Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Astra stoppas från att exportera till Ryssland

2021_12_AStra

Foto: Cc. 

Astra Zeneca har blivit avslagna när de begärde ett undantag för export till Ryssland, enligt rapporter från nyhetsbyrån Siren.

I juli bad Astra Zeneca om tillstånd att skicka produkter till Ryssland trots de gällande exportbegränsningarna, men Kommerskollegium har nu sagt nej till deras begäran. Myndigheten anser att exporten inte är nödvändig för medicinska, farmaceutiska eller humanitära ändamål, enligt deras beslut. I sin ansökan hävdade Astra Zeneca att det handlade om en tillfällig export med ett klart medicinskt syfte.

Kommerskollegium motiverar sitt beslut genom att påpeka att det redan finns konkurrerande och ändamålsenliga produkter tillgängliga på den ryska marknaden. Det är möjligt att beslutet kan överklagas till domstol.

– Det vi har fått avslag från Kommerskollegium för gäller vissa typer av behållare som används vid transport, säger Karl-Johan Karlsson, presschef på Astra Zeneca, till Nyhetsbyrån Siren.

Karl-Johan Karlsson understryker i en kommentar att Astra Zeneca, liksom flera andra läkemedelsföretag, har fortsatt att leverera mediciner till patienter i Ryssland. Detta beror på att många mediciner och kemikalier som används i mediciner inte omfattas av EU:s sanktioner på grund av humanitära skäl.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 12:24
Senast uppdaterad: 14 september 2023 12:24

Matbutiken som erbjuder låga priser öppnar i Södertälje

afeb5dd0f9b73de4_org

Karin Brynell, Johan Rindevall och Jörgen Friman. Foto: Anna Z Ek.

Matmissionen, som drivs av Stockholms Stadsmission med stöd av Axfood, etablerar i Södertälje. Matbutiken bidrar till att minska matsvinnet och erbjuder sina medlemmar möjligheten att handla mat till låga priser.

Den 15 september är det dags för Matmissionen att inviga sin sjunde butik i Stockholms län, belägen i Södertälje. Matmissionen representerar de sociala matbutikerna under Stockholms Stadsmission, och möjligheten att öppna fler butiker har blivit en verklighet genom ett samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna, DLF.

– Vi är väldigt glada att vi tillsammans med Stockholms Stadsmission och DLF öppnar en butik i Södertälje, som vi vet är väldigt efterfrågad. Matmissionen har en viktig roll att stötta människor i ekonomisk utsatthet, en grupp som fått det allt tuffare det senaste året, och det ger dessutom våra medlemmar en möjlighet att donera överskott och minska sitt matsvinn, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

(Annonslänk)

Verksamheten har som målsättning att främja en mer hållbar samhällsutveckling genom att bekämpa matfattigdom och minska matsvinn, samtidigt som man erbjuder arbetsutbildning till personer som befinner sig långt från den traditionella arbetsmarknaden.

–  Matmissionens butiker är verkligen rätt positionerade för att bidra till att lösa några av dagens samhällsutmaningar – att hjälpa ekonomiskt utsatta personer, minska matsvinnet och ge människor en väg till arbete genom arbetsträning, säger Brynell.

Matmissionen erbjuder produkter som annars riskerar att kastas bort till förmånliga priser till personer som lever i ekonomisk utsatthet. Denna sjunde butik i Stockholms län kommer nu att öppna på Bragevägen i Brunnsängs Centrum den 15 september.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 september 2023 22:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors