Företag i fokus:

Vem tycker du ska tilldelas jämställdhetspriset 2023?

2022_03_CA4D07F2-AD13-4C67-9FA7-31FD565D355E-1068x800-1

Marie-Christine Samre, grundare Kvinnovation, och Boel Godner(S) 2022. Foto: Privat.

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2023. I fjol tilldelades utmärkelsen till Kvinnovation, och grundaren Marie-Christine Samre, för sina insatser.

Att nätverka och nå nya sammanhang tycks självklart för den som från början har rätt kontext. För unga kvinnor i Södertälje fanns det en längtan efter en mer jämställd mötesplats, där både kvinnor och män kan nå sin verkliga kapacitet och förmåga. Hos Kvinnovation är jämställdhet självklart fokus, där alla får stöd i sitt företagande.”, skriver Södertälje kommun i nomineringen.”, löd nomineringen 2022 när Kvinnovation tog emot utmärkelsen.

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset där det även kommer att hållas två föreläsningar. Sandra Hallgren som pratar om kartläggning mot prostitution och människohandel, samt Vivi Havia som presenterar kommunens arbete med normpiloter i förskolan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 20:08

SENASTE NYTT: Skjutne 16-åringen fortfarande nedsövd

DSC_0054-1-scaled-1

Foto: Shamash Oyal

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skjutna klarade sig med lindriga skador, men den tredje hålls fortfarande nedsövd på grund av allvarliga skador.

För 10 dagar sedan sköts tre personer plötsligt av maskerade personer, vilka vittnen observerade fly från platsen.

Två av de skjutna har skrivits ut från sjukhuset, och den tredje, en 16-åring, är fortfarande nedsövd, enligt vad polisen uppger till LT. Enligt tidningen har inga försök att väcka upp honom gjorts ännu, eftersom skadorna bedöms som mycket allvarliga. Enligt obekräftade uppgifter till Telgenytt ska personen ha blivit skjuten i ansiktet.

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö. Läsarbild

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, men två av dessa släpptes senare fria. Den tredje häktades, misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Den häktade är en 16-åring som är känd av polisen sedan tidigare. 16-åringen, som är medborgare i ett annat land, misstänks även vara involverad i narkotikarelaterade konflikter mellan flera kriminella gäng i Södertälje. Detta upptäcktes av socialtjänsten i slutet av 2022, då han omedelbart tvångsomhändertogs och placerades på en annan ort.

Enligt LT utreder polisen fortfarande motivet för skjutningen som inträffade lördagskvällen den 9 december.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 18:24
Senast uppdaterad: 19 december 2023 18:25

De räddar liv i jul – ”ensamhet kan leda till psykisk ohälsa”

BDA6460D-86CA-4863-B34A-2E3EDC46B22B

Sten Lundin, vice ordförande, RSMH Södertälje.

I en omfattande nationell kampanj framhåller Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vikten av social hälsa som en väg till mental välbefinnande. Särskilt inför jul och nyår, en period som ofta förstärker känslor av ensamhet, agerar RSMH i Södertälje för att göra skillnad.

RSMH, som långvarigt agerar i kampen mot ensamhet och psykisk ohälsa, lanserar en landsomfattande kampanj med fokus på social hälsa som en grundpelare för mental hälsa. Med julen som en kritisk tidpunkt, då ensamheten kan kännas extra påtaglig, intensifierar RSMH sina insatser över hela landet.

– Att komma till RSMH får en att känna sig välkommen och trygg. Man kan vara sig själv och känna gemenskap och kunna deltaga och vara med efter egen förmåga. Det har alltid känts bra, berättar Sten Lundin, vice ordförande i RSMH i Södertälje.

I över 50 år har RSMH:s 78 lokalföreningar arbetat för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. I Södertälje, liksom i flera andra städer som Kalix, Boden, Hallstahammar, Lund, Visby, Backe, Gimo, Timrå och Säter, sker detta genom julklappsutdelning.
Syftet är att uppmuntra till samtal och inbjuda till gemensamma aktiviteter som julbord, luciatåg, pysselstunder och biokvällar. Dessa sociala sammanhang är öppna för alla som drabbats av ensamhet och psykisk ohälsa.

RSMH i Södertälje agerar för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. Foto: Pexels

– Ensamhet är inte ett problem för att det möjligen kan vara tråkigt, utan för att det kan leda till livshotande tillstånd. Långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till att människor hamnar i ofrivillig ensamhet. Vi har alla ett behov av att höra till och är gjorda för gemenskap, Selene Cortes, kanslichef på RSMH förbundskansli.

Initiativet får ytterligare relevans i ljuset av WHO:s nyligen bildade globala kommission mot ensamhet, vilket speglar problemets allvar även på en internationell nivå. Sveriges socialminister Jakob Forssmed är en av tolv utvalda kommissionärer och den enda från Europa.

RSMH:s arbete betonar vikten av gemenskap för återhämtning från psykisk ohälsa och som en livräddande faktor. Ensamhet erkänns alltmer som ett samhällsproblem som påverkar alla åldersgrupper. Långvarig ensamhet kan leda till depression och försämrad psykisk hälsa. Genom sina insatser strävar RSMH efter att skapa en känsla av tillhörighet och trygghet genom sociala relationer, vilket är grundläggande för människors välbefinnande.

– Hos oss är dörrarna öppna i jul och alla andra dagar. Här finns vi som den familj du kanske inte har, säger Selene Cortes.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 16:57
Senast uppdaterad: 19 december 2023 16:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors