Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Kommuner i samarbete för att rädda sjöar från övergödning

E4FCA1C9-A913-4F72-B18C-3A4231F73AA2

Foto: Södertälje kommun

Uttran och Utterkalven, två pittoreska sjöar som delas av kommunerna Botkyrka, Salem och Södertälje, kämpar mot övergödning. Nu går kommunerna samman för att återställa och bevara dessa sjöar.

Många av våra sjöar runt om i landet lider av föroreningar och övergödning. Uttran och Utterkalven är inget undantag, och deras ekosystem har länge stått under hot på grund av detta allvarliga problem.

I en gemensam insats för att återställa och skydda dessa sjöar har kommunerna beslutat att ta till en innovativ lösning: aluminiumbehandling av vattnet. Denna teknik har använts framgångsrikt på andra håll för att bekämpa övergödning och förbättra vattenkvaliteten. Genom att tillsätta aluminiummineraler till sjövattnet, kan näringsämnen som kväve och fosfor bindas upp och minskar därmed risken för övergödning.

Aluminiumbehandlingen är planerad att pågå under september och oktober, och för den intresserade ges möjligheten att lära sig mer om arbete. Båtturer kommer att anordnas där deltagarna får möjlighet att se behandlingen i aktion och samtidigt lära sig mer om vattenvård. Det första tillfället är den 19 september med avgång klockan 16 och 17.

För de som är intresserade av att delta finns sex möjliga tillfällen att anmäla sig till. Varje båttur beräknas ta cirka en timme och kommer att utgå från Rönninge och tar ungefär 20 minuter att köra dit från Södertälje.

Just nu är följande sex tillfällen möjliga för allmänheten att anmäla sig till:

  • Tisdag 19/9 – klockan 16.00 och klockan 17.00
  • Måndag 25/9 – klockan 15.00 och klockan 16.00
  • Onsdag 4/10 – klockan 15.00 och klockan 16.00

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 10:46
Senast uppdaterad: 16 september 2023 10:46

Grönt ljus för nattåg från Södertälje till Europas hjärta

Södertälje_Syd. Foto. Creative Commons

Foto: Creative Commons

Nattåget, som gör ett stopp i Södertälje innan tåget rullar vidare ner mot Europas hjärta, får grönt ljus av SJ. – Det är jätteroligt att kunna ge det här beskedet, säger Christer Litzell, affärschef på SJ.

Fram till förra veckan var planen att tågen skulle avsluta sin resa i Hamburg efter den sista dagen i september i år. Nu har SJ beslutat att ändra ruttplanen och låta tågen fortsätta till Berlin även efter den 1 oktober.

– Det är verkligen goda nyheter, resenärerna har visat stort intresse från start för att resa till Berlin med Euronight. Tack vare en ny överenskommelse med vår tyska samarbetspartner kan vi även fortsatt köra daglig trafik hela sträckan till Berlin, säger Christer Litzell.

Detta beslut har föranletts av det överraskande höga intresset från både privatresenärer och företagsresenärer som väljer tåget för sina affärsresor till olika evenemang och konferenser på kontinenten.

– Vi har också sett ett större resande än vi väntat oss från tyska resenärer som tar tåget till Sverige. I Tyskland har linjen blivit väldigt uppmärksammad, säger affärschefen Litzell.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 15 september 2023 21:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors