Företag i fokus:

Här invigs nya mottagningen för unga i Södertälje

UM

Christina Bergefors, Anna Marcusson, Johanna Vikman, Sofi Rossheim, Tikki Stanic och Marie Carlsson. Foto: Alexander Isa

I fjol fick ungdomsmottagning lämna sin lokaler vid centralstationen för att göra plats åt Öppenvårdsteamet och Missbruk myndighet. Under onsdagen invigde mottagningen sina nya lokaler på Lovisinsgatan 3 i centrala Södertälje.

När kommunen under 2021 saknade lokaler fick ungdomsmottagningen möjligheten att hyra lokal i samma fastighet som bland annat Folktandvården, vårdcentralen och JAM Studio. En chansen de tog tillvara på och valde att flytta på hela verksamheten.

Ungdomsmottagningen i Södertälje öppnade för 44 år sedan, år 1979, med anledning av abortlagen år 1975 och ökade möjligheten för ungdomar att få ett preventivmedel. Än idag är mottagningen, med personal som omfattas av tystnadsplikt, en trygg plats för unga att besöka.

Ungdomsmottagningens nya lokal på Lovisingatan 3. Foto: Alexander Isa.

När den nya mottagningen invigdes på Lovisingatan 3 under onsdagen anordnades en fin tillställning där man visade upp den nya fräscha lokalen på våning två. En lokal som ansvariga anser kommer vara ett lyft då hela verksamheten finns på en våning, och inte som tidigare där verksamheter huserade på tre våningar.

Den gamla lokalen vid centralstationen ansågs inte heller anpassa den vårdverksamhet som bedrevs i utrymmen för hygien, samt att möjligheten för provhantering saknades.

Men precis som tidigare är mottagningen lika lättillgänglig idag, men diskretare.

”Läget är väldigt viktigt, då vi skall finnas centralt belägna men i anslutning till andra verksamheter som garanterar anonymiteten till att besöka oss. Att vi idag delar hus med tex folktandvården och vårdcentral uppskattas av ungdomarna.”, skriver ungdomsmottagningen i ett pressmeddelande.

Totalt arbetar fyra barnmorskor, tre kuratorer och läkare på timmar på mottagningen, samt att det även finns en verksamhetschef från både kommunen och regionen knutna till mottagningen.

Jenny Skog, Jenny-Ann Bengtsson och My Keita från Södertäljes sjukhus. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2023 18:14
Senast uppdaterad: 9 februari 2023 20:08

Pojke död i Södertälje – En person gripen

Polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

En minderårig har hittats död i Södertälje. Just nu pågår en stor insats i Södertälje med flera polisenheter och en person har gripits misstänkt för brott.

På måndagsförmiddagen, vid 11:00-tiden, tillkallades flera polis- och räddningsenheter samt en ambulanshelikopter till ett bostadsområde i Rosenlundsområdet. Detta efter att en inringare slagit larm och uppgav att det fanns en allvarligt skadad person inne i en lägenhet.

Väl på plats hittades en skadad minderårig som fördes till sjukhus med ambulans.

– När polispatrullen kom till platsen påträffades en minderårig pojke som hade livshotande skador samt en vuxen man. Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus samtidigt som livsuppehållande åtgärder genomfördes, men hans liv gick inte att rädda, säger polisens presstalesperson Ola Österling, till Telgenytt

Mannen som påträffades i lägenheten greps av polisen och är nu misstänkt för brott. Den gripna mannen och den avlidna pojken ska ha en nära relation, enligt uppgifter TV4 ska mannen vara pojkens far.

– Lägenheten är avspärrad, och en teknisk undersökning kommer att ske. Vi kommer även genomföra dörrknackning, säger Ola Österling.

Enligt polisen har familjen underrättats om dödsfallet.

Polishelikopter vid Rosenlundområdet. Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 14:07
Senast uppdaterad: 8 januari 2024 16:29

DEBATT: Inför parfymförbud för hemtjänstpersonal

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Foto: Pexels

Det är hög tid att vi kastar ljus på ett växande problem inom vår hemtjänst – personal som bär parfym. Trots upprepade påpekanden fortsätter många kommunarbetare att bära starka och störande dofter, vilket påverkar min mamma negativt. 

Många av våra äldre och sjuka har känsliga luftvägar eller allergier och kan reagera negativt på parfymerade produkter. För dessa personer kan en doft inte bara vara en olägenhet utan en direkt hälsorisk. Jag vill inte rikta kritik mot specifika personer som besöker min mamma, som har kommunen som hemtjänstutförare, och jag vill inte heller avslöja vem min mamma är.

”Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym”

Jag har personligen sagt till flera att inte bära parfym när de besöker min mamma, och de flesta sköter sig. Men titt som tätt kommer nya hem till mamma med stark parfym. 

Kommunen bör införa och strikt tillämpa en tydlig policy mot användning av parfym inom hemtjänsten. Det är en liten uppoffring för personalen men kan göra en stor skillnad för dem som är i deras vård. Det är dags att vi prioriterar våra mest sårbara. 

Med hopp om förändring. 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors