Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

DEBATT: Dags att bli medlemmar i EU fullt ut

BEED8039-D92F-4B12-8708-F51D37E1DAF3

Metin Hawsho, gruppledare L i Södertälje. Foto: Pxfuel /Pressbild

I år har det svidit extra mycket i plånboken för många svenskar att semestra utomlands. Till följd av den svaga kronan har det nämligen varit en rekorddyr utlandssemester. Vi har haft en svag krona i ungefär 10 år, men den når nu nya bottennivåer. Förutom att ställa till det när vi åker på semester blir också inflationen i Sverige värre på grund av den svaga kronan.

Sverige exporterar mest till eurolandet Tyskland – det är tillsammans med våra nordiska grannländer vår viktigaste handelspartner. Genom att gå med i euron skulle handeln underlättas eftersom vi handlar i samma valuta. Det vore bra för svenska företag och svensk ekonomi.

I den senaste SCB-undersökningen ökade stödet för euron med ungefär 30 procent i jämförelse med i november förra året. Allt fler svenskar förstår att kronan gör oss svagare och fattigare i en global ekonomi.

Ett argument som brukar lyftas mot euron är eurokrisen 2009. I grund och botten handlade det om länder som inte kunde sköta sina ekonomier. I Grekland var förtidspensioneringen utbredd och problemet med skattesmitning stort. Sedan dess har eurozonen satt upp fler skyddsvallar för att förhindra en ny kris. Sverige har dessutom goda statsfinanser och kan driva på samarbetet i en ansvarstagande riktning.

”Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor”

Sverige är redan djupt integrerat i det ekonomiska samarbetet i EU. Idag väljer Sverige att sitta utanför förhandlingsrummet och avstå viktigt politiskt inflytande i frågor som faktiskt påverkar vår ekonomi. Men om man inte sitter med vid bordet hamnar man lätt på menyn

Mycket i svensk politik hade sett annorlunda ut om andra partier hade tagit efter Liberalerna tidigare. Vi hade redan varit med i NATO, vi hade haft billigare elräkningar på grund av ny kärnkraft och vi hade redan haft språkkrav för medborgarskap. Eurofrågan riskerar att bli ännu en fråga där andra partier vaknar för sent.

Liberalerna kräver därför att vi ska utreda ett införande av euron i Sverige. Det är dags att vi tittar på frågan förutsättningslöst, och med hänsyn till vad som tjänar svenska hushåll och företag bäst. För nästan 30 år sedan röstade svenska folket om EU-medlemskap. Svenskarna röstade ja, vilket innebar att Sverige blivit ett rikare, grönare och fredligare land. Det är dags att bli medlemmar i EU fullt ut. För något annat har vi faktiskt inte råd med.

Metin Hawsho,
gruppledare (L)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors