Företag i fokus:

Här är årets pristagare på Södertäljegalan

329783262_511415804443051_4182820030547010212_n

Foto: Södertälje kommun.

Under Södertäljegalan som hölls i helgen delades flera utmärkelser till flera aktörer. Här är pristagarna till Årets Cityföretag, Årets Företagare, Årets Nyföretagare och nya utmärkelsen – Årets Kringelställe.

I helgen hölls eventet Södertäljegalan som en del av Science Week och arrangerades av kommunens näringslivsavdelning i samarbete med Företagarna Södertälje/Nykvarn.

Eventet var pausad i tre år på grund av pandemin, men kom tillbaka med ett fullspäckat schema fredagen den 3 februari där flera företag uppmärksammades. Bland annat ”Årets Cityföretag” som delades ut av Södertälje City. Företagarna Södertälje-Nykvarn som utsåg ”Årets Företagare”, ”Årets Nyföretagare” utmärktes av Nyföretagarcentrum och nya utmärkelsen ”Årets Kringelställe” som delades ut av Södertälje kommun.

Årets Cityföretag – Stekt Burger & Stuff

Motivering – ”Årets Cityföretag går till en verksamhet som tydligt visar att man tror på Södertälje. Med starkt engagemang och smittande optimism välkomnar man besökaren till en härlig upplevelse i stadskärnan. Företaget speglar Södertälje på sättet man hittat sin egen stil och sin stolthet över den. Entreprenörsandan lyser klart, och vi ser fram emot att se ännu mer från det här företaget, som gör det tydligt att man trivs i Södertälje och vill växa här. Företaget gör dessutom väldigt goda hamburgare.”

Årets Företagare – Waltrix AB

Motivering – Waltrix har utvecklat en produkt som är helt rätt tiden. Vi ska vara noga med vår elförbrukning – el är ingen oändlig resurs utan kan bli en bristvara. Dessutom har priset förändrats kraftfullt det senaste året. Walltrix innovativa klocka visar löpande och med elva timmars framförhållning hur elprisprognosen ser ut. De flesta har en klocka i köket, nu är det dags att byta ut er gamla klocka till Energiklockan Ebba, Emil eller Ida.”

Årets Kringelställe – Sari Tolfmark, Nyvaket Café

Motivering”Årets Kringelställe går till Nyvaket Café med sin glada och positiva ägare, Sari Tolfmark, som kämpat under företagets första år med pandemirestriktioner och en alltmer osäker omvärld. Nyvaket Café välkomnar alla i familjen, även de med fyra ben, och är en lugn oas i ett annars fartfyllt Södertälje. Caféet är ett gammaldags personligt café med ett stort utbud på hembakat i 1950-talsmiljö.”

Årets Företagare – N4

Motivering”Årets Företagare har sedan starten 2012 tillsammans skapat en verksamhet som kännetecknats av stort engagemang och hög serviceanda som support- och serviceleverantör inom forsknings- och tillverkningsindustrin. Företagarna är leverantörsneutrala och tar ansvar för hela kundens behov av service, drift och underhåll samt arbetar ständigt för att förbättra processer och rutiner. Detta framgångsrecept har utmynnat i en stark expansion av verksamheten och antalet anställda. Man bedriver också inom verksamheten ett mycket aktivt och effektivt hållbarhetsarbete. Genom åren har pristagarna utmärkt sig för sitt stora engagemang för sina medarbetare samt det lokala föreningslivets välmående. Detta samt det gedigna och framgångsrika företagandet gör företagarna till en mycket god förebild och värdig vinnare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 9 februari 2023 10:30

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Är Socialdemokraternas nya målgrupp de svagsinta?

Granberg foto- Liza

Foto: Liza Simosson

Forskning visar på att medelintelligensen har ökat för varje generation under hela 1900 talet fram till 2000 talet, då den i stället sjunker år för år, något som Socialdemokraterna verkar ha tagit fasta på och dragit slutsatsen att sanning och fakta inte är lika viktigt längre, utan det är vad man säger för stunden och hur många som kan tänkas tro på det som räknas!

Jag drar denna slutsats då jag aldrig tidigare sett något riksdagsparti så systematiskt kabla ut uppenbara lögner helt utan att skämmas, även när en lögn synas i riksmedia står man fast vid lögnen då man kallt räknar med att de svagsinta inte ska faktagranska utan i stället blint tro på den falska propaganda som öses ut.

Jag tänker främst på Magdalena Anderssons (S) utspel om att man alltid haft en stram invandringspolitik, det trots att man styrde Sverige mellan 2014–2022 då invandringen var extremt hög och okontrollerad.

Nu påstår Socialdemokraterna att det är alla andras fel att Sverige haft en okontrollerad invandring under Socialdemokraternas period vid makten.
Ett bisarrt utspel, tror ens de svagsinta på den lögnen?

När man ställs mot väggen av journalister som faktiskt ställer de rätta frågorna om Socialdemokraternas politik under perioden 2014–2022 och om den verkligen var för en stram invandring? – Ja då skyller man på Miljöpartiet, det var nog mer en MP regering än en S regering under den perioden. Noterbart är att Daniel Helldén (MP) har varit tydlig med raka motsatsen till en stram invandring om de ska ingå i en regering efter valet 2026 = Repris?

”Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet”

Att uppenbart ljuga för folket ökar på politikerföraktet enormt och även misstron mot myndighetspersoner, det skadar samhället som helhet.

Som Realist så bygger hela min politiska idé på att politiken ska vara transparent och tydlig i vad man står för och vad man vill göra eller inte göra, man ska också erkänna misstag som gjorts och inte skylla ifrån sig på andra, ta ansvar helt enkelt!

Ni som har följt mig vet att jag inte bara skäller på Sossar, utan även på moderater när det behövs då de sedan 2022 ingår i styret av Södertälje tillsammans med S och MP.

(Annonslänk)

Jag diskriminerar inget parti, alla som slösar bort skattepengar eller ljuger om fakta förtjänar att granskas, oppositionens uppdrag är att granska makthavarna!

Jag har varit tydlig med att jag vill återinföra tjänstemannaansvaret, och att det ska bli konsekvenser även när politiker slarvar bort skattepengar oavsett partitillhörighet!
Jag blir illamående när politiker kan göra bort sig nästan hur mycket som helst utan konsekvens, man löser sina skandaler genom att i efterhand bevilja sig själva ansvarsfrihet,
som i exemplet Fornhöjdsskandalen som sannolikt lett till åtal i det privata näringslivet.

Jag kommer inte helt osökt in på Ingela Nylund Watz (S) som är riksdagsledamot sedan 2010 och varit med under åren 2014–2022 då MP regeringen med S styrde Sverige.

I LT 6/2 drar Ingela i sin insändare helt skamlöst ett streck över S ansvar för samhällsutvecklingen under sina år vid makten, och att bankerna tog ut miljardvinster även under deras tid ”glömmer” hon och menar på att det är nya regeringens fel att bankerna tjänar mycket pengar.

”Drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel”

Hon glömmer orsaker som kriget i Ukraina, hög inflation och höga räntor, det är inte problemet, utan alla samhällsproblem och familjers försämrade ekonomi har plötsligt uppstått på drygt 1 år efter maktskiftet antyder Ingela, allt är nya regeringens fel.

Att region Stockholm går back för första gången på 20 år sedan S tog över 2022 är också nya regeringens fel enligt Ingela Nylund Watz logik. Sist regionen gick back var också under en period av S styre, men det nämner inte Ingela såklart. Det skapar ett stort politikerförakt att ljuga så uppenbart för folket och förtroendet för politiker sjunker som en sten just tack vara utspel som Ingelas. En Fokus/Novus undersökning under valet 2022 visar på att så många som varannan väljare har tappat respekten för politiker och den politiska processen, inte så konstigt faktiskt.

Det är för Googlekunniga läsare tydligt att Ingelas insändare riktar sig mot svagsinta personer utan verklighetsförankring!

Joakim Granberg
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors