Företag i fokus:

Personalbrist i äldreomsorgen i Södertälje

2022_05_hemtjanst

Foto: Pexels.

Övertiden i äldreomsorgen har ökat i mer än hälften av landets kommuner. Södertälje kommun är en av dessa som i fjol hade tusentals övertimmar.

En ny undersökning visar att sju av tio kommuner i Sverige upplever brist på personal i äldreomsorgen och har ökat i mer än hälften av landets kommuner jämfört med 2019. Sett till hela landet uppgår övertidstimmarna närmare en miljon.

Nu rapporterar medlemstidningen Kommunalarbetaren att äldreomsorgen upplever en akut personalbrist i flera av landets kommuner där personalen drabbas av bland annat flyttad semester och underbemanning.

I en enkät, som bland annat Södertälje kommun svara på, visar att personalen inom äldrevården sammanlagt arbetat 944 000 timmar övertid från juni till och med augusti 2022. I Södertälje hade personalen i äldreomsorgen 4 053 i övertidstimmar samma period.

Enligt KA vittnar anställda över hela landet om försämringar, hög stress, undersköterskor som inte ens jobbar till de är 64 år samt försämrade scheman i flera kommuner. Personalbristen pressar undersköterskor och vårdbiträden hårt runt om i landet, men det har också påverkat vårdtagarna. Nära sex av tio kommuner har ställt in eller skjutit upp hjälp till de äldre på grund av personalbrist, visar KA:s enkät.

– Det här är något som vi har brottats med under en längre tid. Man behöver jobba hårt i kommunerna med att rekrytera nya människor, men framför allt för att behålla de som man redan har anställda, säger Anna Tenje, säger Äldreminister Anna Tenje (M) till KA.

Enligt ministern är några av lösningarna att utveckla välfärdstekniken, mer heltid och bättre schemaläggning för att få bukt på personalbristen i äldreomsorgen.

– Jag tror att vi tillsammans kan komma ur många av de här problemen, inte minst om man tar till sig välfärdstekniken som ett komplement, säger ministern.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 7 februari 2023 23:04

Filminspelning på populära platsen i Södertälje

05FC55DC-1ADD-40F8-985D-AA51545296F5

Foto: Alexander Isa

Södertälje blev under onsdagen scenen för en spännande filminspelning där snöscotrar och snökanoner inkluderades. Detaljer kring projektet hålls hemliga, men spekulationer och närvaron av kända mediehus antyder en stor produktion.

Under onsdagen förvandlades Ragnhilsborgsbacken i Södertälje till en filmstudio, där ett team av filmare och skådespelare tog över landskapet. Med snöscotrar som susade förbi och snökanoner i full drift, skapades en vinteratmosfär som fångade förbipasserandes intresse.

Ragnhilsborgsbacken togs under en dag över av ett stort filmteam. Foto: Alexander Isa

Detaljer kring produktionen är fortfarande höljda i mystik. Trots närvaron av representanter från bland annat SVT, är uppgifter om filmens innehåll och syfte sparsamma. Enligt uppgifter till Telgenytt kan projektet vara en del av en större satsning för ledande så kallade ”Streamers”.

Enligt uppgifter till Telgenytt befann sig även Friluftsfrämjandet, som ansvarar för Ragnhilsborgsbackens anläggning. Deras arbete med att hålla en av snökanonerna igång var avgörande för att skapa den rätta vinterkänslan som scenen krävde.

Vad som än spelas in vid Ragnhilsborgsbacken, står det klart att Södertälje än en gång har satt sitt avtryck på den svenska filmkartan.

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 22:42
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 22:42

Larm om singelolycka vid Moraberg

Olycka-raddningstjansten-2

Arkivbild

En singelolycka rapporterades vid Morabergavfarten på onsdagseftermiddagen. Flera räddningsenheter ryckte ut.

(Annonslänk)

SOS Alarm mottog uppgifter om en singelolycka som inträffade på onsdagseftermiddagen vid Morabergavfarten. Olyckan skedde klockan 17.13, i anslutning till motorvägsavfarterna från E4:an och vidare mot Morabergavfarten. Olyckan ska enligt Trafikverkat haft en liten påverkan trafikflödet i området.

Räddningstjänsten var snabbt på plats för att säkra olycksplatsen och för att se till att trafiken kunde flyta på som vanligt. Deras snabba insats bidrog till att undvika större trafikstörningar och säkerställde att situationen hanterades effektivt.

Enligt de senaste rapporterna finns det i nuläget inga uppgifter om personskador i samband med olyckan. Orsaken till olyckan är fortfarande oklara.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 februari 2024 17:53
Senast uppdaterad: 7 februari 2024 17:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors