Företag i fokus:

Nova Tandklinik godkänd för tandreglering via Landstinget

B2A3C673-9766-4460-A44D-47054423BE82

Olha Melnyk, Shervin Shad. Renio Arsan och Minou Nirvani.

Tandläkaren Renio Arsan och Nova Tandklinik vid Stora torget fortsätter att växa. Nu inleder han nytt samarbete med Östermalmskliniken, No.8 Ortodonti, som är några av landets främsta specialister i tandreglering.

– Det känns jättefint att No.8 Ortodonti öppnar avdelning hos oss. Tillsammans kan vi nu erbjuda tandreglering via Landstinget, men även till alla privatpersoner som behöver hjälp, säger Renio Arsan till Telgenytt.

Nu kommer de som fått en tandställningscheck från Region Stockholm, samt andra barn och vuxna som behöver tandställning eller invisalign, slippa långa väntetider.

Väntetiden för tandställning, för både unga och vuxna, har varit olidligt lång för många Södertäljebor. I många fall har väntetiden varit uppemot ett år. Med det nya samarbetet mellan Nova Tandklinik och specialistkliniken från Östermalm, No.8 Ortodonti, kommer väntetiden bantas ned till enbart någon vecka.

Etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp.

Minou Nirvani och Shervin Shad, som tillsammans driver Östermalmskliniken, har flera års erfarenheter och har länge haft planer på att öppna en avdelning i Södertälje, men inte hittat rätt lokal eller samarbetspartner – förrän nu.

– Det finns ett stort behov i Södertälje och det känns givetvis väldigt bra att vi inleder samarbete med Renio Arsan och Nova Tandklinik. Det finns ingen annan Ortodonti i Södertälje än Folktandvården och där är det fullt. Arsan har en god lokal kännedom, en stark kundkrets och en aktör som vi är glada över att samarbete med, säger Minou Nirvani till Telgenytt.

Att en person har fel i tandbettet, har oproportionella förhållanden mellan käkarna eller drabbats av ojämnheter på grund av tandställning, är något som alla människor kan drabbas av. Hjälpa finns att få, men för Södertäljeborna har Folktandvården, fram till idag, varit den enda aktören som personer i behov kunnat vända sig till. Men som ovant nämnt är väntetiden oerhörd lång. Av den anledningen har många sökt sig till kliniker utanför Södertälje för snabbare hjälp, men även där är väntetiderna olidlig lång.

Den som fått en tandställningscheck från Region Stockholm kommer numera kunna välja Nova Tandklink i Södertälje. Samtidigt kan den som redan står i kö hos en annan flytta till Södertäljekliniken och därmed slippa kötiden.

– Det finns ingen som gör tandställning i Södertälje, de som behöver måste åka utanför. Att vi etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp, säger Dr Renio Arsan.

Renio Arsan med kollegan Olha Melnyk.

En av faktorerna till att väntetiderna är långa härleds till brist på yrket. För att kunna titulera dig som ortodontist krävs ytterligare tre års studier, utöver tandläkarutbildningen som är på fem år. Enligt Minou Nirvani är det många nyexaminerade tandläkare som väljer att ge sig ut i arbetslivet än att studera ytterligare tre år.

Vilka är det ni främst riktar er in mot med etableringen i Södertälje?

– Vi riktar in oss mot alla. Barn och unga som fått check från landstinget, eller äldre som är i behov. Just nu erbjuder vi även rabatterat pris till de som behöver, så vi kan hjälpa personer i alla åldrar, säger Minou Nirvani, till Telgenytt.

Vad tror du att det här innebär Södertäljeborna?

– Framförallt så förenklar vi det för Södertäljeborna. Det är många som får godkända checker från Landstinget, men när det är dags att välja utförare så finns det cirka 20 olika och alla utanför befinner sig utanför Södertälje. Nu finns hjälp centralt i Södertälje där vi enkelt nås för rådgivning. Att Landstinget godkänt oss ser jag som väldigt positivt för Södertälje, avslutar tandläkaren Renio Arsan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2023 13:18
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 16:53

(L): – Inte lärarnas ansvar om elever ska få stanna i Sverige

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Foto: Pixnio

Den senaste tiden har det diskuterats i vilken utsträckning personal inom offentlig verksamhet ska informera relevanta myndigheter när de kommer i kontakt med personer som saknar rätten att befinna sig i Sverige. Särskilt har frågan om hur lärare ska förhålla sig till elever belysts ur olika perspektiv.

Liberalerna anser att lärare inte ska behöva informera andra myndigheter när de kommer i kontakt med elever utan uppehållstillstånd. Ett sådant krav skulle skapa en situation som vid de rödgrönas gymnasieamnesti, där lärare i praktiken blev ansvariga för huruvida en person skulle få stanna i Sverige.

Att människor befinner sig i Sverige utan tillstånd är ett misslyckande som gör att många far illa och det är viktigt att vi kommer åt det omfattande skuggsamhället. Personer i Sverige utan uppehållstillstånd utnyttjas som svart arbetskraft, av kriminella gäng och riskerar att bli offer för grov brottslighet. Migrationsverket, polisen och andra myndigheter förtjänar förstärkta resurser för att säkerställa att de som saknar rätt att vara i landet också lämnar.

”Bra att det genomförs en gedigen utredning”

För att det arbetet ska fungera behöver information enklare kunna spridas och delas mellan myndigheter. Staten måste tala med en tydlig och enad röst, och Liberalerna tycker därför att det är rimligt att myndigheter i större utsträckning än idag delar information med varandra om personer som vistas här illegalt. Men det här är en svår fråga och kräver noga överväganden. Därför är det nu bra att det genomförs en gedigen utredning om hur undantagen ska utformas.

Utredningen som precis tillsatts ska utöver att presentera förslag om undantag också se till att den nya lagstiftningen om informationsutbyte ska vara förenliga med de internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Barnkonventionen har samma ställning som svensk lag, och i den slås alla barns rätt till skolgång fast. Andra situationer där utredningen ska titta på undantag rör till exempel sjukvården.

Fredrik Malm (L)
Utbildningspolitisk talesperson och ordförande i utbildningsutskottet

Metin Hawsho,
gruppledare (L) 

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 11:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 11:48

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors