Företag i fokus:

Här invigs nya mottagningen för unga i Södertälje

UM

Christina Bergefors, Anna Marcusson, Johanna Vikman, Sofi Rossheim, Tikki Stanic och Marie Carlsson. Foto: Alexander Isa

I fjol fick ungdomsmottagning lämna sin lokaler vid centralstationen för att göra plats åt Öppenvårdsteamet och Missbruk myndighet. Under onsdagen invigde mottagningen sina nya lokaler på Lovisinsgatan 3 i centrala Södertälje.

När kommunen under 2021 saknade lokaler fick ungdomsmottagningen möjligheten att hyra lokal i samma fastighet som bland annat Folktandvården, vårdcentralen och JAM Studio. En chansen de tog tillvara på och valde att flytta på hela verksamheten.

Ungdomsmottagningen i Södertälje öppnade för 44 år sedan, år 1979, med anledning av abortlagen år 1975 och ökade möjligheten för ungdomar att få ett preventivmedel. Än idag är mottagningen, med personal som omfattas av tystnadsplikt, en trygg plats för unga att besöka.

Ungdomsmottagningens nya lokal på Lovisingatan 3. Foto: Alexander Isa.

När den nya mottagningen invigdes på Lovisingatan 3 under onsdagen anordnades en fin tillställning där man visade upp den nya fräscha lokalen på våning två. En lokal som ansvariga anser kommer vara ett lyft då hela verksamheten finns på en våning, och inte som tidigare där verksamheter huserade på tre våningar.

Den gamla lokalen vid centralstationen ansågs inte heller anpassa den vårdverksamhet som bedrevs i utrymmen för hygien, samt att möjligheten för provhantering saknades.

Men precis som tidigare är mottagningen lika lättillgänglig idag, men diskretare.

”Läget är väldigt viktigt, då vi skall finnas centralt belägna men i anslutning till andra verksamheter som garanterar anonymiteten till att besöka oss. Att vi idag delar hus med tex folktandvården och vårdcentral uppskattas av ungdomarna.”, skriver ungdomsmottagningen i ett pressmeddelande.

Totalt arbetar fyra barnmorskor, tre kuratorer och läkare på timmar på mottagningen, samt att det även finns en verksamhetschef från både kommunen och regionen knutna till mottagningen.

Jenny Skog, Jenny-Ann Bengtsson och My Keita från Södertäljes sjukhus. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2023 18:14
Senast uppdaterad: 9 februari 2023 20:08

Ryckte ut efter larm om brand på Scania

Brandkår

Arkivbild

En brand utbröt i en industribyggnad på Hertig Carls väg 10 under tisdagsförmiddagen. Räddningstjänsten och polis ryckte snabbt ut till platsen och lyckades snabbt få situationen under kontroll.

Tidigt på tisdagsförmiddagen, klockan 09.16, nåddes räddningstjänsten av ett larm från en person som observerat rök och eld i Scanias byggnad.

Räddningstjänsten, som snabbt anlände till platsen, bistods av polisen som hjälpte till med avspärrningar och utrymning av lokalen, medan räddningstjänsten fokuserade på släckningsarbetet.

Strax innan klockan 11:00 kunde polisen meddela att branden var släckt av räddningstjänsten, att ingen person har skadats, samt att det inte finns någon misstanke om brott.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 12:08
Senast uppdaterad: 9 januari 2024 12:08

Årliga Science Week återvänder – ”Extra viktigt”

KTH Science Park

Pressbild

Mellan 30 januari och 1 februari 2024, öppnar Södertälje Science Park dörrarna till den årliga Science Week. Med en inriktning på industrins omställning, motståndskraftiga samhällen och hållbar utveckling, välkomnar evenemanget besökare till en värld av kunskap och framtidsvisioner.

– Att skapa framtidstro och visa att omställningen är möjlig är extra viktig i dagens turbulenta värld. Vi visar praktiska exempel från både företag och samhälle, berättar Eva Helén, från Science Week i ett pressutskick.

Science Week, en årlig tradition sedan 2017, återvänder i januari 2024 för att fokusera på kritiska teman som berör Sveriges framtid. Denna interaktiva händelse, känd för att dra tusentals deltagare, kombinerar seminarier och workshops i både fysisk och digital form.

Foto: Södertälje kommun

Arrangerad av ett konsortium bestående av Södertälje Science Park, AstraZeneca, Scania, KTH, Södertälje kommun och Region Stockholm, samt flera andra medarrangörer, strävar Science Week efter att belysa Sveriges roll som en industrination som leder vägen inom hållbarhet och innovation.

I år presenterar Science Week ett noggrant strukturerat program uppdelat i olika teman för att maximera deltagarnas upplevelse. Detta års program står ut med sin fokus på kompetensförsörjning, vilket är en avgörande faktor för Sveriges förmåga att navigera genom en hållbar omställning. Ett särskilt fokus kommer att ligga på utbildningsbehov och arbetskraftsutveckling, med en hel dag dedikerad till dessa frågor.

Evenemanget omfattar över 60 programpunkter, indelade i tio huvudteman, inklusive Sveriges innovationslandskap, hållbar livsmedelsproduktion, och fokus på Södertäljes egna hållbarhetsinitiativ. Det kommer att äga rum både på plats i Södertälje Science Park och online, vilket erbjuder en mångfacetterad upplevelse för alla deltagare.

Kostnadsfritt för alla intresserade, kräver Science Week dock föranmälan. Detaljer och anmälan till evenemanget finns tillgängliga på Södertälje Science Parks webbsida. Med sin mångsidiga agenda och engagemang för hållbarhet, erbjuder Science Week 2024 en unik möjlighet för deltagare att lära, nätverka och bidra till en mer hållbar och resilient framtid.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 21:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors