Företag i fokus:

KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

331227499_714275173698355_3489362152861148064_n

Moa Simper-Allen

Jag källsorterar och det har jag gjort sedan mina yngre tonår. Jag vill tillägga att jag inte skriver det här för att jag ska få en klapp på axeln för att jag ska anses vara duktig som gjort det sedan tidig ålder eller för att jag är särskilt insatt när det kommer till miljön. Utan för att det är så jag har lärt mig att det är såhär man ska göra.

Jag minns än idag när jag gick med min mor vid Bårstafältet, vi pratar om när jag var i 10-års åldern och var lite små-lat och la en pantflaska på vägen och fortsatte gå. Min mor stannade till direkt och var som nästan rosenrasande för att jag hade lagt den där. – ”Sådär gör du absolut inte, plocka upp den genast och släng den i en soptunna när vi väl passerar en!”.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar i vårt lilla radhus så hade vi sorteringskärl utanför, det fanns det för varje hus längst hela radhuslängorna som hade enkel markering för varje bytta. Ofärgat glas, färgat glas, kartonger, papper med mera. Det var enkelt att bara lägga det där det skulle vara och det fick både jag och min lillebror gå ut och sortera många gånger. För det är så vi lärt oss att såhär ska man göra.

Nu bor jag i en bostadsrätt tillsammans med min man och våra två små barn i Mariekäll i Södertälje. Ett av de bättre familjevänligare områdena i staden. Vi flytta hit hösten 2019, mycket lugnt område med många trevliga grannar.

Här har vi en förening som håller olika aktiviteter för oss boenden som bland annat vårstädning varje år, där alla som bor i området kan delta för att hålla området rent och städat.

Vi har avfallsanläggning för matavfall och andra sopor med nyckellås för att bara vi boenden ska kunna slänga våra avfallssopor. När andra som inte bor i området kom hit för att slänga sitt fylldes de snabbare än vad blixten slog ner. Sopbilarna åkte hit oftare än vanligt för att tömma.

Det fanns en återvinningsstation tidigare vid Vasa Handelsplats där invånare kunde slänga sådant som vanliga hushållsavfall. Den togs bort på grund av att sådant som skulle kastas på en återvinningscentral slängdes där istället. Nu har det kommit till Mariekäll istället. Hit kommer folk från alla möjliga områden i staden och lämnar av sådant som inte ska lämnas av här.

Kastad TV-apparat i Mariekäll. Foto: Privat

Här ska det, som vid vilken återvinningsstation som helst, endast slängas vanliga hushållsavfall som kartong och lättare plastförpackningar. Inte soffor, tv-apparater, trasiga vitrinskåp, vagnar, handfat, dunkar med farliga kemikalier, tavlor eller fritöser.

Det är problematiskt. Inte bara för oss boenden, utan även för alla djur som bor i skogen intill, alla barn och äldre i området som kan komma åt det farliga avfallet. Vid backen mot äldreboendet Mariekällgården har avfallet fallit längst ner med vägen.

Har man orken att packa en bil eller släpvagn för att ta sig hit för att lasta av sitt stora avfall, ska man ha lika mycket ork att ta sig till en faktiskt återvinningscentral som vi har. Två av dem i Södertälje – Moraberg och Tveta.

På återvinningscentralerna får man ett besökskort där man som boende i Södertälje har möjligheten att slänga just stora avfall, farliga kemikalier och trädgårdsavfall upp till 25 gånger per år på 3 kubikmeter, bra va? 

Det är vi vuxna som våra barn har att skylla på när dem kommer bo i något som liknar Chernobyl i framtiden. Det är vi vuxna som har ansvaret att faktiskt TA ett ansvar och göra något som är så fruktansvärt enkelt som att källsortera och slänga större avfall där det ska vara.

Att ni som gör sånt här inte skäms. Nedskräpning är ett av dem vanligaste brotten i Sverige och kostar ofantligt mycket skattepengar. Lägg omedelbart av med detta. Ni försämrar hälsan för barn som ska växa upp till det här. Det är ni som utplånar naturen, havet och djuren. Därför ser jag bara mörker för våra barn.

Moa Simper-Allen.
24 år och småbarnsmamma. Född och uppvuxen i Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 11:17
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:20

Två bilar kolliderade – Ett av fordonen voltade

IMG_2591

Läsarbild

Två personbilar var inblandade i en våldsam trafikolycka under gårdagen. Ett fordon körde in i ett räcke medan det andra voltade.

Tidigt under gårdagen inträffade en trafikolycka vid Järna på E4, vilket ledde till en omfattande insats från polis, räddningstjänst och ambulans. I samband med olyckan stängdes E4 i södergående riktning av av räddningstjänsten.

Vid senare uppdatering bekräftades att en person hade transporterats till sjukhus med ambulans och att vägen senare återgick till sitt normala läge.

Enligt polisen har en förundersökning angående vårdslöshet i trafiken inletts mot en av bilförarna.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 17:01

Stort företag köper in sig i Södertäljebrödernas företag

Rosas

Bröderna från Södertälje, Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Pressbild.

Dryckesföretaget Clean drink startade 2015 och drivs av Södertäljebröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas. Nu har bröderna sålt 10 procent av sitt bolag för mångmiljonbelopp.

Familjeföretaget Voxson, som är en storägare i börsnoterade Tura Group, har köpt 10% av aktierna i Clean Drink, ett företag grundat av Rosas och Sebastian Kvissberg. Voxson, som är en framstående distributör inom hemelektronik, har tidigare gjort investeringar och ser nu potentialen i Clean Drink. Det rapporterar nyhetstidningen Breakit.

– Vi hade inte jagat bolaget, utan vi fann varandra på omvägar och började prata. Så dök möjligheten till en investering upp. Det var en kort process. Gänget bakom Clean Drink brinner för det här och jag tror att de har en väldig potential att gå långt, säger Stefan Eriksson VD på Voxson, till Breakit.

Köpet genomfördes för en summa på 15 miljoner kronor för 10 procent av aktierna i Clean Drink. Värderingen, enligt tidningen, av Clean Drink ligger på 136,4 miljoner kronor.

Börsnoterade Tura Group, med huvudkontor i Kungsbacka, har fokuserat på att växa med 10-15% per år och har tidigare förvärvat hörlursmärket Happy Plugs. Utöver sin andel i Clean Drink äger Tura även 50% av en anläggning i Halmstad som tappar upp drycker på flaska.

– Clean Drink tappar på burk idag, men här tittar vi på hur vi kan hjälpa varandra, säger Eriksson.

Förra året omsatte Clean Drink över 80 miljoner kronor. Med dryckesbolaget i Voxsons portfölj öppnas nya möjligheter för bröderna Hugo Rosas och Sebastian Kvissberg att accelerera sin tillväxt ytterligare.

– Vi är självklart otroligt glada och tacksamma att en partner som Stefan kommer in och tror på oss och vår resa. Det här gör att vi kan accelerera rejält. I Sverige har vi ju bara skrapat på ytan än så länge, säger Clean Drinks VD, Sebastian Kvissberg, till Breakit.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 13:27
Senast uppdaterad: 8 juli 2023 13:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors