Företag i fokus:

Här invigs nya mottagningen för unga i Södertälje

UM

Christina Bergefors, Anna Marcusson, Johanna Vikman, Sofi Rossheim, Tikki Stanic och Marie Carlsson. Foto: Alexander Isa

I fjol fick ungdomsmottagning lämna sin lokaler vid centralstationen för att göra plats åt Öppenvårdsteamet och Missbruk myndighet. Under onsdagen invigde mottagningen sina nya lokaler på Lovisinsgatan 3 i centrala Södertälje.

När kommunen under 2021 saknade lokaler fick ungdomsmottagningen möjligheten att hyra lokal i samma fastighet som bland annat Folktandvården, vårdcentralen och JAM Studio. En chansen de tog tillvara på och valde att flytta på hela verksamheten.

Ungdomsmottagningen i Södertälje öppnade för 44 år sedan, år 1979, med anledning av abortlagen år 1975 och ökade möjligheten för ungdomar att få ett preventivmedel. Än idag är mottagningen, med personal som omfattas av tystnadsplikt, en trygg plats för unga att besöka.

Ungdomsmottagningens nya lokal på Lovisingatan 3. Foto: Alexander Isa.

När den nya mottagningen invigdes på Lovisingatan 3 under onsdagen anordnades en fin tillställning där man visade upp den nya fräscha lokalen på våning två. En lokal som ansvariga anser kommer vara ett lyft då hela verksamheten finns på en våning, och inte som tidigare där verksamheter huserade på tre våningar.

Den gamla lokalen vid centralstationen ansågs inte heller anpassa den vårdverksamhet som bedrevs i utrymmen för hygien, samt att möjligheten för provhantering saknades.

Men precis som tidigare är mottagningen lika lättillgänglig idag, men diskretare.

”Läget är väldigt viktigt, då vi skall finnas centralt belägna men i anslutning till andra verksamheter som garanterar anonymiteten till att besöka oss. Att vi idag delar hus med tex folktandvården och vårdcentral uppskattas av ungdomarna.”, skriver ungdomsmottagningen i ett pressmeddelande.

Totalt arbetar fyra barnmorskor, tre kuratorer och läkare på timmar på mottagningen, samt att det även finns en verksamhetschef från både kommunen och regionen knutna till mottagningen.

Jenny Skog, Jenny-Ann Bengtsson och My Keita från Södertäljes sjukhus. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 februari 2023 18:14
Senast uppdaterad: 9 februari 2023 20:08

Polisen larmades – kvinna uppgav att maken slog henne

Polis

Arkivbild

På torsdagen mottog polisen information om en misshandel i ett hem i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Ett larm inkom till polisen runt lunchtid på torsdagen om en misshandel i en bostad i Södertälje, där en kvinna rapporterade att hon blivit slagen av sin make.

Vid lunchtid på torsdagen, strax efter klockan 12, mottog polisen i Södertälje ett samtal från en kvinna som rapporterade att hon utsatts för fysiskt våld av sin make i deras gemensamma hem. Händelsen inträffade i närvaro av parets barn, vilket ytterligare förhöjde allvaret.

Polisen agerade snabbt och ryckte ut till familjens bostad och efter en initial utvärdering av situationen upprättades en anmälan gällande ringa misshandel.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 januari 2024 06:27
Senast uppdaterad: 5 januari 2024 06:27

Noah Östlund från Nykvarn skickar Sverige till JVM-final

IMG_7777

Noah Östlund satte Sveriges fjärde mål. Skärmdump, Viaplay

Efter en dramatisk semifinalmatch mot Tjeckien på hemmaplan i Göteborg, har Sveriges juniorishockeylag säkrat en plats i JVM-finalen för första gången på sex år.

– Det är stort, säger Nykvarnsonen Noah Östlund som var en av matchens hjälar, i Viaplay.

Torsdagens semifinal i junior-VM mellan Sverige och Tjeckien blev en spännande tillställning som slutade med en svensk seger på 5–2. Detta efter en imponerande uppvisning, särskilt i den tredje perioden där Juniorkronorna gick från 2–2 till 5–2 med hjälp av stjärnorna Jonathan Lekkerimäki och Noah Östlund från Nykvarn som gjorde 4-2 målet.

Jubel efter Nykvarnsonens mål. Skärmdump, Viaplay

Denna triumf innebar inte bara ett avslut på Sveriges tidigare misslyckanden i semifinaler, utan har också ökat förhoppningarna om att laget kan vinna sitt andra JVM-guld.

Medan Lekkerimäki och Östlund hyllades för deras målgörande prestationer, var det även en lagsinsats som fick Scandinavium att explodera i jubel. Lekkerimäki, med sin skarpskytte, bidrog starkt till lagets framgång i powerplay, vilket resulterade i att Sverige nu anses vara turneringens bästa lag i den disciplinen.

I finalen väntar Juniorkronorna antingen USA eller Finland.

– Vi har en riktigt bra chans på guldet, säger Jonathan Lekkerimäki i Viaplay.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 januari 2024 19:03
Senast uppdaterad: 4 januari 2024 19:03

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors