Företag i fokus:

DEBATT: Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror

2022_01_Granberg

Debattören Joakim Granberg, Realistpartiet.

Den 19 dec skriver socialdemokrater under en insändare om att det var ett dåligt beslut att slopa det statliga investeringsstödet till byggbolag som bygger hyresrätter och studentbostäder med rimlig hyra. Kort förklaring är att staten står för en del av byggkostnaden om hyresrätten håller sig under en viss hyresnivå.

Jag håller med om att det var ett dåligt beslut att dra tillbaka möjligheten till investeringsstöd,i synnerhet för oss i Södertälje som är i stort behov av hyresrätter med rimliga hyresnivåer.

Men jag blir lite full i skratt när jag ser att Ingela Nylund Watz (S) från Södertälje är en av dem som undertecknat insändaren, här i Södertälje så nyttjade Socialdemokraterna inte det statliga investeringsstödet när det väl fanns.

Vi hade kunnat få ca 70 miljoner i stöd när vi byggde höghuset ”Stockholmsberget” i grusåsen, men det ansågs viktigare att uppnå Telge Bostäders krav på täckningsbidrag (bruttovinstmarginal) på ca 3,6% än att ge Södertäljeborna rimliga hyror.
Med byggbidraget och därmed den lägre hyran hade täckningsbidraget endast uppgått till ca 2,5%.

”Stockholmsberget”. Bild: Origo Arkitekter/TelgeBostäder.

TB:s kortsiktighet resulterar i att kostnaden läggs på Södertäljeborna som nu betalar cirka 7800 kr per månad för en 1a på 35 m2. Med byggbidraget hade samma 1a kostat cirka 4300 kr/mån. En skillnad på hela 3500 kr per månad, det hade varit en mycket bättre politik för Södertäljeborna.

Det är allmännyttans (Telgebostäders) uppdrag att se till att Södertäljeborna har bostäder som de har råd att bo i, det skall gå före en skillnad på ca 1 % i täckningsbidrag som nu dessutom ätits upp på grund av att (trots bostadsbrist) lägenheter stått outhyrda på grund av de höga hyrorna som TB tar ut för att ta igen de pengar man tackade nej till genom att nobba investeringsstödet.

Det blir ännu mer tragikomiskt
När Telgebostäder väl inser att det är bra att nyttja det statliga investeringsstödet och beslutar sig för att göra det när man bygger ett trygghetsboende (Gullpudran) för seniorer i Västergård så saknas tyvärr kompetensen inom Telgebostäder att följa de enkla regler som gäller för att få det statliga investeringsstödet… En regel är att hyran får vara max 1550 kr kvm/år, men Telgebostäder beslutar att lägga hyran på 1840 kr kvm/år och därmed så uteblir investeringsstödet!

Tidningen Hem & Hyra skriver 17 januari 2023 en artikel om detta och påpekar även att det inte är enda gången Telgebostäder inte klarat av att läsa reglerna innantill och följa dem, även i Hölö – Gammelgården 1 så har man byggt lägenheter och misslyckats med att följa de enkla reglerna och därmed har miljonstödet återigen uteblivit och hyresgästerna får återigen stå för missen.

Anne–Jeanétte Johansson, handläggare på Länsstyrelsen, har handlagt Telge Bostäders ansökan om investeringsstöd för Gammelgården 1 i Hölö och har insyn i Gullpudran trygghetsboende, hon säger – citat:
I båda fallen så tog Telgebostäder ut en hyra som var högre än den som tillåts för att få stöd. Det står tydligt att man inte får ta ut en högre normhyra än 1 550 för att få stöd, ändå har de gjort det. Ett allmännyttigt bolag borde ha bättre koll på reglerna än så här! Slut citat. 
Frågor – Hur svårt kan det vara att läsa reglerna innantill? Jobbar de ansvariga kvar?

Om S vinner nästa riksdagsval och återinför investeringsstödet, ring mig då Ingela så skall jag hjälpa er att bygga bostäder som Södertäljeborna har råd att hyra!

Med vänliga hälsningar,

Joakim Granberg, Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 februari 2023 12:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Här är finalisterna som har nominerats till Wendelapriset

CF3FCE01-EABB-474A-9530-C15DE896E5FB

Foto: Alexander Isa

Wendelapriset, som delas ut för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform, kommer att belöna en person med 25 000 kronor. Nu har Juryn för Wendelapriset 2023 valt ut elva bidrag som går vidare till finalen.

Bakom Wendelapriset står föreningen Wendelas Vänner i Södertälje, tillsammans med Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet, som bildades 1983 för att rädda Wendela Hebbes sommarhus från rivning. Efter många års arbete kunde huset slutligen återinvigas på en ny tomt i centrala Södertälje.

Sedan sexton år tillbaka delar föreningen ut ”Wendelapriset” för bästa socialreportage i svensk press eller i bokform. Intresset för Wendelapriset har ökat de senaste åren, och i år mottogs hela 54 nomineringar från stora tidningar runt om i landet.

Nu har juryn för nominerat elva bidrag som går vidare till finalomgången. Priset på 25 000 kronor kommer att tilldelas en eller flera upphovspersoner, men vem årets vinnare blir kommer att utses av juryn i augusti. Priset kommer att överlämnas i Wendela Hebbes Hus i Södertälje den 10 september.

Här följer de nominerade reportagen och böckerna som kommer att delta i finalomgången:

  • Uppsala Nya Tidning (Elin Sandow, staffan wolters): Reportage om en våldtäktsman
  • Göteborgs-Posten (Anette Holmqvist, Joel Arvidsson): Nya Fattig-Sverige
  • Kommunalarbetaren (Johan Erlandsson): Reportage från Biskopsgården
  • Helsingborgs Dagblad (Truls Nilsson, Jennie Lorentsson, Joakim Andersson Lee, Björn Lilja): Skilda världar
  • HD-Sydsvenskan (Katarina Melvinger, Micaela Landelius, Vendela Källmark): Mäns våld mot kvinnor
  • Expressen (Helena Trus): Somaliska kvinnor i Göteborgs förorter
  • Lisa Bjurvald: Slava Ukraini (bok)
  • Åsa Erlandsson: Drottninggatan (bok)
  • Tidningen Faktum (Malin Clausson, Lisa Thanner): Liv och död på Panzisjukhuset
  • Byggnadsarbetaren (Johan Fyrk): Jakten på en säng
  • Dagens Nyheter (Åsa Erlandsson): Malmvägen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 12:38
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 12:38

Gata i centrum asfalteras om – Boende varnas för oväsen

Vägarbete

Arkivbild. Alexander Isa

Kommunen har gett Byggföretaget NCC i uppdrag att asfaltera om Jovisgatan, vilket planeras att utföras under nattetid nästa vecka. Vägarbetet kommer att innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna, meddelar kommunen.

I ett samarbete med kommunen har byggföretaget NCC fått i uppdrag att förbättra Jovisgatans vägförhållanden. Arbetet är planerat att äga rum under nattetid, mellan den 8:e och 10:e augusti.

Vägarbetet kommer att innefatta både fräsning och asfaltering av Jovisgatan för att säkerställa en hög standard på vägen.

”Vi kommer att rusta upp Jovisgatan. Vi vill informera om att detta kommer innebära oväsen i området under de två aktuella nätterna.”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Tydliga trafikskyltar om det pågående arbetet kommer att placeras ut längs vägen. För att underlätta och säkerställa arbetsprocessen kommer all parkering längs Jovisgatan att vara tillfälligt avstängd under när vägarbetet pågår.

Karta över det planerade asfalteringsarbetet på Jovisgatan. Bild: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 augusti 2023 23:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors