Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Scania initierar pilotprogram för självkörande lastbilar

a83b7de729cd6314_org

Pressbild: Scania

Scania tar ett stort kliv framåt inom autonoma transporter genom att lansera ett pilotprogram för självkörande lastbilar och Plus för att integrera avancerad självkörande teknik i sina fordon.

– Vi satsar hårt på att utveckla helt integrerade självkörande lösningar, säger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions inom Scania. 

(Annonslänk)

Scania lanserar Autonomous Commercial Pilot Programme i ett samarbete med det amerikanska teknikföretaget Plus för att utveckla och implementera självkörande lastbilar. Detta initiativ är en del av Scanias ambition att förnya transportsektorn med autonoma lösningar som ökar effektiviteten, minskar utsläppen och förbättrar trafiksäkerheten.

– Plus är hedrade över att ha blivit utvalt av Scania som företagets långsiktiga teknologipartner inom självkörande transporter, säger Shawn Kerrigan, COO och medgrundare av Plus. 

Scania intensifierar utvecklingen av autonoma transporter mellan logistikcentrum.
Pressbild: Scania

– Vi kommer att använda vår erfarenhet av att implementera vår modulära och flexibla mjukvara globalt för att påskynda Scanias utveckling av högpresterande autonom lastbilsteknik. Tekniken kommer att kunna integreras i kundens verksamhet på ett säkert och enkelt sätt, samt kunna sättas i drift kommersiellt i stor skala.

Genom att integrera Plus SuperDrive™ teknik, som möjliggör helt automatiserad körning på nivå 4, strävar Scania efter att involvera kunder i utvecklingen av hållbara transportkoncept. Efter positiva tester i Sverige sedan 2021, siktar företaget på att utöka sin verksamhet i Europa under 2024. Detta steg mot autonoma transporter syftar till att möta den globala förarbristen och initiera en större kommersiell expansion.

– Vi ser självkörande transporter som en viktig del av vårt kompletta erbjudande av säkra, effektiva och hållbara transportlösningar som kan anpassas efter varje enskild kunds specifika behov. Detta stärks ytterligare av TRATON Groups partnerskap med Plus. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 20:05
Senast uppdaterad: 16 april 2024 20:05

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors