Företag i fokus:

11 år sedan Kristian Luuk och På Spåret var i Södertälje

EC2ADE1B-2830-4FDB-AD3D-305AF53FD1AB

Pressbild. Foto/Skärmdump: SVT.

När Kristian Luuk drar igång På Spårets 356:e program ikväll är det 11 år sedan de senast stannade i Södertälje. Bland annat diskuterades den stora invandringen från Irak 2007.

Ikväll inleds den 1068:e resan när På Spårets finalomgång sänds. 421 gånger har resan gått till Sverige och totalt har 162 olika svenska resmål i 150 olika kommuner besökts. Det visar en unika kartläggning av över tusen destinationer som nyhesbyåren Newsworthys sammanställt.

Två gånger har har resan gått till Södertälje. Första gången under nionde säsongen, i november 1998 när Lotta Bromé och Carl Jan Granqvist mötte John Pohlmanoch Eva Hamilton. Senaste gången för tolv säsonger sedan – i februari 2011 – när Niklas Strömstedt och Jenny Östergren mötte Martina Haag och Erik Haag. Och det kan hända igen.

Det är relativt ovanligt med helt nya – alltså tidigare obesökta – resmål i På Spåret. Hittills den här säsongen har alla svenska destinationer varit med tidigare och senast programmet besökte en ny ort var i förra säsongen, då tåget stannade i Degerfors.

– Det är många parametrar som väger in när vi bestämmer resmålen, säger Martin Sundborn, som är producent för På Spåret och fortsätter: 

– En sådan är när vi var där senast. Det är inte så att vi återvänder till till exempel Växjö om vi var där för två år sedan – däremot kanske vi tillåter oss att komma tillbaka efter fem år. Sedan återvänder vi nog till större städer – som Stockholm, Malmö, Göteborg, New York och London, oftare. Vi försöker också hitta städer vi inte har varit i tidigare. 

(Annonslänk)

Bland de svenska resmål som varit med mer än en gång har det i snitt dröjt nio säsonger innan de återkommer, även om en del resmål återkommit betydligt oftare än så. 

– Vi vill ju att deltagarna och tittarna ska kunna gissa rätt via ledtrådarna, det behöver finnas allmän kunskap om stället. Sedan ska vi kunna producera tre frågefilmer och då blir det kanske oftare lite större orter. 

Den befolkningsmässigt minsta plats som besökts är Sandhamn, som enligt SCB hade 109 invånare 2020. Abisko, som enligt SCB har ytterligare ett femtiotal invånare, har också varit resmål.

– Det är kanske orättvist mot större orter, men det är orter som lever i folks medvetande. Det kanske går att hitta fler småorter som vi borde göra frågor av. 

Till Stockholms län har På Spåret rest 21 gånger, fördelat på åtta resmål i lika många kommuner. Bland de kommuner som ännu inte besökts finns Botkyrka, Österåker och Vallentuna. Flest resor – åtta – har gått till Stockholm. Det befolkningsmässigt minsta resmålet i länet är Sandhamn. Stockholms län är det sjätte mest besökta länet i landet.

När På Spåret besökte Södertälje lyfte man fram hur Södertälje 2007 ensamt tog emot fler flyktingar från Irak än hela USA och Kanada tillsammans.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2023 14:01
Senast uppdaterad: 17 februari 2023 14:44

Josefin Anero samlar in pengar till mördade pojken

IMG_8104

Foto: Privat/Shamash Oyal

I kölvattnet av den tragiska händelsen i Rosenlund, där en nioårig pojke miste livet, har Josefin Anero från Södertälje tagit initiativ till att samla in pengar för att hedra pojken och stödja familjen.

– Många har hört av sig och frågat hur de kan hjälpa till, förutom att swisha och dela vidare min story på Instagram, säger Anero till Telgenytt

Det har nu passerar mer än en vecka som en pojke hittades svårt skadad i en lägenheten och senare avled. Pojkens pappa, som befann sig i bostaden vid tillfället för händelsen, greps av polisen och häktats, misstänkt på sannolika skäl för mord.

Josefin Aneros, vars dotter umgicks med pojken, beslutade att organisera en insamling, inte bara för att stödja familjen i denna svåra tid, utan också att skapa ett varaktigt minne av pojken.

– Efter en så tragisk händelse känner man sig maktlös inför de närmaste anhöriga. Men eftersom min dotter var en väldigt nära vän till pojken och de gick i samma klass, kände jag att en insamling i hans namn var det minsta jag praktiskt kunde göra, säger Anero till Telgenytt

Pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men hans liv gick inte att rädda. Foto: Shamash Oyal

Ursprungligen syftade insamlingen till att samla in tillräckligt med pengar för att kunna skicka ett vackert blomsterarrangemang till begravningen. Men när insamlingen växte, insåg Anero att det skulle bli ett överskott. Initiativet väckte stor uppmärksamhet och har fått omfattande stöd från Södertäljes invånare, vilket återspeglar deras solidaritet och sorg över den unga pojkens tragiska bortgång.

Initiativet är ett bevis på den starka gemenskapskänslan i Södertälje och visar hur staden kan samla kraft i svåra tider. Josefin Anero och de som deltar i insamlingen representerar en ljuspunkt i en annars mörk och sorglig händelse.

Insamlingen kommer att pågå fram till begravningen, och eventuellt överskott kommer även att användas för att täcka andra kostnader som är relaterade till begravningsceremonin.

– Jag tror att det sista man som sörjande mamma vill tänka på när ens barn har gått bort är ekonomiska hinder i begravningsfrågan, om det nu finns sådana. Jag kommer att ha dialog med mamman angående placering av resterande medel. Alternativet är att skänka det till lämplig stiftelse, säger Josefin Anero.

Vill du bidra till insamlingen? Swisha till 070 953 15 08

Läs även: – Pappa häktad för misstänkt mord på nioårig son

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 12:54

Brand i AstraZeneca – Personal stoppade eldens framfart

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild

En brand utbröt i en byggnad tillhörande AstraZeneca tidigt på fredagsmorgonen. Räddningstjänsten befinner sig fortfarande på plats för att hantera branden.

SOS Alarm mottog ett larm om en brand på Astraallén i Gärtuna kring klockan 07:30 på fredagsmorgonen. Personalens, tillsammans med räddningstjänsten, snabba agerande lyckades förhindra brandens spridning.

Enligt uppgifter till Telgenytt var det kollegorna Miled Varli och Jari Syriele som först anlände till platsen och inledde släckningsinsatsen för att förhindra brandens vidare spridning. Deras snabba ingripande tillsammans med räddningstjänstens ansträngningar bidrog till att effektivt hantera situationen.

– Det hade kunnat sluta i katastrof om de två inte hade varit så snabba, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt.

Enligt räddningstjänsten utbröt branden i ett truckrum.

– Personal på plats hade börjat släcka, och vi bistod dem. Efter tio minuter hade vi fått ganska bra grepp om situationen. Vi är fortfarande på platsen, eftersom det fortfarande pyr i ett batteri på 350 kilo. Detta kommer att transporteras utomhus, där det kommer att tas hand om, säger vakthavande befäl till Telgenytt

Räddningstjänsten meddelar att det inte föreligger någon fara för allmänheten eller för personalen på plats, samtidigt som man arbetar med att ventilera ut röken som uppstod i samband med branden.

Vad som orsakade branden är i nuläget oklart, men räddningstjänsten misstänker att det kan bero på ett elfel, då rummet används för att ladda batteritruckar.

Telgenytt sökte Astra-kollegorna för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 januari 2024 09:34
Senast uppdaterad: 19 januari 2024 09:34

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors