Företag i fokus:

KRÖNIKA: Jag ser bara mörker för våra barn

331227499_714275173698355_3489362152861148064_n

Moa Simper-Allen

Jag källsorterar och det har jag gjort sedan mina yngre tonår. Jag vill tillägga att jag inte skriver det här för att jag ska få en klapp på axeln för att jag ska anses vara duktig som gjort det sedan tidig ålder eller för att jag är särskilt insatt när det kommer till miljön. Utan för att det är så jag har lärt mig att det är såhär man ska göra.

Jag minns än idag när jag gick med min mor vid Bårstafältet, vi pratar om när jag var i 10-års åldern och var lite små-lat och la en pantflaska på vägen och fortsatte gå. Min mor stannade till direkt och var som nästan rosenrasande för att jag hade lagt den där. – ”Sådär gör du absolut inte, plocka upp den genast och släng den i en soptunna när vi väl passerar en!”.

När jag bodde hemma hos mina föräldrar i vårt lilla radhus så hade vi sorteringskärl utanför, det fanns det för varje hus längst hela radhuslängorna som hade enkel markering för varje bytta. Ofärgat glas, färgat glas, kartonger, papper med mera. Det var enkelt att bara lägga det där det skulle vara och det fick både jag och min lillebror gå ut och sortera många gånger. För det är så vi lärt oss att såhär ska man göra.

Nu bor jag i en bostadsrätt tillsammans med min man och våra två små barn i Mariekäll i Södertälje. Ett av de bättre familjevänligare områdena i staden. Vi flytta hit hösten 2019, mycket lugnt område med många trevliga grannar.

Här har vi en förening som håller olika aktiviteter för oss boenden som bland annat vårstädning varje år, där alla som bor i området kan delta för att hålla området rent och städat.

Vi har avfallsanläggning för matavfall och andra sopor med nyckellås för att bara vi boenden ska kunna slänga våra avfallssopor. När andra som inte bor i området kom hit för att slänga sitt fylldes de snabbare än vad blixten slog ner. Sopbilarna åkte hit oftare än vanligt för att tömma.

Det fanns en återvinningsstation tidigare vid Vasa Handelsplats där invånare kunde slänga sådant som vanliga hushållsavfall. Den togs bort på grund av att sådant som skulle kastas på en återvinningscentral slängdes där istället. Nu har det kommit till Mariekäll istället. Hit kommer folk från alla möjliga områden i staden och lämnar av sådant som inte ska lämnas av här.

Kastad TV-apparat i Mariekäll. Foto: Privat

Här ska det, som vid vilken återvinningsstation som helst, endast slängas vanliga hushållsavfall som kartong och lättare plastförpackningar. Inte soffor, tv-apparater, trasiga vitrinskåp, vagnar, handfat, dunkar med farliga kemikalier, tavlor eller fritöser.

Det är problematiskt. Inte bara för oss boenden, utan även för alla djur som bor i skogen intill, alla barn och äldre i området som kan komma åt det farliga avfallet. Vid backen mot äldreboendet Mariekällgården har avfallet fallit längst ner med vägen.

Har man orken att packa en bil eller släpvagn för att ta sig hit för att lasta av sitt stora avfall, ska man ha lika mycket ork att ta sig till en faktiskt återvinningscentral som vi har. Två av dem i Södertälje – Moraberg och Tveta.

På återvinningscentralerna får man ett besökskort där man som boende i Södertälje har möjligheten att slänga just stora avfall, farliga kemikalier och trädgårdsavfall upp till 25 gånger per år på 3 kubikmeter, bra va? 

Det är vi vuxna som våra barn har att skylla på när dem kommer bo i något som liknar Chernobyl i framtiden. Det är vi vuxna som har ansvaret att faktiskt TA ett ansvar och göra något som är så fruktansvärt enkelt som att källsortera och slänga större avfall där det ska vara.

Att ni som gör sånt här inte skäms. Nedskräpning är ett av dem vanligaste brotten i Sverige och kostar ofantligt mycket skattepengar. Lägg omedelbart av med detta. Ni försämrar hälsan för barn som ska växa upp till det här. Det är ni som utplånar naturen, havet och djuren. Därför ser jag bara mörker för våra barn.

Moa Simper-Allen.
24 år och småbarnsmamma. Född och uppvuxen i Södertälje.

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 11:17
Senast uppdaterad: 10 maj 2024 17:20

BILDEXTRA / TV: Stor villabrand i Ritorp

3D23F5F2-3A35-49A3-B484-8829B8C96F50

Foto: David Fjeldal

På söndagseftermiddagen inträffade en stor villabrand i Brunnnsäng, varpå flera räddningsenheter ryckte ut.

Det var vid 16:30-tiden som SOS Alarm larmades till Stenevägen i Ritorp efter larm om en stor villabrand. När flera räddningsenheter anlände till platsen möttes de av en villa som var helt övertänd.

– Det brinner i en villa och vi är där med tre stationer. Vi håller just nu på att släcka branden, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Det finns för närvarande inga uppgifter om att någon har skadats i samband med branden, och det är även oklart vad som orsakat branden.

– Vi kommer att vara kvar på platsen ett tag till, säger räddningstjänsten.

Foto: David Fjeldal

Foto: David Fjeldal

Foto: David Fjeldal

Foto: David Fjeldal

Foton: Alexander Isa

Läsarbild

Läsarvideo: Gabriel Ousi

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juli 2023 15:29
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 20:54

Polisens udda upptäckt – Någon som saknar sin sköldpadda?

Skoldpadda

Pixnio

Saknar någon sin sköldpadda? Under dagen fick polisen ta hand om ett ovanligt ärende då en sköldpadda hittades utomhus i Södertälje.

Vid strax efter 15-tiden på lördagen hittades sköldpaddan på Tvetavägen av en privatperson som lämnades in på polisstationen i Södertälje

”Det är oklart vem som äger den och hur den hamnade utomhus på vägen.”, skriver polisen på sin hemsida?

Enligt polisen kan det röra sig om en Snappsköldpadda som är vid god tillstånd. Djuret kommer att tas omhand av Skansenakvariet skriver polisen på sin hemsidan . 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juli 2023 17:12
Senast uppdaterad: 9 juli 2023 06:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors