Företag i fokus:

Vem tycker du ska tilldelas jämställdhetspriset 2023?

2022_03_CA4D07F2-AD13-4C67-9FA7-31FD565D355E-1068x800-1

Marie-Christine Samre, grundare Kvinnovation, och Boel Godner(S) 2022. Foto: Privat.

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2023. I fjol tilldelades utmärkelsen till Kvinnovation, och grundaren Marie-Christine Samre, för sina insatser.

Att nätverka och nå nya sammanhang tycks självklart för den som från början har rätt kontext. För unga kvinnor i Södertälje fanns det en längtan efter en mer jämställd mötesplats, där både kvinnor och män kan nå sin verkliga kapacitet och förmåga. Hos Kvinnovation är jämställdhet självklart fokus, där alla får stöd i sitt företagande.”, skriver Södertälje kommun i nomineringen.”, löd nomineringen 2022 när Kvinnovation tog emot utmärkelsen.

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset där det även kommer att hållas två föreläsningar. Sandra Hallgren som pratar om kartläggning mot prostitution och människohandel, samt Vivi Havia som presenterar kommunens arbete med normpiloter i förskolan.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 februari 2023 05:00
Senast uppdaterad: 15 februari 2023 20:08

Äldre kvinna påkörd av fordon i korsning

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil vid korsningen Södertälje under torsdagskvällen. Hon fördes till sjukhus med oklara skador, enligt polisen.

Vid 18.20 på torsdagskvällen inträffade en trafikolycka i Södertälje där en kvinna i 65-årsåldern blev påkörd av en bil. Olyckan skedde vid korsningen mellan Svalängsvägen och Uthamnsvägen.

Trots omständigheterna var kvinnan vid medvetande och kunde kommunicera när hon transporterades till sjukhuset. Detaljerna kring händelseförloppet och exakt hur olyckan gick till är fortfarande oklara. I dagsläget arbetar polisen med att samla uppgifter för att klarlägga orsaken bakom incidenten.

Som ett led i utredningen kommer en anmälan om vållande till kroppsskada att upprättas.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 december 2023 00:33
Senast uppdaterad: 22 december 2023 00:33

Risk för fusk vid försäljning av kommunens mark

Södertälje kommun

Arkivbild

Södertälje kommuns exploateringsenhet har tidigare varit bemannad av kommunanställda, men numera sköts all drift av en enda konsultfirma – Svefa. Tidigare anställda varnar, enligt Lt, för risk att oegentligheter kan förekomma.

Som LT nyligen rapporterat har exploateringsenheten haft stora bemanningsproblem, vilket lett till att konsulter nu utgör hela enheten förutom 1,5 kommunanställd. Men den stora farhågan är att kommunen lagt ut hela enhetens verksamhet på en enda konsultfirma, Svefa.

– Man har lagt alla ägg i samma korg och finns det ett ruttet ägg inom konsultfirman kan de göra i princip vad som helst utan att någon på kommunen skulle märka det, säger en tidigare anställd till LT.

Tidigare har enligt uppgift flera kommunanställda arbetat parallellt med konsulter inom varje projekt för att minska risken för oegentligheter. En konsultfirma gjorde värderingar av mark, en annan motpartsgranskningar, men nu uppges samma konsultfirma sköta hela processen, från att vara chef och projektledare till att göra värderingar och granskningar, utan att kommunen har insyn.

– Det betyder att hela processen är bortlejd till en och samma part, där kommunen har noll insyn, säger en källa till tidningen.

Även uppgifter om att en konsult velat slopa motpartsgranskningar har framförts, vilket skulle bryta mot kommunens policy och öka risken att sälja mark till oseriösa aktörer.

Skribent: Lucas

(Annonslänk

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 december 2023 14:37
Senast uppdaterad: 21 december 2023 14:47

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors