Företag i fokus:

KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

331227499_714275173698355_3489362152861148064_n

Moa Simper-Allen

Jag källsorterar och det har jag gjort sedan mina yngre tonår. Jag vill tillägga att jag inte skriver det här för att jag ska få en klapp på axeln för att jag ska anses vara duktig som gjort det sedan tidig ålder eller för att jag är särskilt insatt när det kommer till miljön. Utan för att det är så jag har lärt mig att det är såhär man ska göra.

Jag minns än idag när jag gick med min mor vid Bårstafältet, vi pratar om när jag var i 10-års åldern och var lite små-lat och la en pantflaska på vägen och fortsatte gå. Min mor stannade till direkt och var som nästan rosenrasande för att jag hade lagt den där. – ”Sådär gör du absolut inte, plocka upp den genast och släng den i en soptunna när vi väl passerar en!”.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar i vårt lilla radhus så hade vi sorteringskärl utanför, det fanns det för varje hus längst hela radhuslängorna som hade enkel markering för varje bytta. Ofärgat glas, färgat glas, kartonger, papper med mera. Det var enkelt att bara lägga det där det skulle vara och det fick både jag och min lillebror gå ut och sortera många gånger. För det är så vi lärt oss att såhär ska man göra.

Nu bor jag i en bostadsrätt tillsammans med min man och våra två små barn i Mariekäll i Södertälje. Ett av de bättre familjevänligare områdena i staden. Vi flytta hit hösten 2019, mycket lugnt område med många trevliga grannar.

Här har vi en förening som håller olika aktiviteter för oss boenden som bland annat vårstädning varje år, där alla som bor i området kan delta för att hålla området rent och städat.

Vi har avfallsanläggning för matavfall och andra sopor med nyckellås för att bara vi boenden ska kunna slänga våra avfallssopor. När andra som inte bor i området kom hit för att slänga sitt fylldes de snabbare än vad blixten slog ner. Sopbilarna åkte hit oftare än vanligt för att tömma.

Det fanns en återvinningsstation tidigare vid Vasa Handelsplats där invånare kunde slänga sådant som vanliga hushållsavfall. Den togs bort på grund av att sådant som skulle kastas på en återvinningscentral slängdes där istället. Nu har det kommit till Mariekäll istället. Hit kommer folk från alla möjliga områden i staden och lämnar av sådant som inte ska lämnas av här.

Kastad TV-apparat i Mariekäll. Foto: Privat

Här ska det, som vid vilken återvinningsstation som helst, endast slängas vanliga hushållsavfall som kartong och lättare plastförpackningar. Inte soffor, tv-apparater, trasiga vitrinskåp, vagnar, handfat, dunkar med farliga kemikalier, tavlor eller fritöser.

Det är problematiskt. Inte bara för oss boenden, utan även för alla djur som bor i skogen intill, alla barn och äldre i området som kan komma åt det farliga avfallet. Vid backen mot äldreboendet Mariekällgården har avfallet fallit längst ner med vägen.

Har man orken att packa en bil eller släpvagn för att ta sig hit för att lasta av sitt stora avfall, ska man ha lika mycket ork att ta sig till en faktiskt återvinningscentral som vi har. Två av dem i Södertälje – Moraberg och Tveta.

På återvinningscentralerna får man ett besökskort där man som boende i Södertälje har möjligheten att slänga just stora avfall, farliga kemikalier och trädgårdsavfall upp till 25 gånger per år på 3 kubikmeter, bra va? 

Det är vi vuxna som våra barn har att skylla på när dem kommer bo i något som liknar Chernobyl i framtiden. Det är vi vuxna som har ansvaret att faktiskt TA ett ansvar och göra något som är så fruktansvärt enkelt som att källsortera och slänga större avfall där det ska vara.

Att ni som gör sånt här inte skäms. Nedskräpning är ett av dem vanligaste brotten i Sverige och kostar ofantligt mycket skattepengar. Lägg omedelbart av med detta. Ni försämrar hälsan för barn som ska växa upp till det här. Det är ni som utplånar naturen, havet och djuren. Därför ser jag bara mörker för våra barn.

Moa Simper-Allen.
24 år och småbarnsmamma. Född och uppvuxen i Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 11:17
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:20

Kyrkor höjer säkerheten efter koranbränning

C16868E9-DD5E-4EAA-AC59-2796DBFFF01C

Foton: Streetphotobysd

Efter den kontroversiella koranbränningen vid en moské i Stockholm vidtar flera ortodoxa kyrkor åtgärder för att stärka säkerheten. Syrisk-ortodoxa kyrkan i Södertälje har tydligt uttryckt sitt avståndstagande från denna handling genom ett inlägg på sociala medier.

”Som kristna i Sverige respekterar vi och vördar demokratin, yttrandefriheten, religionsfriheten och de lagar och bestämmelser som finns. Vi är en del av detta vackra land och vill fortsätta vara med att förbättra och bygga samhället.”, skriver S:t Afrems Kyrka i Södertälje, underskrivet av ärkebiskopen Benjamin Atas, i ett inlägg på Facebook.

Ett massutskick skickades till ett 20-tal församlingar av det syrisk-ortodoxa kyrkostiftet i Sverige för att uppmana till ökad säkerhet kring kyrkorna. Det inkluderade att ha uppsikt över ingångarna och undvika att ha för många öppna samtidigt, enligt rapporter från SVT. Även kyrkor i Bagdad har vidtagit extra säkerhetsåtgärder enligt den kaldeisk-katolska biskopen med säte i Södertälje, som Lt talade med.

– Nu verkar situationen vara bättre, säger biskopen Saad Sirop Hanna till Lt.

Salwan Momika, som utförde koranbränningen och är skriven i Järna, meddelar nu sin avsikt att kandidera till riksdagen för Sverigedemokraterna. Han tillhör SD och blev medlem för ett år sedan, enligt en intervju med Aftonbladet.

– Jag tillhör partiet och blev medlem för ett år sedan. Jag är stolt över partiet som är det enda som försvarar Sverige och svenska värderingar. Jag funderar på att i framtiden kandidera till Sveriges riksdag med SD-partiet och bjuda in alla svenskar att gå med i SD-partiet om de vill bevara svenska lagar och värderingar, säger han Salwan Momika till Aftonbladet.

En man greps efter att ha kastat sten mot Momika under . Foton: Streetphotobysd

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 16:57
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 17:00

SENASTE NYTT: Två män frikänns för medhjälp till mord

Montage Alex Ataseven

Läsarbild

I höstas förra året blev en 19-åring skjuten till döds och en 16-åring skadades allvarligt i Saltskog. Nu frias två män som stod åtalade för medhjälp till mord.

Strax efter klockan 18:00 den 6 oktober 2022 körde en svart moped in i ett bostadsområde i Saltskog. En av männen på mopeden steg av och avlossade flera skott mot flera personer med vad som misstänks vara ett automatvapen. Två unga män träffades, varav den ena, en 19-åring, avled omedelbart, medan en 16-åring fördes med allvarliga skador till sjukhuset.

Enligt kammaråklagare Mikael Carlsson anses brottet vara en del av en konflikt mellan olika grupper inom den kriminella nätverksmiljön i Södertälje.

Polisen på plats efter dödskjutningen. Bilden till höger visar de misstänkta mördarna fly från platsen. Foto: Läsarbild /Polisen.

Den svarta mopeden som användes vid dödskjutningen hittades på Prästgårdsvägen i Geneta, men fångades även på kamera före och efter händelsen i Saltskog. Mopeden fångades på övervakningskamera i Geneta Centrum klockan 18:02 och filmades även vid bland annat Holmfastvägen och Genetaleden innan den nådde Saltskog klockan 18:10. Dödsskjutningen inträffade mellan klockan 18:11 och 18:13 och fångades återigen på kamera klockan 18:14 när mopeden lämnade Saltskog.

Kort därefter kunde polisen gripa två män med kopplingar till mopeden, och de har varit frihetsberövade sedan dess. Misstankarna mot de två männen var att de hade hanterat mopeden, elsparkcyklar och klädesplagg som använts vid mordet.

Idag blev männen friade av Södertälje tingsrätt. Rätten anser att bevisningen tyder på att männen hade en viss kännedom och inblandning, men det går inte att dra slutsatsen att de faktiskt utförde de handlingar de var åtalade för.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2023 14:04
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 14:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors