Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Hotelldirektören kriminellstämplar en 500 miljoners satsning

Elite-1

Hotelldirektör på Ad Astra, Steffen Sanders, Foto : Alexander Isa

När nyheten om Elites etablering i Södertälje blev allmänt känd, möttes den av jubel och förväntningar i staden. Många såg detta som en positiv utveckling och en välkommen investering från en så betydande aktör. Men med tiden framkom det att Elite inte delade samma stolthet för sin etablering som vi hade hoppats på.

De valde att marknadsföra sitt ”Ad Astra Snäckviken” som ”Rivieran, 28 minuter söder om Stockholm,” en formulering som tydligt försökte distansera sig från Södertälje. Det verkar som om de undvek att förknippas med staden på grund av det ökande problemet med kriminalitet, och de påpekanden som politiker och lokalpolis gjorde i riksmedia. Det är troligt att detta är skälet till att de inte valde att kalla det för ”Elite Södertälje,” som de gör i andra städer som Västerås och Norrköping.

Södertäljes rykte har lidit i många år, och som invånare vill vi gärna vara med och reparera det.

Tillbaka till Steffen Sanders mejl till polisen och Södertälje kommun som verkar präglas av storhetsvansinne. Det är frustrerande när han nästan kritiserar polisens arbete och hävdar att det inte görs tillräckligt. Jag vill rikta en eloge till kommunens säkerhetschef Emir, som tydligt och sakligt bemötte Sanders gnäll och satte honom på plats.

”Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår”

Polisen gör ett fantastiskt arbete. Vi Södertäljebor vill få bort kriminaliteten, minst lika mycket som Sanders vill. Det handlar inte bara om bolagsvinster, som han som hotellchef kanske inte uppnår, utan om att kunna njuta av vår stad i sin helhet.

Man kan undra när han senast besökte stadskärnan och insåg att det är fler företag än hans eget som lider av minskade intäkter. Har Sanders missat att vi lever i en lågkonjunktur?

Mejlet verkar ha varit skickat utan noggrann eftertanke, och Sanders verkar inte ha varit beredd på att det skulle bli offentligt. Över en natt har Elites egen hotelldirektör lyckats stämpla en 500 miljoners satsning som ett kriminellt tillhåll. Det är svårt att föreställa sig att någon nu vill checka in där eller njuta av deras spa.

Drogproblem som Steffen Sanders tar upp är inte unikt för Södertälje; det är ett problem som påverkar städer över hela Sverige. Andra Elite-hotell, som i Västerås, kan mycket väl ha liknande utmaningar, men deras hotelldirektörer går inte ut och kritiserar kommunen och polisen på samma sätt.

PS ”Rivieran 28 minuter söder om Stockholm” låter patetiskt.

Varma hälsingar,
Kvinnan som har älskat Södertälje sedan 70-talet.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 15:19
Senast uppdaterad: 13 september 2023 15:24

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors