Företag i fokus:

Kommunens konferenser på Södertuna Slott – ”Helt sanslöst”

Slott Cc

Södertuna slott. Foto: Creative Commons

Södertälje kommun handlägger sedan några år ärendet om etablering av hotell med mera på Torekällberget. Ämnet är infekterat, invånare är upprörda och andra myndigheter menar att kommunen har gjort fel.

Hotellet ska byggas av ett lokalt fastighetsbolag men tilltänkt operatör är Svenska Kulturpärlor, ett bolag som äger och driver konferensanläggningar i närbelägna kommuner.

I det här läget beger sig de kommunala förvaltningar som arbetar med hotellärendet upprepade gånger till Svenska Kulturpärlors flaggskepp, Södertuna Slott utanför Gnesta, för att konferera och käka. I vissa delar har kommunen betalat, andra delar har tjänstemännen själva betalat och därmed etablerat en privat affärsrelation med bolaget.

Det här är faktiskt helt sanslöst. Ingen förvaltning inom Södertälje kommun har haft så stora trovärdighetsproblem som Samhällsbyggnadskontoret. Varför väljer man att förlägga sina möten hos just denna aktör när det finns ramavtal med andra aktörer vars ärenden man just nu inte handlägger?

Pär Abrahamsson, vd Infobyte

Södertunas faktura till Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2023 04:59
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

BILDEXTRA – Södertäljeloppet lockade flera hundra löpare

Sodertaljeloppet.-loppet

Foto: Axel Gustafsson

Över 500 deltagare lockades till stadskärnan när Södertäljeloppet gick av stapeln under torsdagen.

Fotograf: Axel Gustafsson

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 09:08
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 09:27

Kommunen undersöker invånarnas åsikter om staden

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Statistiska centralbyrån (SCB) inleder en medborgarundersökning, på begäran av Södertälje kommun, för att belysa invånarnas åsikter om boende, livsstil och kommunens tjänster.

Statistiska centralbyrån (SCB) har på uppdrag av Södertälje kommun inlett en medborgarundersökning som riktar sig till invånare i kommunen. Undersökningen, som är en återkommande händelse vartannat år, avser att kartlägga upplevelsen av att leva och bo i kommunen samt identifiera aspekter som kan förbättras.

Under perioden 24–31 augusti kommer information om den aktuella undersökningen att skickas till 2400 slumpmässigt utvalda invånare i åldrarna 18 till 84 år. Därefter kommer enkäter med frågor att distribueras mellan den 22 september och 2 oktober.

Undersökningen är helt frivillig att delta i, men resultaten av undersökningen kommer att användas som en resurs för att utvärdera och förbättra olika områden inom kommunens verksamhet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 16:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors