Företag i fokus:

Funktionsnedsatta personer fick sina konton länsade

Rullstol Pexels

Foto: Pexels

Fem personer på ett av kommunens LSS-boende i Södertälje fick sina bankkort tömda. Detta enligt en anmälan till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, som gjort av omsorgsnämnden.

Ibland har personer inte själva förmågan att ta hand om sin ekonomi eller betala sina räkningar. Då behövs det att någon annan hjälper till, i detta fall personalen på kommunens LSS-boende.

Natten mellan den 27 och 28 november 2022 fick fem funktionsnedsatta personer sina konton tömda. Sammanlagt togs det ut 50 000 kronor från de boendes bankkort.

Enligt Lex Sarah-anmälan betecknas händelsen som både ett ekonomiskt övergrepp och en kränkning av de enskildas personliga integritet. I samband med stölden har nya rutiner kring korthanteringen skärps för att förhindra likande incidenter och ett arbete har påbörjat för att ta fram en lokal rutin gällande privata medel.

– Vi tittar också på hur vi exakt ska göra för att kompensera de drabbade, personerna har kommit in med skadeståndsanspråk och ett försäkringsbolag är inkopplat för att se hur vi ska göra. Som tur är sker detta inte ofta, men om man ska hantera privata pengar och våra boende ska kunna leva som alla andra i samhället, finns alltid risker, säger Marina Åberg-Carlsson, resultatområdeschef som ansvarar för alla LSS-boenden i Södertälje kommun, till LT.

Enligt anmälan har kort och koder separerats som en omedelbar åtgärd och är inlåsta i olika skåp samt att en upphandling av ny säkerhetsskåp pågår.

Stölderna är polisanmälda samt att polisen fått namn på personalen som jobbade vid stöldtillfället.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 februari 2023 13:32
Senast uppdaterad: 18 februari 2023 13:32

Foodora får hård konkurrens på hemleveranser i Södertälje

qwaymlpxemfnvkeml10w

Pressbild

Inom en snar framtid kommer Södertäljeborna att ha fler alternativ när det gäller att beställa hem mat. Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje och därmed konkurrera med Foodora inom matleveranser, det rapporterar LT.

Under det senaste året har Södertäljeborna ökat sina matbeställningar avsevärt. Foodora har haft en långvarig dominans på marknaden, men nu utmanar det finska bolaget Wolt om matleveranserna till Södertäljeborna.

När pandemin bröt ut, blev Foodora och liknande plattformar en räddningsplanka för många restauranger när Södertäljegästerna slutade besöka dem. En granskning från förra året, genomförd av Breakit, avslöjade att restaurangägare kopplade till Foodoras plattform befann sig i en knepig situation. Höga avgifter och oklara avtalsvillkor resulterade i att marginalerna minskade, samtidigt som de blev alltmer beroende av plattformen för att överleva. Leveransavgifter och andra tillvalstjänster åt upp en betydande del av vinsten.

– Säg att vi tar bort leveransavgiften på 39 kronor. Om kunden betalar 100 kronor för sin mat, så tar Foodora 30 procent av det och sedan ytterligare runt 80 kronor per leverans beroende på avståndet. Som restaurang kan det innebära att du inte tjänar någonting alls, sade en av krögarna till tidningen Breakit.

Inom kort förväntas Wolt etablera sig i Södertälje.
Pressbild

Lägre avgifter på Wolt.

Att Wolt etablerar sig i Södertälje ses av flera företagare som välkommet. Redan nu, enligt LT, har Wolts expansion till Södertälje redan påbörjats och samarbeten med flera lokala restauranger inletts, bland annat Atilla’s, Grekiska bar & grill, M&M burger, Nya blixten och Nöjesbiten, samt att 30 kurirpartners har kontrakterats.

– Södertälje är en stor, viktig och sprudlande stad som ligger nära Stockholm. Det finns ett varierande utbud både när det gäller restauranger och butiker. För oss är det viktigt, säger Wolts vd Johan Grönvall, till LT.

Det har ännu inte tillkännagivits när Wolt kommer att börja erbjuda hemleveranser.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 01:08

Kock bakom helgens miljonvinst – ”Helt fantastiskt”

Lotto

Pressbild

I helgen kammande en Södertäljebo hem över 1,6 miljoner kronor. Svenska Spel kan nu avslöja att vinnaren är en kock som berättar att vinsten kom lägligt.

Det var under lördagen som en storvinst tilldelades en Södertäljebo, men mer information om vinnaren presenterades inte då. Under söndagen meddelade Svenska Spel dock att vinnaren, som förblir anonym, är en 50-årig man från Södertälje som arbetar som kock.

Hans rad lyckades träffa sju rätt på Lotto 2, vilket resulterade i en vinst på 1 639 211 kronor. Vinnaren, som har varit trogen sina lottorader i 10–15 år, uttryckte en blandning av överraskning och glädje över sin plötsliga förmögenhet när han blev kontaktad av Svenska Spel.

–  Detta är ju helt fantastiskt! Jag kollade på tv när du ringde, säger mannen som var ovetandes om vinsten när han fick telefonsamtal från Svenska Spel Turs kommunikationsspecialist.

(Annonslänk)

– Jag har ett sommarställe som skulle behöva renoveras. Jag gillar ju matlagning så ett extra fint kök kanske det blir, säger mannen. 

Den lycklige vinnaren från Södertälje är det femte lotterideltagaren från Stockholms län som lyckas vinna en miljonvinst på Lotto detta år.

–  Stockholmarna har startat året tursamt. Hittills har länet tillsammans vunnit 20 miljoner, säger Emmy Altemyr, kommunikationsspecialist, Svenska Spel Tur.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 00:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors