Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

Flera gripna misstänkta för bedrägerier mot äldre

Polis

Arkivbild

Flera personer har gripits misstänkta för en serie bedrägerier riktade mot äldre, med brott rapporterade i flera kommuner.

I en nyligen inlämnad häktningsframställan framkommer det att flera personer, däribland en 22-årig kvinna från Hölö och en 22-åring från Södertälje som nu är gripna, misstänks för att ha utfört bedrägerier mot äldre.

Bland de anmälda brotten finns ett försök till grovt bedrägeri den 24 januari i Rönninge, två fall av grovt bedrägeri i Trosa den 17 och 24 januari, samt ett försök till grovt bedrägeri den 29 september 2023 i Svedala.

Nu undersöker polisen om dessa gripna personer kan kopplas till ytterligare bedrägerier som inträffat i Södertäljeområdet den senaste tiden, rapporter LT. Totalt rör det sig om fyra gripna personer.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 januari 2024 17:18
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 19:05

Källor inom kommunen pekar ut fastighetsägare som kriminell

IMG_8418

Foto: Alexander Isa

En rapport i Dagens Nyheter hävdar att fastigheten där Södertälje tingsrätt är belägen ägs av en koncern med band till kriminella nätverk. Uppgifter som bland annat kommer från källor inom kommunen, men som fastighetsägaren bestämt avvisar. – Ingenting stämmer, säger han till SVT.

Nyligen framkom det i DN att fastigheten där Södertälje tingsrätt befinner sig kan ha kopplingar till kriminella. Dessa uppgifter har dock mött starkt motstånd från fastighetsägaren som avvisar alla anklagelser om olagliga band.

Dagens Nyheter baserar sina anklagelser på källor inom både kommunen och rättsväsendet. Tidningen rapporterar att Domstolsverket betalar miljontals kronor årligen i hyra för tingsrättens lokaler, med en total summa av cirka 47 miljoner kronor över en sjuårsperiod. Detta motsvarar över en halv miljon kronor i månadshyra för en stor del av den flervåningsbyggnad där tingsrätten är inhyst.

Uppgifter om att fastighetsägaren pekas ut för att ha kriminella kopplingar har dock mött motstånd från fastighetsägaren, som avvisar anklagelser om kriminella kopplingar. I uttalanden till SVT säger ägaren att de uppgifter som framkommit inte stämmer.

– Självklart känner man sig försvarslös. Det går inte att göra så mycket åt saken, man försöker rättfärdiga allt men skadan är ju skedd. Ingenting stämmer, säger han till SVT Nyheter Södertälje.

Trots dessa anklagelser understryker representanter för Södertälje tingsrätt att domstolens säkerhetsarbete inte påverkas av det som rapporteras i media, och att verksamheten fortsätter som vanligt.

– Vi är självständig domare och har ingenting att göra med vilka Domstolsverket har ett hyresavtal med. De är inte dömda och det är inget material som har kommit till tingsrätten, säger Johan Brunberg, domare, till SVT.

Källor inom kommunen och rättsväsendet anklagar, enligt DN, fastighetsägare för att ha kriminella kopplingar.

Planerna på att renovera tingshuset skrotades.
På grund av säkerhetsbrister, såsom säkerhetssalar och logistik, som Södertälje tingsrätt dras med, hade man i ett tidigare skede planer på att bygga ett nytt tingshus. Sedan ändrades planen och man beslutade att rusta upp det nuvarande tingshuset, men även dessa planer skrotats.

Orsaken uppges vara att Domstolsverket bedömde det nuvarande ägarbolaget som för litet för deras tingshusprojekt. Enligt DNs handlar det dock också om polisens misstankar mot en tidigare ägare som för närvarande utreds av Ekobrottsmyndigheten, misstänkt för näringspenningtvätt.

En försäljning av fastigheten var nära att genomföras.
LT rapporterar att flera aktörer, inklusive Samhällsbyggnadsbolaget, SBB, misslyckades med sina försök att förvärva fastigheten från dess nuvarande ägare. Efter dessa misslyckanden avslöjar tidningen att Domstolsverket föreslog att Telge Fastigheter, som ägs av kommunen, skulle överta ägarskapet av tingsrättshuset.

Fastighetens ägare uppger dock till LT att de potentiella köparna försökte utnyttja deras utsatta situation och fick skambud, långt ifrån fastighetens verkligen värde. De beskriver även hur deras bolagskonton blev frysta av bankerna, samtidigt som banken begärde återbetalning av ett lån på 70 miljoner kronor för tingsrättshuset. Enligt ägaren har dessa åtgärder och misstankar mot bolaget sitt ursprung i en polisrapport från 2021, känd som ’klanrapporten’, som pekade ut hans tidigare affärspartner som en del av det så kallade Södertäljenätverket. Rapporten har kritiserats för att vara överdrivet generaliserande, och för att peka ut tusentals assyrier/syrianer, vilket enligt LT har lett till negativa följder för ägaren och bolaget.

– Det är så löjligt att min tidigare kompanjon pekas ut som en central aktör i Södertäljenätverket, men rapporten används hela tiden. Men oavsett finns han inte kvar i bolaget, vi har gått skilda vägar. Och jag har aldrig blivit dömd för vare sig skattebrott eller konkurser, säger ägaren av tingshuset till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 19:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors