvariga kvar?

Om S vinner nästa riksdagsval och återinför investeringsstödet, ring mig då Ingela så skall jag hjälpa er att bygga bostäder som Södertäljeborna har råd att hyra!

Med vänliga hälsningar,

Joakim Granberg, Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2023 12:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

SENASTE NYTT: Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

ROnna

Foto: Alexander Isa

Två personer har begärts häktade, misstänkta för sprängningen i Ronna. En av de två är en 17-åring, enligt TT, som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm.

Strax efter midnatt natten till tisdag skedde en kraftig explosion i Ronna. En person skadades och fördes till sjukhus. Enligt uppgifter från Aftonbladet var sprängningen riktad mot en anställd på Sis som hade vägrat att medverka i försöket att smuggla in en mobiltelefon.

Nu har två personer begärts häktade, misstänkta för att ha varit delaktiga i händelsen.

Sprängningen i Ronna strax efter midnatt natten mot tisdag. Foto: Alexander Isa

Enligt uppgifter till TT är den ena mannen den 17-åring som tidigare har blivit dömd för att ha skjutit ihjäl en man på ett gym i Stockholm. Samma person fritogs av flera maskerade personer i samband med ett tandläkarbesök på Lovisingatan i centrala Södertälje i april i år. Den andra personen är en 20-åring som nyligen blev friad från anklagelser om inblandning i mordet i Saltskog förra året.

Enligt Aftonbladets uppgifter var detonationen riktad mot en ung man som arbetar på ett Sis-boende. Uppgifterna antyder att han har blivit utpressad av intagna att smyga in en mobiltelefon för att underlätta en eventuell rymning. När mannen vägrade att medverka, eskalerade utpressningen och en påhittad skuld skapades.

Enligt tidningens information utgör detta motivet bakom placeringen av en bomb utanför hans bostadsdörr i Ronna.

Nu har åklagaren begärt att både 17-åringen och den 20-årige mannen häktas. 17-åringen misstänks för utpressning och försök till mord, medan den andra mannen misstänks för försök till utpressning och anstiftan till försök till mord.

Polisens bombtekniker på plats

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 11:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 11:27

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors