Företag i fokus:

DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

E6212399-E365-47D5-AA49-0C31698EAAF0

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Imorgon torsdag, den 23 februari, fattas beslut om pengar till två giganter inom kultur & fritidsnämndens verksamhetsområde: Grafikens hus och Oktoberteatern, delfinansiering sker genom att skära ned på Torekällbergets verksamhet. 

Kontorets förslag till Kultur och fritidsnämnden är att godkänna avtal om verksamhetsbidrag 2023 på 1 800 000 kr till stiftelsen Grafikens hus och 2 025 000 kr till Oktoberteatern.

Realistpartiet kommer att yrka på avslag till både Oktoberteatern och Grafikens hus önskade verksamhetsbidrag. När det gäller Oktoberteatern så är vår avsikt inte att helt neka det kommunala stödet, men vi anser att det måste ställas högre verksamhetskrav för barn och unga innan de kan tillgodoräkna sig stöd i denna storleksordning. 

När det gäller Grafikens hus så kommer vi yrka på att helt avveckla det kommunala stödet då det finns stora brister i dess verksamhet. 

Den stora lögnen har hela tiden varit vad detta skulle kosta, hur det skulle finansieras och vem som skulle stå för notan. 

  • Tidigare verksamhetsår så har det kommunala stödet rakt av gått till att avlöna ledningen för grafikens hus, inte dess verksamhet. 
  • Grafikens Hus har alldeles för dålig utförandegrad enligt nämndens prioriterade områden.
  • Vi ser med hänvisning till tidigare årsredovisningar att man ej kommer att kunna betala den skyhöga hyran på minst 350 000 kr per månad som Telge fastigheter behöver ta in för att täcka delar av renoveringskostnaden av fastigheten ”gjuteriet”, renoveringen skulle kosta ca 30 miljoner hette det, men har den dragit iväg till över 100 miljoner. ”Hyresgästen skall bära kostnaden” har det tidigare hetat, idag vet vi att det aldrig kommer att fungera ekonomiskt.
    Vi ser därför med stor oro på att det i slutändan kommer att innebära utökat stöd med ytterligare miljoner de kommande åren för att täcka hyreskostnaderna. 

Projektet har kostat Södertälje kommun 70 miljoner kronor mer än beräknat.

I slutändan så har skattebetalarna stått för huset, hyran, inredningen, verksamheten och de privata lönerna till styrelsen som driver bolaget.

Förra mandatperioden 27 januari 2022 krävde Realistpartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att man ska stoppa ytterligare pengar till Grafikens Hus. Det ska nu bli intressant att se om någon har bytt uppfattning i frågan nu när majoriteten ser annorlunda ut? 

Som sylt på kakan så önskar man betala över fem hundratusen kronor i hyrensanpassning för just Grafikens Hus. Under det senaste nämndmötet så besöktes vi av företrädare för Grafikens hus, där fick de en direkt fråga om hur de planerar att betala för att hyresanpassa lokalerna?

Företrädarna svarade att man har egna medel och håller på att samla på sig ytterligare medel till ändamålet.

Men nu i efterhand så visar det sig att det inte var fullt sant, utan denna kostnad planerar nu den S-ledda majoriteten också skall hamna på dig som skattebetalare. Vilka ytterligare kostnader som tillkommer vet vi inte? Grafikens Hus övriga kravlista kallas hemlig och lämnas inte ut.  

På samma möte ska majoriteten skära ned på Torekällbergets budget, en budget som redan gör det svårt att bedriva verksamheten och man har tvingats ta entré av barnfamiljer och söka statliga stöd för att kunna bedriva sommaraktiviteter och 1800-tals veckan. 

Realistpartiet kommer självklart att rösta emot nedskärningarna på Torekällberget på bekostnad av de stora bidragen till främst Grafikens Hus. 

Marcus Haavisto (RP). Ledamot i kultur och fritidsnämnden. 

Läs även:

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2023 17:19
Senast uppdaterad: 22 februari 2023 17:24

Södertälje kommun inleder nytt initiativ inom socialtjänsten

Dokument-skriva-avatal

Foto: Pexels

Södertälje kommun planerar att anställa peer supporters inom socialtjänsten och erbjuder i samband med detta en 5 veckors utbildning för intresserade.

I ett nytt initiativ för 2024 kommer Södertälje kommun att för första gången anställa peer supporters – personer som använder sina egna erfarenheter av återhämtning från psykisk ohälsa eller beroende för att stötta andra. Dessa individuella egenerfarna resurser kommer att spela en viktig roll i kommunens socialtjänstverksamheter, där de kan erbjuda unikt stöd och vägledning baserat på sina personliga erfarenheter.

För att kvalificera sig för dessa positioner krävs en specifik utbildning. Därför söker kommunen nu personer som är intresserade av att genomgå en 5 veckors utbildning, som startar redan vecka 10. Utbildningen, som kommer att äga rum delvis i Västerås och innehålla både teori och praktiska övningar, är helt kostnadsfri. Dock utgår ingen lön eller studiemedel under utbildningsperioden. Deltagarna kommer att få studiematerial och fika, samt bidrag för eventuella resekostnader.

För att bli godkänd i utbildningen krävs aktivt deltagande i alla pass. Efter avslutad och godkänd utbildning erhåller deltagarna ett certifikat som peer supporter. Detta certifikat är nödvändigt för att kunna söka de planerade anställningarna i Södertälje, även om det inte garanterar en anställning.

Utbildningen genomförs i samarbete mellan NSPH (Nationell samverkan för psykisk hälsa), Region Västmanland och Södertälje kommun. Detta initiativ markerar ett viktigt steg i att integrera personer med egen erfarenhet i stödarbetet inom psykisk hälsa och beroende, vilket är en värdefull resurs för både individer och samhället.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 20:44

SBBK förnyar truppen: Durham lämnar, Lawson ansluter

Antohony-Insta

Foto: Anthony Durham/SBBK

SBBK meddelade tidigare i januari att Anthony Durham lämnade för spel i Ungern, samtidigt som klubben nu välkomnar Adrien ”AJ” Lawson som nytt tillskott till laget.

SBBK har haft en händelserik start på året, med signifikanta förändringar i herrlagets uppställning. Anthony Durham, som anslöt till SBBK från Philadelphia i oktober 2023 och senast kom från spel i Rumänien, har nu lämnat klubben för att fortsätta sin karriär i den ungerska ligan. Durham, som är 190 cm lång, lämnade laget mitt i säsongen, precis före matchen mot BC Luleå.

Trots Durhams avfärd, har SBBK haft framgång på planen. Laget besegrade nyligen Umeå BSKT med imponerande siffrorna 113-80. Och goda nyheter fortsätter för SBBK, då klubben nu har presenterat sitt senaste nyförvärv: Adrien ”AJ” Lawson som Durhams ersättare.

Coach Sergi Brugué Garcia. Foto: Roland Osbeck

– Vi är glada att kunna meddela att Adrien Lawson kommer att spela för oss. Jag hade några bra samtal med honom innan vi fattade beslutet, säger coach Sergi Brugué Garcia om signeringen.

– Han är en atletisk spelare som kommer att passa riktigt bra i laget. Vi kommer att använda honom på många positioner och jag är säker på att han kommer att hjälpa oss att ge laget en extra dimension både i försvar och anfall. Jag ser fram emot att ha honom här hos oss, säger Garcia.

Lawson, en 26-årig guard från USA, kommer senast från spel i Finland med klubben Honka. Under sin tid i Honka gjorde Lawson ett starkt intryck genom att snitta 14,6 poäng, 3,7 assists och 5,7 returer per match. Hans ankomst till SBBK förväntas ge en ny dynamik till laget, både i försvar och anfall.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 januari 2024 14:21
Senast uppdaterad: 26 januari 2024 14:35

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors