Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

Viktiga poäng står på spel för NIF

Jesper-Lindström

Jesper Lindström. Foto: RG Foto-Media

Det står mer på spel än 3 poäng för Jesper Lindström som ställs mot sin bror under söndagen.


Svenska Superligan Herr
Omgång 19

Nykvarns IBF (12) – FBC Kalmarsund (6)
Matchstart: 17:00

Nykvarn: 
F, F, F, F, F
Kalmarsund: V, V, V, V, V

NIF står inför en utmanande uppgift när de tar emot FBC Kalmarsund i den 19:e omgången av SSL i Furuborghallen.

Efter en tuff förlust mot AIK, där matchen avgjordes på straffar till AIK:s fördel, befinner sig NIF nu på en 12:e plats i tabellen. Efter lördagens resultat finns det risk att nykomlingen hamnar under nedflyttningsstrecket vid en förlust.

Albin och Nicklas Hedstål har varit med om detta förr, frågan är om Nicklas kan utjämna till 1–1 i matcher. Foto: Per Wiklund

Söndagens match förväntas bli en intensiv batalj, särskilt med den extra kryddan att tränaren Nicklas Hedstål möter sin son Albin Hedstål i bortalaget. Rond 1 gick till Albin och Kalmarsund, men nu står det ännu mer på spel för NIF, som känner av konkurrensen från nykomlingen Karlstad som har samma poäng men en match mer spelad. Det blir en spännande match där varje poäng blir avgörande för att undvika nedflyttningsstrecket.

Jonny, Gustav, Jesper Lindström ställs mot Tobias Lindström. Foto: Per Wiklund

Kalmarsund går in i matchen med en imponerande 6–3 seger över Pixbo IBK och har nu säkrat sin femte raka vinst. Gästerna har dock haft en utmanande höst enligt flera experter. En av de tidigare matcherna var mot just NIF, där Kalmarlaget till sist lyckades säkra segern efter förlängning.

Den framstående världsklasspelaren Kim Nilsson har varit frånvarande i flera matcher på grund av skada, men har nyligen återvänt till matchprotokollet. Hans närvaro blir avgörande för Kalmarsund att kunna nå ända till slutspelet.

Denna match innebär inte bara en spännande drabbning mellan två lag, utan bjuder även på ännu en inbyggd familjebatalj. För NIF står tränare och pappan Jonny samt bröderna Gustav och Jesper Lindström i rampljuset, och för Kalmarsund är det ingen mindre än Tobias Lindström.

Familjebanden är tydliga, och den inre tävlingsandan lär vara på topp när familjen Lindström och Hedstål möter varandra på planen. För publiken blir det en möjlighet att bevittna den extra intensiteten och passionen som uppstår när familjemedlemmar står på varsin sida av planen.

#2 Dennis Andersson med ett leende på läpparna under uppvärmningen mot AIK. Foto: Per Wiklund

En spelare med en speciell koppling till NIF är backen Dennis Andersson. Trots att han tidigare representerade Salems IF har han nu återvänt till sina ungdomsår i NIF. Andersson genomgick svåra personliga prövningar och valde att flytta tillbaka hem för att främja sitt välmående. Det återstår att se hur mycket speltid han får mot sitt gamla lag, men framförallt ska det bli kul att få se Andersson tillbaka i NIF-tröjan och önskar honom allt det bästa.

Text:

Henrik Ojeda

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 12:45
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 12:45

Nu är anmälan öppen för årets nomineringar

0508CE15-9154-46F5-B412-2ADBC2A478F8

Tidigare vinnare; Kvinnovation och Mamma United.

Nu har anmälan öppnat för den årliga nomineringen till Jämställdhetspriset. Vem tycker du bör prisas?

Varje år delar Södertälje kommunen, tillsammans med flera aktörer, ut utmärkelsen Jämställdhetspriset. Ett pris till en person, förening eller företag som haft stor betydelse för jämställdheten i Södertälje. 

Jämställdhetspriset handlar bland annat om att kvinnor, män, flickor och pojkar ska ha samma inflytande att forma samhället och sina egna liv.

Nu är det dags att nominera den du tycker är värd att belönas med jämställdhetspriset 2024. I fjol tilldelades utmärkelsen till Mamma United, ett samarbete med SBB, Victoriahem i Södertälje och mödrar i Ronna och Fornhöjden.

”Föreningen har med stort engagemang, långsiktighet och tålamod lyckats nå en målgrupp som samhället generellt har svårt att nå ut till. Att stärka kvinnor som lever i socialt utsatta områden är en av flera viktiga pusselbitar för att öka psykisk hälsa, bryta ensamhet och isolering samt bidra till ett samhälle fritt från våld. Gruppen mammor är en viktig förebyggande kraft som lätt glöms bort men Mamma United hjälper dem att skapa en känsla av meningsfullhet genom att ge deltagarna rätt verktyg att påverka sin egen livssituation.”, löd nomineringen 2023 när Mamma United tog emot utmärkelsen.

Mamma United Södertälje. Foto: Duaa Veder,

Kommunen delar priset till den som visat på insatser som:

  • pekar på nya vägar för att öka jämlikheten
  • visar på konkreta samhällsvinster genom ett ökat jämställdhetstänk
  • motverkar diskriminering på grund av kön
  • utvecklar jämställdhetsarbetet inom utbildningsområdet
  • utvecklar den egna arbetsplatsen, föreningen eller företaget så att jämställdhet mellan könen ökar
  • motverkar mäns våld mot kvinnor
  • motverkar våld i nära relationer

Priset delas ut den 8 mars under den Internationella kvinnodagen i stadshuset.

Tidigare vinnare:

2023: Mamma United
2022: Kvinnovation
2021: Södertälje Basketbollklubb
2020: Södertälje SK
2019: Livet Bitch!
2018: Tjejhuset
2017: Telge SIBK
2016: Juventas systrar

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 28 januari 2024 03:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors