Företag i fokus:

Funktionsnedsatta personer fick sina konton länsade

Rullstol Pexels

Foto: Pexels

Fem personer på ett av kommunens LSS-boende i Södertälje fick sina bankkort tömda. Detta enligt en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som gjort av omsorgsnämnden.

Ibland har personer inte själva förmågan att ta hand om sin ekonomi eller betala sina räkningar. Då behövs det att någon annan hjälper till, i detta fall personalen på kommunens LSS-boende.

Natten mellan den 27 och 28 november 2022 fick fem funktionsnedsatta personer sina konton tömda. Sammanlagt togs det ut 50 000 kronor från de boendes bankkort.

Enligt Lex Sarah-anmälan betecknas händelsen som både ett ekonomiskt övergrepp och en kränkning av de enskildas personliga integritet. I samband med stölden har nya rutiner kring korthanteringen skärps för att förhindra likande incidenter och ett arbete har påbörjat för att ta fram en lokal rutin gällande privata medel.

– Vi tittar också på hur vi exakt ska göra för att kompensera de drabbade, personerna har kommit in med skadeståndsanspråk och ett försäkringsbolag är inkopplat för att se hur vi ska göra. Som tur är sker detta inte ofta, men om man ska hantera privata pengar och våra boende ska kunna leva som alla andra i samhället, finns alltid risker, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef som ansvarar för alla LSS-boenden i Södertälje kommun, till LT.

Enligt anmälan har kort och koder separerats som en omedelbar åtgärd och är inlåsta i olika skåp samt att en upphandling av ny säkerhetsskåp pågår.

Stölderna är polisanmälda samt att polisen fått namn på personalen som jobbade vid stöldtillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2023 13:32
Senast uppdaterad: 18 februari 2023 13:32

Skottskadad 16-åring nedsövd i månader har nu vaknat

A747BD55-5C4C-42F9-AE1F-70156FD33CAD

Foto: Shamash Oyal

För snart tre månader sedan skottskadades en 16-åring allvarligt i Hovsjö och har varit nedsövd sedan dess. Nu har pojken, enligt uppgifter till LT, vaknat upp på sjukhus.

(Annonslänk)

Den 9 december sköts tre personer mitt i ett bostadsområde i Hovsjö. Två av de skadade klarade sig med lindriga skador, men den tredje, en 16-åring, hölls nedsövd på grund av allvarliga skador. Enligt uppgifter till Telgenytt sköts 16-åringen i ansiktet.

Efter skjutningen i Hovsjö lyckades polisen gripa tre misstänkta, varav två senare släpptes fria. Den tredje, även han 16 år, häktades misstänkt på sannolika skäl för försök till mord och grovt vapenbrott.

Dagarna innan jul grep spansk polis ytterligare två misstänkta män för inblandning: en 22-årig man från Södertälje och en 19-åring skriven i Stockholmsområdet. De misstänks för grovt skyddande av brottsling efter att ha hjälpt den yngre mannen, som misstänks för mordförsök, att fly med bil ner till Spanien.

16-åringen, som var kritiskt skadad, sövdes ner men ska nu ha vaknat upp på sjukhus efter två och en halv månad, rapporterar LT. Enligt tidningens uppgifter vågade läkarna inte väcka honom tidigare på grund av hans svåra skador.

BILDEXTRA: Skjutningen i Hovsjö

Polisen på plats i samband med skjutningen i Hovsjö.
Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 18:25
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 18:25

Länsstyrelsen bötfäller företag för miljöbrott

Länsstyrelsen (Kartor)

Bild: Kartor

Ett företag med säte i Hölö har ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor. Detta för otillåten miljöverksamhet efter att ha brutit mot länsstyrelsens villkor.

Det var vid en inspektion i april förra året som det upptäcktes att företaget inte uppfyllde de miljövillkor som fastställts av Länsstyrelsen. Företaget, som bedriver näringsverksamhet på en fastigheten i Hölö, hade enligt ett tillstånd från 2006 skyldighet att placera dropplåtar under bussar för att förhindra läckage av föroreningar. Denna åtgärd hade inte vidtagits för flera bussar som riskerade att läcka.

Dessutom hade företaget förvarat kemikalier och farligt avfall, inklusive blybatterier, på ett sätt som stred mot villkoren. Dessa behållare skulle ha förvarats på en tät och invallad yta, vilket inte var fallet vid inspektionstillfället.

Företaget anses av oaktsamhet ha bedrivit otillåten miljöverksamhet, då de saknat adekvata rutiner och metoder för att efterfölja tillståndsvillkoren. Som en konsekvens av dessa överträdelser har företaget ålagts att betala en företagsbot på 75 000 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2024 14:53
Senast uppdaterad: 23 februari 2024 14:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors