Företag i fokus:

Deras UF-företag vann pris under Science Week

UF

Ella Jernvald, Alva Guvå, Tilde Månsson och Kira Dubois prisades för sitt UF-företag.

Under Science Week i Södertälje deltog ett 20-tal gymnasieelever som visade upp sina UF-företag. Ett företag som stack ut var sällskapsspelet ”Times Up” som fick pris för bästa affärsidé.

Fyra unga entreprenörer, Ella Jernvald, Alva Guvå, Tilde Månsson och Kira Dubois från S:ta Ragnhildgymnasiet presenterade den bästa affärsidén den gånga helgen. Gymnasieeleverna visade upp sitt UF-företag, sällskapsspelet Times Up, som riktar sig till ungdomar och har ett unikt koncept.

Spelet tar inspiration från flera andra spel och utmanar spelare att lösa en rad utmaningar under tidspress. Det kan exempelvis handla om att byta klädesplagg med medspelare, säga 5 killnamn som börjar på E på 5 sekunder eller charader.

– När vi ungdomar umgås så tar alla upp sina mobiler. Det blir inget kvalitétsumgänge och gemenskapen försvinner, säger Tilde Månsson, en av de fyra tjejerna bakom UF-företaget Times Up.

Science Week ägde rum 1-3 februari och handlade om framtidens hållbara lösningar, inklusive UF-företag.

– Det var väldigt intressant med Science Week och att få visa upp något vi är nöjda med, och som vi dessutom har gjort från grunden själva. Man får känna ansvar! I skolan känns det mer som en skoluppgift än att man driver ett företag på riktigt. Det var också kul att få inspiration från vad alla andra har skapat och få feedback av både jury och nyfikna besökare, säger Månsson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2023 13:03
Senast uppdaterad: 8 februari 2023 14:31

Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

medarbetare-sodertalje-sjukhus-nya-huvudentre

Medarbetare i samband med invigningen. Foto: Södertälje Sjukhus.

Södertälje sjukhus har officiellt invigt sin nya huvudentré efter flera års arbete. – Tack till all personal på sjukhuset för allt tålamod vid ombyggnationen, det har låtit och ni har varit tvungna att gå omvägar men det har alltid fungerat bra, säger Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum.

Invigningsceremonin hölls föregående vecka den 7 juni, men huvudentrén öppnades för patienter, besökare och medarbetare fredagsmorgonen den 9 juni.

Band klipptes av Hulda Wickbom, projektområdeschef på Locum, Aida Hadzialic, finansregionråd, och Anna Gerber Ekblom, vd för Södertälje sjukhus. På plats fanns även Johan Rannemo, projektledare på Locum, och Eleksanda Mousa, vårdenhetschef på avdelning 10 och biträdande verksamhetschef.

Foto: Södertälje Sjukhus.

 – Jag är otroligt stolt och glad. Det är viktigt att vi högtidlighåller invigningen av en ny huvudentré som ett steg i sjukhusets pågående upprustning och modernisering. Regionens satsning ger oss ännu bättre förutsättningar att bedriva god vård och skapar en bra miljö för både patienter och medarbetare. Sjukhusets dörr står alltid öppen för den som är i behov av vår hjälp. Välkommen in på vårt sjukhus, säger Södertälje sjukhus vd, Anna Gerber Ekblom.

Efter bandklippningen framförde musiker från Nykvarns kulturskolas ungdomsorkester Sibyllafanfaren. Därefter hölls en mingel, tal och konstvisning inne på sjukhuset för medarbetare och inbjudna gäster.

Den nya huvudentrén kommer att förbättra sjukhusets tillgänglighet och ge en modern och välkomnande miljö för alla som besöker och arbetar på Södertälje sjukhus.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 22:34

Skogsbränder härjade nära Järna/Mölnbo

IMG_2013

Bild/Film: Daniel Ekendahl

Under tisdagen härjade flera skogsbränder nära Järna/Mölnbo. Elden släcktes sent på kvällen efter flera timmars intensivt arbete av räddningstjänsten.

På tisdagseftermiddagen bröt flera skogsbränder ut i närheten av varandra mellan Järna och Mölnbo. Första larmet kom in till SOS Alarm klockan 16.55, följt av ett annat larm klockan 17.35. Samtidigt rapporterade SVT att det även brann på andra platser, bland annat Nynäshamn, Nacka och Haninge, där det konstaterades att människor låg bakom bränderna.

– Det brinner överallt. Ta inte med eld ut i skogen. Det är så in i helvete torrt, om man nu får säga så, sade Larsa Stevelind, vakthavande befäl på Södertörns brandförsvarsförbund till SVT.

Släckningsarbetet strax utanför Mölnbo pågick i flera timmar, men vid 23-tiden kunde räddningstjänsten meddela att elden var helt släckt. Trots insatsen är det viktigt att fortsätta vara försiktig och följa de gällande restriktionerna för att förhindra ytterligare bränder och risker för skog och natur.

I maj införde Länsstyrelsen eldningsförbud i hela Stockholms län på grund av den höga brandrisken i skog och mark.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 juni 2023 21:41
Senast uppdaterad: 13 juni 2023 21:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors