Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Lastbilsdäck exploderade på E4 – Stor påverkan på trafiken

4D82CB78-11BD-4F4C-85ED-E0A06722B603

Foto: Shamash Oyal

Klockan 12:30 mottog SOS Alarm ett samtal om en påstådd lastbilsbrand på E4 i Södertälje. Det visade sig dock vara en däckexplosion där ett däck antändes.

Det var vid lunchtid som en lastbil, som transporterade en tung grävmaskin på släpet, plötsligt fick ett av däcken att explodera på E4 strax utanför Moraberg.

De inledande rapporterna från SOS Alarm indikerade att lastbilen var i brand och färdades i norrgående riktning. Men när räddningstjänsten anlände till platsen hade föraren redan ingripit genom att släcka däcket med sin brandsläckare och lyckades sedan parkera lastbilen vid vägkanten.

Lastbilen befinner sig vid strax utanför Moraberg i riktning mot Stockholm samt blockerar delvis avfarten mot Moraberg. Enligt Trafikverket har detta olycksfall haft en stor påverkan på trafiken, och räddningsarbetet förväntas vara avslutat omkring 16:30. Inga personskador har rapporterats.

Lastbilen på E4 väntas blockera vägen fram till 16:30 enligt Trafikverket. Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 13:41
Senast uppdaterad: 11 september 2023 13:42

Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Maren

 Bild/Illustration: Fojab

2018 sålde Södertälje kommun Kringlan och Marentomten till Stadsrum Fastigheter. Sedan dess har köpeskillingen varit sekretessbelagd fram till nu, vilket Lt nu har avslöjat.

Försäljningen av varuhuset med Marentomten genomfördes av Telge Fastigheter på uppdrag av Södertälje kommun, och totalt hade fyra budgivare lämnat in underlag för att köpa fastigheten.

Kommunen valde att sälja till Stadsrum, men priset hemlighölls. Detta ansågs vara mycket ovanligt av tidningen Fastighetsvärden, särskilt när kommunala bolag är inblandade. Enligt Lt var avtalen försedda med sekretess på grund av risken att det skulle kunna skada Stadsrums affärsverksamhet om informationen blev offentlig.

Däremot kräver offentlighets- och sekretesslagen att sekretessen upphävs efter fem år. Nu kan tidningen avslöja att Södertälje kommun, enligt avtalet, får mer betalt ju större hotellet blir.

(Annonslänk)

Enligt Lt fick kommunen drygt 447 miljoner kronor för fastigheten Tellus 5, som inkluderar både Kringlanhuset och tomten för Marenhotellet, vilket betalades 2018. Dessutom skulle kommunen få ytterligare ersättning baserat på hotellets storlek.

– När man bygger höga fastigheter så tar man luftrum i anspråk. Det är därför man gör på det sättet, säger Boel Godner, kommunstyrelsen ordförande, till Lt.

Enligt avtalet skulle kommunen erhålla 1 765 kronor per kvadratmeter BTA, vilket resulterade i över 15 miljoner extra för den cirka 8600 kvadratmeter stora hotellfastigheten.

Fastigheten beräknas bli 16 våningar hög och inkludera cirka 200 gästrum samt flera barer och restauranger.

 Bild/Illustration: Fojab

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 10:12
Senast uppdaterad: 11 september 2023 10:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors