Företag i fokus:

Nova Tandklinik godkänd för tandreglering via Landstinget

B2A3C673-9766-4460-A44D-47054423BE82

Olha Melnyk, Shervin Shad. Renio Arsan och Minou Nirvani.

Tandläkaren Renio Arsan och Nova Tandklinik vid Stora torget fortsätter att växa. Nu inleder han nytt samarbete med Östermalmskliniken, No.8 Ortodonti, som är några av landets främsta specialister i tandreglering.

– Det känns jättefint att No.8 Ortodonti öppnar avdelning hos oss. Tillsammans kan vi nu erbjuda tandreglering via Landstinget, men även till alla privatpersoner som behöver hjälp, säger Renio Arsan till Telgenytt.

Nu kommer de som fått en tandställningscheck från Region Stockholm, samt andra barn och vuxna som behöver tandställning eller invisalign, slippa långa väntetider.

Väntetiden för tandställning, för både unga och vuxna, har varit olidligt lång för många Södertäljebor. I många fall har väntetiden varit uppemot ett år. Med det nya samarbetet mellan Nova Tandklinik och specialistkliniken från Östermalm, No.8 Ortodonti, kommer väntetiden bantas ned till enbart någon vecka.

Etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp.

Minou Nirvani och Shervin Shad, som tillsammans driver Östermalmskliniken, har flera års erfarenheter och har länge haft planer på att öppna en avdelning i Södertälje, men inte hittat rätt lokal eller samarbetspartner – förrän nu.

– Det finns ett stort behov i Södertälje och det känns givetvis väldigt bra att vi inleder samarbete med Renio Arsan och Nova Tandklinik. Det finns ingen annan Ortodonti i Södertälje än Folktandvården och där är det fullt. Arsan har en god lokal kännedom, en stark kundkrets och en aktör som vi är glada över att samarbete med, säger Minou Nirvani till Telgenytt.

Att en person har fel i tandbettet, har oproportionella förhållanden mellan käkarna eller drabbats av ojämnheter på grund av tandställning, är något som alla människor kan drabbas av. Hjälpa finns att få, men för Södertäljeborna har Folktandvården, fram till idag, varit den enda aktören som personer i behov kunnat vända sig till. Men som ovant nämnt är väntetiden oerhörd lång. Av den anledningen har många sökt sig till kliniker utanför Södertälje för snabbare hjälp, men även där är väntetiderna olidlig lång.

Den som fått en tandställningscheck från Region Stockholm kommer numera kunna välja Nova Tandklink i Södertälje. Samtidigt kan den som redan står i kö hos en annan flytta till Södertäljekliniken och därmed slippa kötiden.

– Det finns ingen som gör tandställning i Södertälje, de som behöver måste åka utanför. Att vi etablerar i Södertälje innebär kortare väntetider och snabbare hjälp, säger Dr Renio Arsan.

Renio Arsan med kollegan Olha Melnyk.

En av faktorerna till att väntetiderna är långa härleds till brist på yrket. För att kunna titulera dig som ortodontist krävs ytterligare tre års studier, utöver tandläkarutbildningen som är på fem år. Enligt Minou Nirvani är det många nyexaminerade tandläkare som väljer att ge sig ut i arbetslivet än att studera ytterligare tre år.

Vilka är det ni främst riktar er in mot med etableringen i Södertälje?

– Vi riktar in oss mot alla. Barn och unga som fått check från landstinget, eller äldre som är i behov. Just nu erbjuder vi även rabatterat pris till de som behöver, så vi kan hjälpa personer i alla åldrar, säger Minou Nirvani, till Telgenytt.

Vad tror du att det här innebär Södertäljeborna?

– Framförallt så förenklar vi det för Södertäljeborna. Det är många som får godkända checker från Landstinget, men när det är dags att välja utförare så finns det cirka 20 olika och alla utanför befinner sig utanför Södertälje. Nu finns hjälp centralt i Södertälje där vi enkelt nås för rådgivning. Att Landstinget godkänt oss ser jag som väldigt positivt för Södertälje, avslutar tandläkaren Renio Arsan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 februari 2023 13:18
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 16:53

Hagelin flyttar hem till Sverige – ”Spännande att se”

51635092972_79c12b87a6_o

Foto: Creative Commons

På onsdagen meddelade Södertäljesonen Carl Hagelin att han avslutar sin hockeykarriär. Han berättar nu för Expressen att han lämnar NHL och USA bakom sig efter 16 år, för att tillsammans med sin familj flytta tillbaka till Sverige.

Under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året drabbades Hagelin av en allvarlig ögonskada. Lagkamraten Daniel Sprong träffade hans vänstra öga med en klubba, vilket resulterade i en sprucken åderhinna och en längre tids rehabilitering.

Den största oron var att förlora ögat och bli tvungen att operera bort det, men den 35-årige Hagelin genomgick flera operationer där läkarna kunde rädda det och gav honom hopp om att återvända till isen. Under hösten 2022 gjorde han även ett försök där han bar ett speciellt visir för att skydda sitt skadade öga.

Tyvärr visade det sig att ögonskadan var alltför allvarlig för att han skulle kunna fortsätta sin karriär inom sporten.

– Min pupill hade gått sönder, den hade spruckit och man tvingades sy ihop den. Sedan fick man sy in en ny lins. Nu kan jag se med ögat igen, men jag har en mörk fläck i mitten. Så jag ser runtom den och är medveten om att jag måste ändra lite kring hur jag rör mig på isen för att kunna ha koll på spelare som kommer från sidan, berättar Hagelin till Expressen.

Nu berättar han för tidningen att han redan förra sommaren sålde huset i USA för en planerad flytt hem till Sverige och Stockholm.

– Jag gjorde allt jag kunde för att komma tillbaka. Nu blir det spännande att se hur vi klarar de svenska vintrarna, säger Södertäljesoenen Carl Hagelin till Expressen.

Läs även: – Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 15:00
Senast uppdaterad: 1 september 2023 15:00

Scanias kvartalsrapport – ”Den bästa i företagets historia”

Scania Levin

Foto: Pressbilder

Scania imponerar med kraftig tillväxt i tufft marknadsklimat. – Det är det bästa kvartalet någonsin i företagets historia, säger Christian Levin, vd för Scania, till SVT.

Scania fortsätter att bevisa sig som en stark aktör på marknaden för lastbilar och bussar genom att prestera imponerande resultat under andra kvartalet 2023. Företaget har mött utmaningarna på marknaden med framgång genom att visa på ökad efterfrågan och leverans av sina produkter.

Nettoomsättningen för Scania ökade med hela 36 procent och nådde 51,0 miljarder kronor under andra kvartalet 2023, jämfört med 37,4 miljarder kronor under samma period föregående år. Även den justerade rörelsemarginalen ökade betydligt, och vid 13,6 procent har företaget ökat sin lönsamhet. Scania har effektivt hanterat volymer, prissättning, produktmix och valutaeffekter, vilket har bidragit till den positiva utvecklingen.

– Scania presterade starkt, med en ökning av både leveransvolym och service-affären. Vårt justerade rörelseresultat ökade till rekordnoteringen 7,0 miljarder kronor, säger Christian Levin, i ett pressmeddelande.

En annan viktig framgångsfaktor för Scania är deras satsning på hållbara transportlösningar. Leveranserna av nollutsläppsfordon, Zero Emission Vehicles (ZEV), ökade med 9 procent till 71 fordon under det andra kvartalet. Serviceverksamheten var inte heller oväsentlig i framgången, med en ökning på 13 procent justerat för valutaeffekter.

Orderingången ökade med 9 procent och nådde 19 780 fordon under andra kvartalet. Detta bekräftar Scanias popularitet och starka ställning på marknaden, där deras produkter fortsätter att vara eftertraktade.

– Affärsklimatet är utmanande och vi har börjat att se en trend med något lägre aktivitet på vissa marknader men den totala efterfrågan på Scanias lastbilar ligger kvar på en hög nivå på våra viktigaste marknader, säger Christian Levin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 08:18
Senast uppdaterad: 1 september 2023 08:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors