Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

Petra Jacob vinner Södertäljes prestigefyllda Hållbarhetspris

hallbarhetspris_02

Foto: Södertälje kommun

Efter tidigare nomineringar och finalplatser, har Petra Jacobs ideella förening Lebi Skol IF äntligen erhållit Södertälje kommuns åtråvärda hållbarhetspris för 2023.

I ett erkännande av oupphörligt engagemang och dedikation till hållbar utveckling, har Södertälje kommun tilldelat sitt prestigefyllda hållbarhetspris för året 2023 till Lebi Skol IF, en ideell förening grundad av Petra Jacob. Denna utmärkelse markerar en milstolpe för föreningen, som tidigare har varit nära att vinna men inte nått hela vägen fram.

Sedan starten 2015 har hållbarhetspriset syftat till att lyfta fram och belöna initiativ som bidrar till en mer hållbar framtid i Södertälje. Idag, den 30 januari, under en ceremoni på Södertälje Science Park i samband med Science Week, mottog Jacob priset från Hanna Klingborg (MP), ordförande i kommunens hållbarhetsutskott.

Hanna Klingborg (MP) och Petra Jacob, Lebi Skol IF. Foto: Södertälje kommun

Juryn, bestående av medlemmar från kommunens hållbarhetsutskott, motiverade sitt val med att Lebi Skol IF har visat ett exceptionellt engagemang för barns välmående.

”Med en tydlig drivkraft och ett stort engagemang sätter årets pristagare barnens välmående i första rummet. Tack vare föreningens arbete med att skapa en trygg och inkluderande arena för idrott kan fler barn och unga få en aktiv och meningsfull fritid. Genom att utbilda unga i ledarskap och demokrati bidrar föreningen till att stärka nya generationers inflytande och delaktighet i samhället. För ett helhjärtat och inspirerande arbete inom flera hållbarhetsdimensioner går 2023 års hållbarhetspris till Lebi Skol IF.”, skriver juryn i motiveringen.

Finalisterna för årets pris inkluderade också AMF Södertälje, som har infört ett nytt område för el-motorcyklar för att främja miljövänligare motorsport, och DeVilda AB i Järna, som bidrar till bättre djurvälfärd och minskade utsläpp genom sitt unika koncept med gårdsnära slakt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 17:08
Senast uppdaterad: 30 januari 2024 21:29

Väktare uppmanar Scania till byte av säkerhetsföretag

Scania

Scanias pressansvarig, Erik Bratthall. Foto: Alexander Isa/Pressbild

Väktare anställda vid Scania riktar skarp kritik mot nuvarande säkerhetsföretag. Nu uppmanar de till val av ny aktör i kommande upphandling.

En grupp väktare som arbetar vid Scania har offentligt uttryckt sin missnöjdhet med det säkerhetsföretag som är anlitat av Scania. Detta framkommer genom uppgifter till Telenytt, men har även lyfts fram i en insändare till OskarshamnNytt.

I insändaren uppmanar de Scania att välja en annan leverantör i den pågående upphandlingen av säkerhetstjänster.

”Många av oss mår så dåligt att vi gråter varje dag”, skriver väktarna i insändaren, som beskriver en arbetsmiljö präglad av dålig behandling, härskartekniker från chefernas sida, samt hot om repressalier vid klagomål.

(Annonslänk)

Enligt väktarna har situationen blivit så ohållbar att flera väktare har valt att säga upp sig, medan andra har tvingats till långtidssjukskrivning på grund av den psykiska påfrestningen. De framhåller en rädsla för repressalier om de framför sina åsikter direkt till Scania, vilket skulle bryta mot deras avtal och riskera att ses som illojalitet mot sin arbetsgivare.

Till Telgenytt berättar en före detta anställd att de anställda behandlas på ett sätt som får dem att känna sig ovärderade. Dessutom framkommer uppgifter om att cheferna medvetet fattar beslut som negativt påverkar de anställda, i vad som beskrivs som sabotage av anställningen.

– Jag har aldrig blivit behandlad så dåligt som under tiden jag jobbade för detta bolag. Alla anställda jag pratade med under tiden jag jobbade där kände samma sak, säger en uppgiftslämnare till Telgenytt

Vidare framhäver den tidigare anställde att om någon uttrycker negativ kritik, möts de av hård motstånd från ledningen. Detta innebär ofta skriftliga varningar för mindre förseelser, samt oannonserade och godtyckliga ändringar i scheman och arbetsuppgifter. Syftet bakom dessa åtgärder, enligt källan, är att skapa en så obekväm arbetsmiljö att de anställda känner sig tvingade att säga upp sig.

Dessutom anklagar den före detta anställda cheferna för att konsekvent agera i en juridisk gråzon när det gäller arbetstagarnas villkor. Det påpekas att de anställda pressas till en punkt som går långt utöver vad som kan anses vara rimligt, en praxis som orsakar stor oro bland personalen.

Med en pågående upphandlingsprocess uttrycker väktarna en stark önskan om att Scania inte förnyar kontraktet med det nuvarande säkerhetsföretaget. Telgenytt har sökt Scania för kommentarer, men bolaget väljer i nuläget att inte uttala sig.

– Vi har inga kommentarer, säger Scanias pressansvarig, Erik Bratthall.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 januari 2024 16:20
Senast uppdaterad: 31 januari 2024 18:29

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors