Företag i fokus:

11 år sedan Kristian Luuk och På Spåret var i Södertälje

EC2ADE1B-2830-4FDB-AD3D-305AF53FD1AB

Pressbild. Foto/Skärmdump: SVT.

När Kristian Luuk drar igång På Spårets 356:e program ikväll är det 11 år sedan de senast stannade i Södertälje. Bland annat diskuterades den stora invandringen från Irak 2007.

Ikväll inleds den 1068:e resan när På Spårets finalomgång sänds. 421 gånger har resan gått till Sverige och totalt har 162 olika svenska resmål i 150 olika kommuner besökts. Det visar en unika kartläggning av över tusen destinationer som nyhesbyåren Newsworthys sammanställt.

Två gånger har har resan gått till Södertälje. Första gången under nionde säsongen, i november 1998 när Lotta Bromé och Carl Jan Granqvist mötte John Pohlmanoch Eva Hamilton. Senaste gången för tolv säsonger sedan – i februari 2011 – när Niklas Strömstedt och Jenny Östergren mötte Martina Haag och Erik Haag. Och det kan hända igen.

Det är relativt ovanligt med helt nya – alltså tidigare obesökta – resmål i På Spåret. Hittills den här säsongen har alla svenska destinationer varit med tidigare och senast programmet besökte en ny ort var i förra säsongen, då tåget stannade i Degerfors.

– Det är många parametrar som väger in när vi bestämmer resmålen, säger Martin Sundborn, som är producent för På Spåret och fortsätter: 

– En sådan är när vi var där senast. Det är inte så att vi återvänder till till exempel Växjö om vi var där för två år sedan – däremot kanske vi tillåter oss att komma tillbaka efter fem år. Sedan återvänder vi nog till större städer – som Stockholm, Malmö, Göteborg, New York och London, oftare. Vi försöker också hitta städer vi inte har varit i tidigare. 

(Annonslänk)

Bland de svenska resmål som varit med mer än en gång har det i snitt dröjt nio säsonger innan de återkommer, även om en del resmål återkommit betydligt oftare än så. 

– Vi vill ju att deltagarna och tittarna ska kunna gissa rätt via ledtrådarna, det behöver finnas allmän kunskap om stället. Sedan ska vi kunna producera tre frågefilmer och då blir det kanske oftare lite större orter. 

Den befolkningsmässigt minsta plats som besökts är Sandhamn, som enligt SCB hade 109 invånare 2020. Abisko, som enligt SCB har ytterligare ett femtiotal invånare, har också varit resmål.

– Det är kanske orättvist mot större orter, men det är orter som lever i folks medvetande. Det kanske går att hitta fler småorter som vi borde göra frågor av. 

Till Stockholms län har På Spåret rest 21 gånger, fördelat på åtta resmål i lika många kommuner. Bland de kommuner som ännu inte besökts finns Botkyrka, Österåker och Vallentuna. Flest resor – åtta – har gått till Stockholm. Det befolkningsmässigt minsta resmålet i länet är Sandhamn. Stockholms län är det sjätte mest besökta länet i landet.

När På Spåret besökte Södertälje lyfte man fram hur Södertälje 2007 ensamt tog emot fler flyktingar från Irak än hela USA och Kanada tillsammans.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2023 14:01
Senast uppdaterad: 17 februari 2023 14:44

Teknologins roll i Scanias monteringsprocess

INCSPON

När du tittar på en nyproducerad Scania-lastbil är det lätt att bara se resultatet av tusentals arbetstimmar, sofistikerad ingenjörskunskap och avancerad teknologi. Mellan de glänsande yttre delarna och den robusta designen, gömmer sig en tillverkningsprocess där precision möter tur, i en symfoni av maskiner och människohänder. Det är en värld där teknologi inte bara underlättar arbetet utan också driver fram innovation och hållbar utveckling.

Robotars precision i monteringsarbetet

I hjärtat av Scanias tillverkning ligger de avancerade robotsystemen – dessa avancerade robotar är programmerade för att exakt montera hjulen, på fordonen. Dessa robotar är utrustade med sensorer och kameror som gör det möjligt för dem att identifiera och placera hjulen på rätt sätt. Från att placera tunga karosseridelar till att montera minutiösa komponenter, utför dessa maskiner uppgifter med en precision som överskrider mänskliga kapaciteter. Denna automatiserade approach frigör tid för arbetarna att fokusera på kvalitetskontroll och finjusteringar, vilket i slutändan höjer produktens kvalitet.

Förutom det fasta monteringsarbetet ger robotarnas programmerbara natur en betydande flexibilitet i produktionslinjen. Detta möjliggör snabba omställningar för att möta förändrade marknadsförhållanden eller introducera nya modeller. Den konstanta utvecklingen av robotteknik, inklusive adaptiv artificiell intelligens och maskininlärning, innebär att robotarna blir allt mer självlärande och självständiga – och på sikt kan de hantera ännu mer komplicerade och varierande uppgifter i monteringsprocessen.

Digitala tvillingar banar väg för innovation

En annan teknologisk framgång är användningen av digitala tvillingar. Dessa virtuella kopior simulerar den fysiska tillverkningsprocessen i realtid, vilket tillåter ingenjörerna att experimentera och förutse hur förändringar i processen kommer att påverka den slutliga produkten. Genom att tillämpa denna teknik kan Scania minska resursslöseri och optimera produktionseffektiviteten utan att riskera faktiska tillverkningskomponenter. Det är en framkantsteknologi som kombinerar det bästa av datavetenskap och tillverkningsteknik för att skapa en mer flexibel och responsiv produktionslinje.

De digitala tvillingarnas roll har också vuxit utöver produktionen till att omfatta produktlivscykeln i sin helhet. Genom att använda data insamlad under hela produktens livstid kan företag retroaktivt analysera och förbättra såväl design som produktionsteknik. Det gör att nästa generation av produkter kan konstrueras med ännu högre effektivitet och precision, vilket visar hur simulering och datavetenskap formar framtidens industri.

Mänskliga insikter styr företagets framgång

Trots en ökande automatisering, förblir människans roll central i Scanias tillverkningsprocess. Arbetare utbildas kontinuerligt för att hantera och övervaka avancerad teknologisk utrustning, vilket speglar en balans mellan människans kreativitet och maskinernas effektivitet. Detta samarbete mellan människa och maskin säkerställer en högkvalitativ produkt, samtidigt som det blir ett levande exempel på framsteg och anpassningsförmåga inom arbetskraften.

Att stärka den mänskliga faktorn i tillverkningsprocessen innebär även att tillsätta kunskap om ergonomi och arbetarskydd. Integrering av intelligenta assistanssystem som varnar för faror eller trötthet, tillsammans med utbildning i hur teknologin bäst utnyttjas, bidrar till en säkrare och mer tillfredsställande arbetsmiljö. Denna symbiotiska relation mellan arbetare och teknologi utgör en hållbar och framåtblickande arbetsplatskultur.

Från ritbord till vägar – hållbarhetens betydelse

Hållbarhet och miljömedvetenhet genomsyrar hela tillverkningskedjan, från val av material till energieffektiva produktionsmetoder. Scanias åtagande att minska sitt miljöavtryck ser man inte minst i deras strävan att integrera hållbarhet i varje steg av produktionsprocessen. Genom att använda återvunna material där det är möjligt och ständigt söka efter energieffektiva lösningar, leder Scania vägen mot en grönare fordonsindustri.

Teknikens framsteg inom fordonstillverkning är inte bara en fråga om att producera mer effektivt – det handlar också om att göra det på ett sätt som är hållbart och ansvarigt. Scanias tillverkningsprocess är ett perfekt exempel på hur innovation kan användas för att uppnå båda dessa mål, med en hälsosam dos av mänsklig insikt och maskinprecision. Detta är framtidens tillverkning, och det är en framtid vi alla kan se fram emot.

Scania visar även sitt hållbarhetsåtagande genom att investera i förnyelsebara energikällor för sin tillverkningsprocess. Genom att anlägga solpaneler, utnyttja vindkraft och till och med överväga geopoliternas varma underflöden för att skapa geotermisk energi, arbetar företaget aktivt för en koldioxidneutral produktion. Dessa ansträngningar kompletterar användningen av miljövänliga material och återvinningsprogram, ytterligare cementerande företagets plats som en ledare i gröna tillverkningsprinciper.

Text:

INNEHÅLL FRÅN TREDJEPARTS

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 02:00
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 14:20

INSÄNDARE: KD firar 60 år – Ett parti byggt på oföränderliga värderingar

Anna Syr

Anna Syrjänen, KD
Foto: Södertälje kommun

”Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik”, det skriver Kristdemokraternas gruppledare Anna Syrjänen.

I dag, 20 mars 2024, är det 60 år sedan Kristdemokraterna bildades. Det var främst två skäl som fick våra pionjärer att bilda ett nytt politiskt parti. De reagerade starkt på den politiska utvecklingen i Sverige. De drevs av övertygelsen om att kristen människosyn och etik är avgörande för det goda samhällsbygget.

När Kristdemokraterna bildades år 1964 svepte en radikal förändringsvind över Sverige. Det skulle vara slutpratat om normer och fostran. Röster höjdes i stället för en etiskt neutral skola och stat. Ett återkommande krav var att samhället skulle befrias från sådant som förknippades med kristen etik. Bildandet av ett nytt politiskt parti blev därför ett motdrag. Allt sedan 1964 har Kristdemokraterna därför hävdat att det finns vissa värderingar som är värda att kämpa för över tid. Och en allmängiltig uppfattning om vad som är rätt och vad som är fel.

Vår förste partiledare Birger Ekstedt påpekade: “Ju svagare den etiska värdegemenskapen är utvecklad i samhället, desto större risk för gruppmotsättningar och kaotisk samhällsutveckling och desto mer beroende blir samhället av yttre tvångsåtgärder.”

”Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt”

Alf Svensson som var vår partiledare i 31 år har tydliggjort att vi behöver ett gemensamt etiskt modersmål och att Sveriges etiska modersmål är den judisk-kristna etiken. Vi kristdemokrater hävdar att det finns värderingar som inte är valbara. Egentligen borde detta var en självklarhet. Flera av dagens stora samhällsproblem visar på just detta.

Sverige behöver en värderingskompass som skiljer rätt från fel lika tydligt som öst och väst, syd och nord.

Vi är stolta över vår historia som vilar på två ben; den europeiska antinazistiska och den svenska folkrörelsebakgrunden. Vi Kristdemokrater behövs i svensk politik.

Anna Syrjänen
Gruppledare KD

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 mars 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors