Företag i fokus:

Nova Tandklinik godkänd för tandreglering via Landstinget

B2A3C673-9766-4460-A44D-47054423BE82

Olha Melnyk, Shervin Shad. Renio Arsan och Minou Nirvani.

Tandläkaren Renio Arsan och Nova Tandklinik vid Stora torget fortsätter att växa. Nu inleder han nytt samarbete med Östermalmskliniken, No.8 Ortodonti, som är några av landets främsta specialister i tandreglering.

– Det känns jättefint att No.8 Ortodonti öppnar avdelning hos oss. Tillsammans kan vi nu erbjuda tandreglering via Landstinget, men även till alla privatpersoner som behöver hjälp, säger Renio Arsan till Telgenytt.

Nu kommer de som fått en tandställningscheck från Region Stockholm, samt andra barn och vuxna som behöver tandställning eller invisalign, slippa långa väntetider.

Väntetiden för tandställning, för både unga och vuxna, har varit olidligt lång för många Södertäljebor. I många fall har väntetiden varit uppemot ett år. Med det nya samarbetet mellan Nova Tandklinik och specialistkliniken från Östermalm, No.8 Ortodonti, kommer väntetiden bantas ned till enbart någon vecka.

Etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp.

Minou Nirvani och Shervin Shad, som tillsammans driver Östermalmskliniken, har flera års erfarenheter och har länge haft planer på att öppna en avdelning i Södertälje, men inte hittat rätt lokal eller samarbetspartner – förrän nu.

– Det finns ett stort behov i Södertälje och det känns givetvis väldigt bra att vi inleder samarbete med Renio Arsan och Nova Tandklinik. Det finns ingen annan Ortodonti i Södertälje än Folktandvården och där är det fullt. Arsan har en god lokal kännedom, en stark kundkrets och en aktör som vi är glada över att samarbete med, säger Minou Nirvani till Telgenytt.

Att en person har fel i tandbettet, har oproportionella förhållanden mellan käkarna eller drabbats av ojämnheter på grund av tandställning, är något som alla människor kan drabbas av. Hjälpa finns att få, men för Södertäljeborna har Folktandvården, fram till idag, varit den enda aktören som personer i behov kunnat vända sig till. Men som ovant nämnt är väntetiden oerhörd lång. Av den anledningen har många sökt sig till kliniker utanför Södertälje för snabbare hjälp, men även där är väntetiderna olidlig lång.

Den som fått en tandställningscheck från Region Stockholm kommer numera kunna välja Nova Tandklink i Södertälje. Samtidigt kan den som redan står i kö hos en annan flytta till Södertäljekliniken och därmed slippa kötiden.

– Det finns ingen som gör tandställning i Södertälje, de som behöver måste åka utanför. Att vi etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp, säger Dr Renio Arsan.

Renio Arsan med kollegan Olha Melnyk.

En av faktorerna till att väntetiderna är långa härleds till brist på yrket. För att kunna titulera dig som ortodontist krävs ytterligare tre års studier, utöver tandläkarutbildningen som är på fem år. Enligt Minou Nirvani är det många nyexaminerade tandläkare som väljer att ge sig ut i arbetslivet än att studera ytterligare tre år.

Vilka är det ni främst riktar er in mot med etableringen i Södertälje?

– Vi riktar in oss mot alla. Barn och unga som fått check från landstinget, eller äldre som är i behov. Just nu erbjuder vi även rabatterat pris till de som behöver, så vi kan hjälpa personer i alla åldrar, säger Minou Nirvani, till Telgenytt.

Vad tror du att det här innebär Södertäljeborna?

– Framförallt så förenklar vi det för Södertäljeborna. Det är många som får godkända checker från Landstinget, men när det är dags att välja utförare så finns det cirka 20 olika och alla utanför befinner sig utanför Södertälje. Nu finns hjälp centralt i Södertälje där vi enkelt nås för rådgivning. Att Landstinget godkänt oss ser jag som väldigt positivt för Södertälje, avslutar tandläkaren Renio Arsan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2023 13:18
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 16:53

16-åring från Södertälje gripen för mordplaner

Polis-4

Arkivbild

Den 23 augusti genomfördes en omfattande polisinsats i Uppsala där man lyckades gripa en 16-åring. Nu rapporterar Lt att pojken är hemmahörande i Södertälje.

Den 23 augusti befann sig polisen med tungt beväpnade styrkor i Gottsunda i över 12 timmar, enligt uppgifter till SVT. Under insatsen greps en 16-åring som är misstänkt för grovt vapenbrott samt förberedelse till mord.

16-årigen anhålls och har nu häktats i samband med insatsen i slutet på augusti. Tidigare rapporter har klargjort att mannen inte hade hemvist i Uppsala, men nu framkommer nya uppgifter.

Enligt uppgifter från Lt är den 16-åring som nyligen häktades hemmahörande i Södertälje och misstänks på sannolika skäl för grovt vapenbrott, efter att polisen beslagtog en pistol. Södertäljebon är också misstänkt för förberedelse till mord.

Senast den 28 september ska åklagaren besluta om att väcka åtal mot pojken.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 12:30
Senast uppdaterad: 5 september 2023 12:31

Lastbilschaufför bötfälld – Backade in i motorcyklist

Olycka räddningstjänsten 1

Arkivbild

En lastbilschaufför bötfälldes under måndagskvällen efter en olycka där en motorcyklist blev påkörd.

Det var vid 21-tiden på måndagskvällen som en krock inträffade vid påfarten till E20 vid trafikplats Saltskog mot Nyköping. Räddningstjänsten, ambulansen och polisen kallades till platsen för att hantera situationen.

Händelsen uppstod när en lastbilsförare backade på påfarten och kolliderade med en motorcykel Föraren av motorcykeln klarade sig utan skador, och lastbilsföraren som var vållande till olyckan, bestraffades med böter för att ha backat på motorvägen.

Den fastställda bötesbeloppet som tilldelades var 3 000 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 september 2023 10:20
Senast uppdaterad: 5 september 2023 10:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors