Företag i fokus:

Förskolan lämnade 3-åringen ensam på en nedsläckt övervåning

330807478_726906555473632_3953679707064279285_n

Tibel Chammas. Foto: Privat.

Förskolan glömde hennes dotter i en nedsläckt övervåning. Flickan hittades av hennes mamma, Tibel Chammas, långt senare, gråtandes och övergiven i en toalett.

Det var föregående vecka, fredag den 3 februari, som Tibel Chammas skulle hämta sin dotter från Oxelgrenshagens förskola i Brunnsäng efter jobbet. När hon kom till förskolan vid 16:30-tiden kunde hon höra dotterns skrik efter hjälp från den nedsläckta övervåningen. Hon rusade upp och hittade henne helt ensam, ihopkrupen, i en mörk toalett.

När mamman plockar upp dotter var den 3-åriga flickan helt svimfärdig och hade skrikit efter hjälp i minst 30 minuter berättar mamman.

– Hon var varm, hade röda ögon och var hes av allt skrik. När jag tog tag i henne så var hon helt borta och i chock och mådde inte alls bra. Hon var helt svimfärdig, hade skrikit efter hjälp, gråtit och kissade på sig av rädsla, säger mamman Tibel Chammas till Telgenytt.

Oxelgrenshagens förskola. Foto: Alexander Isa.

Flera barn befann sig på övervåningen under dagen, men när de barn som fanns kvar på eftermiddagen samlades de på nedervåningen, men Tibels dotter glömdes kvar. Hela övervåningen släcktes ned och den lilla flickan lämnades helt ensam tills mamman kom för att hämta henne efter jobbet.

– De hade alltså gått ner med alla barn och lämnat henne helt ensam. De bad om ursäkt och sa att de här verkligen inte ska hända, säger Tibel Chammas

Till SVT medger rektorn de har brustit samt att händelsen har anmälts av förskolan där man skrivit en erinran och utreder incidenten.

– Sånt får inte hända. Vi har suttit med vårdnadshavarna och bett om ursäkt. I grunden är det en väldigt bra förskola och det kommer vara en låg väg tillbaka för att få tillbaka förtroendet och det är vi medvetna om, säger Elizabeth Lundberg, rektor för Oxelgrenshagens förskola.

Nu ser förskolan över sina rutiner för att förhindra att en likande situation uppstår.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2023 21:33
Senast uppdaterad: 14 februari 2023 22:32

Rekordhögt antal förrådsinbrott – Södertälje hårdast drabbat

pexels Dörr Door Inbrott

Foto: Pexels

En kraftig ökning av förrådsinbrott har registrerats över hela landet, med Södertälje som det mest utsatta området, enligt en ny rapport från SCB.

(Annonslänk)

Statistik visar att förrådsstölder i källare och vindar har nått den högsta nivån på över två decennier, trots en liten minskning i Stockholms län under 2023. Södertälje kommun är särskilt hårt drabbad med en ökning på 38 procent, vilket resulterade i 253 anmälda fall.

I Nykvarn noterades 9 anmälda fall, som procentuellt resulterade i en ökning på 535 procent.

Trenden med ökade förrådsinbrott, som började under pandemin, fortsätter enligt försäkringsbolaget If, som också noterar en minskning av bostadsinbrott. Enligt Jenny Rudslätt, skadechef på If, är bildäck, som ofta förvaras i dessa utrymmen, bland de vanligaste stöldgodsen.

– Har man delat förråd är det extra viktigt att se över lås och bättra på säkerhetstänket. Att försvåra för tjuven är ett tips vi gärna upprepar. Förvara saker i kartonger eller täck över sådant som kan locka tjuven, säger Jenny Rudslätt, skadechef på If.

I hela riket ökade anmälningarna av förrådsstölder dramatiskt under 2023, med Stockholm som rapporterade 4 226 fall, en liten minskning jämfört med föregående år. Dock visar en längre tidsspann att förrådsinbrott i Stockholms län ökat med 26 procent mellan 2021 och 2023, jämfört med perioden 2016 till 2018.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 4 februari 2024 11:54

Realitydeltagare från Nykvarn döms för narkotikabrott

Kriminalvarden-1

Foto/Montage: Kriminalvården/Alexander Isa

En man från Nykvarn har dömts till två års fängelse för innehav av stora mängder narkotika och ett olagligt vapen. Detta efter att ha blivit stoppad av en narkotikahund på Luleå centralstation.

(Annonslänk)

En 36-årig man, tidigare deltagare i en realityshow på TV3, har av Luleå tingsrätt dömts till två års fängelse för grovt narkotikabrott och vapenbrott. Händelsen ägde rum den 4 november 2021 då mannen anlände till Luleå med tåg och hans väska, som innehöll över 1,5 kg narkotika inklusive kokain och cannabisharts, markerades av en narkotikahund.

Utöver narkotikan hittades även en signalpistol i mannens besittning vid en husrannsakan i mannens bostad i Nykvarn.

Mannen stoppades med 99,9 gram kokain och 1 409 gram cannabis i Luleå. Foto: Polisen

Mannen medgav att han hade transporterat narkotika men hävdade att han trodde det rörde sig om hasch och inte var medveten om kokainet. Han angav att han utförde transporten under hot från en kriminell person istället för att betala en skuld. Tingsrätten fann dock att mannen medvetet hade hanterat narkotikan och att sms-konversationer tydde på förberedelser för narkotikaförsäljning.

Domen baserades på omfattande bevis inklusive beslag, analysresultat från Nationellt Forensiskt Centrum (NFC). Trots mannens förnekande ansågs det bevisat att han uppsåtligen förvärvat och hanterat narkotikan i överlåtelsesyfte.

Åtalet som inleddes i december 2023 resulterade i en fängelsedom på två år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 februari 2024 19:47
Senast uppdaterad: 3 februari 2024 21:24

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors