Företag i fokus:

DEBATT: ”Telgebostäder, erkänn missen och ta ansvar”

Granberg

Telgebostäders styrelseordförande,Helena U. Forslund (S), ger ett minst sagt svamligt och märkligt svar på min insändare: ”Telgebostäders inkompetens ger Södertäljebor högre hyror”

I Helenas svar kan vi läsa: Olika skäl har dessvärre medfört att Telge Bostäder, trots en uttalad ambition, inte kunnat få del av investeringsstödet. Det beror bland annat på plan- och bygglovsfrågor och arkitektoniska- och tekniska förutsättningar. Det handlar också om uttolkning av regler och våra lönsamhetskrav, som säkerställer att bostadsprojekten blir ekonomiskt hållbara på sikt. – Slut citat.

Svammelfrasen med fina ord: Helena säger att av olika skäl som plan- och bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar samt tolkningar av regler är orsaken till att man inte fick statligt investeringsstöd i byggnationen av Gullpudrans serviceboende och gammelgården 1 i Hölö.

Låt mig översätta till vanlig svenska: Telgebostäder fick inte det statliga investeringsstödet för att man inte följde de enkla reglerna som en 5e klassare kan läsa sig till här:
Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.

8 § – Så står det tydligt! – Citat:  Stöd får lämnas om;
   1. en ansökan om stöd har kommit in innan projektet påbörjas,
   2. projektet kommer att påbörjas inom ett år från det att beslut om stöd enligt 16 § har fattats och färdigställas inom två år från den dag det har påbörjats,
   3. projektet till sin karaktär är ägnat att säkerställa relativt lägre boendekostnader genom att normhyran per kvadratmeter boarea per år, i förekommande fall inklusive bostadens andel i sådana areor för gemensamma aktiviteter som avses i 6 § 2, vid tillträdet inte får överstigaa) 1 550 kronor i Stockholmsregionen. Slut citat.

Det har med andra ord inget att göra med ”bygglovsfrågor samt arkitektoniska och tekniska förutsättningar” – Det är så enkelt att när Telge Bostäder tog ut en högre hyra än 1550 kr/kvm så diskvalificerade man sig själva för stödet, och inte bara en gång, utan 2 gånger. Även då i Hölö projektet gammelgården 1!  

När tidningen Hem & Hyra vill intervjua Telgebostäders ansvariga om hur man kunnat missa denna enkla regel 2 gånger och därmed lägger kostnaden på hyresgästerna så vill man inte svara och hänvisar till Cecilia Kumlin, avdelningschef affärsutveckling som svarar också med en mängd svammel om att ”vi trodde” och vi hade ”ambitioner” osv.

Men sammanfattningsvist kan man sammanfatta med frågan reportern på Hem & Hyra ställer till Cecilia- Citat:

Länsstyrelsen beslutade att ni skulle få 7,5 miljoner kronor i investeringsstöd i september 2021. Sedan fick ni aldrig några pengar eftersom ni tog ut en högre hyra än stödet medgav. Kan du förklara varför? Cecilias svar: – Vi fortsatt debiterade den högre nivån enligt rådande hyresavtal. Fortfarande med intentionen om att återbetala retroaktivt vid eventuell utbetalning av investeringsstöd.
– Detta vet vi nu, med facit i hand, att det var felaktigt och när vi ansökte om utbetalning fick vi därför avslag. – Slut citat.”

Kommentar till det: Facit fanns innan i Förordning (2016:881) om statligt investeringsstöd.

På ren svenska så fick man inte investeringsstödet för att man inte följde reglerna om att ta ut en max hyra på 1550 kr kvm/år. Så enkelt är det. Och man undrar ju om dem som inte klarar av att följa så enkla regler arbetar kvar? Eller åtminstone har blivit omplacerade för att undvika ytterligare ekonomiskt skada för bolaget och medborgarna?

I fallet gullpudran – trygghetsboenden på Västergatan, så anser jag att Telgebostäder helt enkelt får ta ekonomiskt ansvar för sin egen miss och inte lägga det på seniorerna som bor där.

Så Telgebostäder, bara lägg er platt och erkänn missen och ta ansvar! 

Joakim Granberg, Realistpartiet  

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 februari 2023 11:00
Senast uppdaterad: 10 februari 2023 19:59

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Lunagaraget stängs – Brister upptäckta efter bilbränderna

6E86B5BB-11C9-4B6F-B264-ED45D868B00B

Foto: Shamash Oyal

Lunagaraget drabbades av tre bränder på knappt en vecka. Nu stänger Telge Fastigheter stora delar av garaget på grund av stora brister i brandskyddet.

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en rad serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring flicka ligga bakom samtliga bilbränder.

Enligt källor till TelgeNytt rör det sig om medvetet anlagda bränder, och misstankarna riktas mot en tonåring som har blivit stoppad av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för TelgeNytt att tonåringen har setts vid samtliga tre bränder och även ska ha blivit stoppad av polisen i området.

I samband med bilbränderna har en noggrann inspektion genomförts, och det har konstaterats att garaget inte uppfyller kraven för brandskydd. Bland annat är belysningen i garaget bristfällig, och utrymningsvägarna fungerar inte som de ska där vissa dörrar sakande handtag. Som en omedelbar åtgärd har beslut fattats om att stänga delar av garaget.

Plan G och H är de enda områden som är tillgängliga för allmänheten. Båda planen har utrymningsvägar åt två olika riktningar och befinner sig på marknivå.

Läs även: – UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 14:28
Senast uppdaterad: 3 april 2024 12:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors