Företag i fokus:

Här besöker ministern Johan Pehrson(L) Ica Maxi och Nobina

Pehrson

Foto: Alexander Isa

Under måndagen besökte arbetsmarknads- och integrations ministern Johan Pehrson (L) Södertälje. Bland annat fick han arbeta på Ica Maxi Vasa Handelsplats och köra en av Nobias nya bussar.

Syftet med besöket är att få bild av ”verkligheten” på arbetsmarknaden samt en djupare förståelse för olika branscher och deras förutsättningar och problem kopplat till arbetsmarknaden. På måndagsförmiddagen besökte Pehrson Nobina, som just nu lider av brist på busschaufförer, där han fick testa att köra en av deras nya bussar.

För att vända på trenden och få ut fler i arbetsmarknadens anser Liberalernas partiledare att det är viktigt med riktade insatser mot yrken som har brist på kompetens, och ett långsiktigt arbete som den främsta lösning. Fokus på fortsatta bra gymnasieutbildningar och vuxenutbildningar, samt att de som inte kan det svenska språket så bra ska ha möjligheten att kombinera både språkinlärning och arbete.

– Det är viktigt med en bra grundutbildning, men har man missat det för att livet varit hårt ska möjligheten finnas för att skaffa en vuxenutbildning, säger Johan Pehrson (L).

Efter besöket hos bussbolaget Nobina bar det vidare mot Ica Maxi med Liberalernas gruppledare i Södertälje,Metin Hawsho, och representanter från Arbetsförmedlingen. Där togs ministern emot av ICA-handlaren Jonas Berg som brinner för arbetsmarknadsfrågor och integrationsfrågor.

ICA-handlaren Jonas Berg tog emot arbetsmarknads- och integrations ministern Johan Pehrson (L). Foto: Alexander Isa.

Berg har sin verksamhet mellan Geneta och Hovsjö och har ett långt arbete bakom sig för bryta utanförskap. På sin verksamhet, Ica Maxi Vasa, håller han dörren öppen för att inkludera människor och ger dem en chans. Bland annat genom projektet K2 har han hjälpt över 70 procent av deltagarna ut på arbetsmarknaden.

– Vi har möjligheten att ta emot både nyanlända och folk som varit arbetslösa under en långt tid, alla funkar i en sådan miljö. Sedan kanske de inte är hundraprocentiga i början, men det är inte det viktiga, utan det viktiga är att de tar steget i rätt riktning, säger Jonas Berg, som er arbete nyckeln till integration, mindre kriminalitet och ett välmående samhälle.

Efter en kort pratstund var det dags för Johan Pehrson (L) att byta om till Ica Maxis klassiska röda skjorta för att arbeta på verksamhet. Här hjälpte han till att lasta varor på hyllor, men passade även på att stanna till för att prata med både anställda och kunder som var nyfikna över hans besök i Södertälje.

Pehrson (L) under Nobina besöket i Södertälje.

Jonas Berg och Liberalernas gruppledare i Södertälje, Metin Hawsho.

Johan Person tog sig tiden att svara på frågor från nyfikna kunder.

Rawaan Ambar och Mattias Sven på Ica Maxi.

Johan Pehrson(L) och Jonas Berg. Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa.

Foto: Alexander Isa.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 februari 2023 13:50
Senast uppdaterad: 14 februari 2023 17:23

Lärare dömd i tingsrätten – använde falsk behörighet

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza-Simonsson

I flera år hade en spanskalärare från Stockholm undervisat elever i Södertälje med en falsk lärarbehörighet. Nu har tingsrätten dömt henne för att ha lurat kommunen med falska dokument.

En kvinna lyckades vilseleda kommunen att anställa henne som lärare genom att referera till en förfalskad lärarlegitimation. Enligt domen, som föll den 19 februari, har kvinnan felaktigt erhållit 403 650 kronor i lön, vilket motsvarar löneskillnaden mellan en behörig och en obehörig lärare under anställningstiden mellan augusti 2018 och oktober 2022, vilket nu resulterat i åtal för grovt bedrägeri mot bakgrund av den använda falska urkunden och det betydande beloppet som är involverat.

(Annonslänk)

Kvinnan har försvarat sitt agerande med att hon bland annat var desperat att få arbete som ensamstående förälder. En handling som hon beskriver som ett nödvändigt steg under de rådande omständigheterna, men framhåller att det var första gången hon använde en förfalskad legitimation.

Däremot har åklagaren framhållit att den kvinna medvetet använt den falska dokumentationen för att säkra positionen, vilket inte bara ledde till en ojust vinst för den anklagade utan också en betydande ekonomisk skada för Södertälje kommun. Som svar på den ekonomiska förlusten har kommunen framfört ett skadeståndskrav på 565 110 kronor, som täcker både den felaktigt utbetalade lönen och relaterade personalkostnader.

I domen konstaterar tingsrätten att den kvinna avsiktligt vilselett kommunen och därmed begått grovt bedrägeri. Med beaktande av den anklagades tidigare belastningsregister och de sociala omständigheterna, inklusive ett deltidsarbete och ansvar för två barn, har domstolen valt att döma till en villkorlig dom förenad med böter.

Detta beslut grundar sig på bedömningen att det inte finns någon överhängande risk för fortsatt brottslighet. Kvinnan, som inte längre arbetar kvar hos kommunen, dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter om 50 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 18:45
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 18:45

Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Verona

Foto: Tina Axelsson

”Mitt Verona” förnyar Shakespeares ”Romeo och Julia” med en modern vändning, skapad av El Sistema och Livet Bitch! Studio. Projektet, lanserat våren 2023, kombinerar ny text och musik för att ta den klassiska berättelsen till nya höjder, med premiär idag.

I Södertälje tar en grupp unga talanger Shakespeares tidlösa ”Romeo och Julia” in i en ny era med projektet ”Mitt Verona”.

Genom en unik spinoff, som blandar nyskriven text och musik, utforskar filmen kärlekens och konfliktens teman ur ungdomars perspektiv. Planerad premiär för denna nytolkning är våren 2024, kompletterad med en live mini-konsert.

En film producerad av Livet Bitch! Scenkonst och El Sistema Södertälje
Foto: Tina Axelsson

Produktionen, som inleddes våren 2023, är ett samarbete mellan Livet Bitch! Studio, El Sistema Södertäljes ungdomsorkester, och kreativa själar som regissören Linda Mallik. Den berättar historien om Kleo och Eli, två unga från Hovsjö som finner kärlek under repetitionerna av en musikteaterföreställning, men vars förhållande prövas av familj och samhällets fördomar. Deras berättelse återspeglar tragedin och skönheten i Shakespeares Verona, återberättad i det samtida Södertälje.

Med premiär idag, den 22 februari, på Stadsscen Estrad, erbjuder ”Mitt Verona” en möjlighet att uppleva en modern tolkning av en klassiker, där musik och ungdomars röster står i centrum.

Efter premiären kommer filmen att vara tillgänglig digitalt, vilket markerar ett viktigt steg för El Sistema Södertälje och Livet Bitch! Studio i att lyfta ungas kreativitet och berättelser.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 11:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors