Företag i fokus:

Nooshi Dadgostar (V) på plats i Södertälje

Nooshi Vänster Pressbild

Foto: Pressbild

Vänsterpartiets partiledare, Nooshi Dadgostar, befinner sig just nu i Södertälje. Bland annat presenterar partiledaren förslaget för en rättvis väg genom krisen och besöker flera platser i staden så som Björn Borgs garageport.

De höga priserna beror inte på de nedlagda kärnkraftverken enligt Dadgostar, istället har Sverige enorma överskott på el menar hon. Enbart förra året exporterade Sverige el, motsvarande tre kärnkraftverk, till andra länder.

– Förut ansågs el vara en helt grundläggande samhällstjänst. Vi svenskar betalde vad det kostade att producera elen och enskilda vintriga dagar där det blev brist då fanns det massa reservkraft, säger Vänsterpartiets partiledare Noosho Dadgostar, i ett inlägg på sociala medier.

Björn Borgs garagedörr köptes av kommunen och finns idag på Södertälje stadsmuseum. Foto: Cc

Ett av de stora problemen orsakat de kraftiga prishöjningarna är att det idag finns väldigt många som vill tjäna pengar på elen menar Dadgostar. På ett år har elbolagen gjort övervinster på hundra miljarder kronor enligt beräkningar som LO har gjort berättar Vänsterpartiets partiledare.

– Idag vill elbolagen tjäna pengar på elen och man säljer till högstbjudande. Och det som har hänt de senaste åren är att hela Europa har gjort om till en jättestor elmarknad. Så vi svenskar, vi får konkurrera mer tyska och polacker om vår egen el genom att betala det högsta priset. Det tycker vi inte fungerar, elbolagen blir däremot vinnare, säger partiledare.

Flera planerade besök i Södertälje.

Under dagen besökte Dadgostar bland annat Björn Borgs klassiska gargeport vid Övre Torekällgatan, ABF Södertälje/Nykvarn samt Blombackaskolan. På skolan träffade hon bland annat pedagoger och måltidspersonal för att diskutera de många rapporter som kommit in den senaste tiden om att barn äter mer i skolan när svenska hushåll har svårt att få ihop ekonomin.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 12:24
Senast uppdaterad: 16 februari 2023 14:23

AstraZeneca rapporterar ökad vinst – men lägre än väntat

original

Foto: Alexander Isa

Södertäljeföretaget Astra Zeneca visar en positiv ekonomisk utveckling med en ökad vinst före skatt och stigande omsättning under fjolårets fjärde kvartal.

(Annonslänk)

Astra Zeneca, baserat i Södertälje, har presenterat sina ekonomiska resultat för fjärde kvartalet under föregående år, vilka visar på en solid tillväxt jämfört med samma period året innan. Företaget rapporterade en vinst före skatt på 897 miljoner dollar, en ökning från 778 miljoner dollar under motsvarande kvartal året före.

Dessutom uppnådde Astra Zeneca en betydande ökning i omsättning, som steg till 12,0 miljarder dollar från 11,2 miljarder dollar. Detta markerar en betydande tillväxt för företaget i en utmanande ekonomisk miljö.

Trots denna positiva utveckling, noterades en mindre avvikelse från analytikernas förväntningar när det gäller vinsten per aktie från AstaZenecas kärnverksamhet. Företaget rapporterade en ökning med 5 procent till 1,45 dollar per aktie, vilket var något under de förväntade 1,51 dollar per aktie.

Men denna mindre skillnad till trots, visar Astra Zenecas resultat på en stark och stabil tillväxt inom företaget.

– Vi förväntar oss ytterligare ett år av stark tillväxt under 2024, drivet av en fortsatt användning av våra läkemedel runtom i världen. Vår differentierade och växande portfölj med godkända läkemedel, vår globala räckvidd och omfattande forskningsportfölj ger oss tillförsikt att vi kommer fortsätta leverera industriledande tillväxt, säger Pascal Soriot, koncernchef på AstraZeneca.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 16:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 16:00

Kommunanställd på gruppboende varnas

pexels-cigarette

Foto: Pexels

En anställd vid kommunens gruppboende har fått en skriftlig varning för att ha rökt tillsammans med en brukare, en handling som strider mot både regelverket och anställningsavtalet.

(Artiklen fortsätter efter annonsen)

(Annonslänk)

En incident som ägde rum den 10 januari på ett av kommunens gruppboenden har lett till att en anställd fått en skriftlig varning. Enligt lagen om allmänna bestämmelser bryter den anställde mot föreskrifterna genom att röka tillsammans med en brukare, vilket är ett direkt brott mot de regler som styr relationen mellan personal och brukare.

Arbetsgivaren anser att denna handling är ett allvarligt brott mot anställningsavtalet, vilket omfattar anställdas skyldigheter och åtaganden. Det framhålls att den anställde var medveten om reglerna och de möjliga konsekvenserna av att inte följa dem.

För att undvika framtida överträdelser, har arbetsgivaren klargjort att upprepade liknande händelser kan leda till uppsägning.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 16 februari 2024 02:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors