Företag i fokus:

Funktionsnedsatta personer fick sina konton länsade

Rullstol Pexels

Foto: Pexels

Fem personer på ett av kommunens LSS-boende i Södertälje fick sina bankkort tömda. Detta enligt en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som gjort av omsorgsnämnden.

Ibland har personer inte själva förmågan att ta hand om sin ekonomi eller betala sina räkningar. Då behövs det att någon annan hjälper till, i detta fall personalen på kommunens LSS-boende.

Natten mellan den 27 och 28 november 2022 fick fem funktionsnedsatta personer sina konton tömda. Sammanlagt togs det ut 50 000 kronor från de boendes bankkort.

Enligt Lex Sarah-anmälan betecknas händelsen som både ett ekonomiskt övergrepp och en kränkning av de enskildas personliga integritet. I samband med stölden har nya rutiner kring korthanteringen skärps för att förhindra likande incidenter och ett arbete har påbörjat för att ta fram en lokal rutin gällande privata medel.

– Vi tittar också på hur vi exakt ska göra för att kompensera de drabbade, personerna har kommit in med skadeståndsanspråk och ett försäkringsbolag är inkopplat för att se hur vi ska göra. Som tur är sker detta inte ofta, men om man ska hantera privata pengar och våra boende ska kunna leva som alla andra i samhället, finns alltid risker, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef som ansvarar för alla LSS-boenden i Södertälje kommun, till LT.

Enligt anmälan har kort och koder separerats som en omedelbar åtgärd och är inlåsta i olika skåp samt att en upphandling av ny säkerhetsskåp pågår.

Stölderna är polisanmälda samt att polisen fått namn på personalen som jobbade vid stöldtillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2023 13:32
Senast uppdaterad: 18 februari 2023 13:32

Pensionär krävs på stort belopp för felaktiga utbetalningar

äldre hemtjänst 1 Pixabay

Foto: Pexels

Pensionsmyndigheten har beslutat att kräva tillbaka över 360 000 kronor från en pensionär i Södertälje efter att felaktiga utbetalningar upptäckts.

(Annonslänk)

En pensionär i Södertälje måste återbetala totalt 361 874 kronor till Pensionsmyndigheten efter att ha fått felaktiga utbetalningar av garantipension och bostadstillägg under perioden november 2021 till februari 2024. Enligt myndigheten har pensionären vistats utomlands under en längre tid utan att anmäla detta, vilket ledde till att ersättningarna betalades ut felaktigt.

Totalt handlar det om felaktiga utbetalningar på 230 562 kronor i garantipension och 131 312 kronor i bostadstillägg.

Pensionsmyndigheten mottog information från Försäkringskassan och Södertälje kommun som tydde på att pensionären inte längre var bosatt i Sverige. Efter vidare utredning och kontroller hos Migrationsverket, som visade att pensionären reste ut ur landet den 2 oktober 2021 utan att återvända, beslöt myndigheten att stoppa utbetalningarna från och med mars 2024.

Trots att pensionären fick möjlighet att lämna synpunkter på utredningen, inkom inga sådana synpunkter. Därför har Pensionsmyndigheten nu beslutat att kräva tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet och överlämnat ärendet till Försäkringskassan för vidare hantering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 02:00

Södertälje kommun fastställer framtiden för hemtjänsten

Undersköterska Vård Hemtjänst Pressbild: Vardaga

Pressbild: Vardaga

Från och med 2025 kommer hemtjänsten i Södertälje att utföras av kommunen och två privata leverantörer, med en fördelning där kommunen står för 60 procent och de privata leverantörerna för 40 procent av tjänsterna.

På kommunstyrelsens möte den 17 maj 2024 beslutades att framtidens hemtjänst i Södertälje ska delas mellan kommunen och två privata leverantörer. Kommunen kommer att ansvara för 60 procent av hemtjänsten, medan de privata leverantörerna kommer att stå för 40 procent.

Det nuvarande ramavtalet med privata hemtjänstutförare kommer inte att förlängas när det löper ut i december 2025. En ny upphandling ska genomföras innan dess för att säkerställa en smidig övergång.

(Annonslänk)

Från 2018 till 2022 verkade kommunen själva som utförare tillsammans med Attendo, Aros och Eveo. I dagsläget bedrivs hemtjänsten av kommunen, Eveo och Saand, men med en justerad fördelning som inte alltid har kunnat genomföras fullt ut på grund av svårigheter att få in kvalificerade anbud och avtal som har hävts, vilket har lämnat två platser lediga.

Med den nya fördelningen ges de privata leverantörerna en större andel av tjänsterna jämfört med tidigare. Istället för fyra utförare som tidigare planerat blir det nu enbart två från och med 2025 som får större andelar.

– Det är viktigt att vi har en fortsatt stabil hemtjänst i Södertälje. Att vi nu ger en större andel till respektive privat utförare kan bidra till just det, säger Karin Björkryd, omsorgsdirektör i Södertälje kommun.

Kommunens beslut att justera andelarna för hemtjänsten syftar till att förbättra tjänsternas kvalitet och säkerställa att både kommunala och privata aktörer kan bidra till vården av kommunens invånare på ett effektivt sätt.

Läs även – Attendo lämnar hemtjänsten i Södertälje

Karin Björkryd, omsorgsdirektör Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 18 maj 2024 01:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors