Företag i fokus:

Viaplay släpper dokumentär om Mikael Ishaks karriär

Ishak

Skärmdump, Viaplay Polen.

Han tackade nej till ett monsterbud från Mellanöstern och valde istället att förlänga kontraktet med Lech Poznan. Nu har polska Viaplay släppt en dokumentär om fotbollsstjärnan och Södertäljesonen – ”Mikael Ishak – En troende man”

”Möt Mikael Ishak – en av de bästa spelarna i den polska ligan och kaptenen för Lech Poznań. Vänner, familj och före detta kollegor från Södertälje, där svensken växte upp, avslöjar bakom kulisserna i hans liv och karriär.”, så beskriver Viaplay dokumentären om Södertäljesonen Ishak.

Det hade kunnat bli en flytt till Förenade Arabemiraten och stora lönekuvert, men Ishak valde att fortsätta karriären i Polen.

– Det var galna pengar, en annan värld. Jag lämnade ett av dessa förslag i ett e-postmeddelande som en souvenir. Jag minns att jag pratade med min fru om framtiden. Hon tycker väldigt mycket om Poznan och ville stanna här, men när hon såg erbjudandet från Dubai såg jag hur hennes ögon rörde sig, berättade Ishak i en intervju med tidningen Interia Sport.

Han ska även ha fått flera erbjudanden från toppklubbar i Grekland, Ukraina, Belgien samt ett av Sveriges bästa lag, men tackade nej och valde kärleken han fått från Polen.

– Jag gillar att bli älskad. Jag gillar att bli uppskattad. Jag gillar att vara ledare och jag fick allt i Poznan, säger han till tidningen.

I Polen har karriären och fansen kärlek pekat rakt upp. 2022 ledde Mikael Ishak sin polska klubb Lech Poznan till ligatitel, toppade den polska skytteligan för säsongen och blev uttagen till svenska fotbollslandslaget.

Nu kommer nästa nyheten – en egen dokumentär som skildrar hans liv och karriär. Från Södertälje till att vara en av Polens mest hyllade spelare. Viaplay i Polen släppte för drygt en vecka sedan den 26 minuter långa dokumentären om stjärnan från Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2023 17:49
Senast uppdaterad: 23 februari 2023 17:49

Sjukhuset skickade hem patient – Avled dagen efter

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

En 56-årig man sökte akut vård för bröstsmärtor på Södertälje sjukhus, men skickades hem. Dagen efter fördes han med ambulans till sjukhus med förvärrade symtom, men avled. I en anmälan medger sjukhuset att mannens liv hade kunnat räddas.

Det var i juni förra året som mannen besvärades av bröstsmärtor. När han sökte vård på sjukhuset i Södertälje skickades han istället hem med en remiss till vårdcentralen.

Dagen efter försämrades hans symtom och han fördes akut med ambulans till sjukhuset. Enligt SVT, som var först med att rapportera om händelsen, hade patienten och hans anhöriga informerat sjukhuset om att flera släktingar hade drabbats av hjärtinfarkt, men inga tecken på hjärtinfarkt kunde observeras vid undersökningen.

Istället lades han in på kirurgavdelningen för observation av buksmärtor.

Vid en tillsyn klockan 22 samma dag var patienten i gott skick och opåverkad, men vid nästa tillsyn två timmar senare hade 56-åringen avlidit. En obduktion visade att mannen hade drabbats av en akut hjärtinfarkt och sannolikt avlidit till följd av hjärtstopp. I en Lex Maria-anmälan anser Södertälje sjukhus att mannens liv hade kunnat räddas om han hade blivit inlagd på en avdelning med hjärtövervakning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 12:07
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 12:12

Bolaget köper cirka 68.000 kvm mark i Södertälje

Veridon

Pressbild: Veridon

Verdion tillkännagav idag att de stärker sin svenska logistikportfölj ytterligare. Bolaget har nu köpt ett stort industriområde i Södertälje.

Verdion, utvecklare av logistikfastigheter över hela Europa, har köpt en industritomten av AstraZeneca som är cirka 68 850 kvadratmeter och är belägen i Gärtuna.

– Detta är en fastighet med stor potential i ett område där utbudet av moderna anläggningar varit eftersatt under många år, säger Johan Nihlmark, Verdions affärsutvecklingschef.

Här planerar bolaget att utveckla en state-of-the-art logistikanläggning på cirka 31 000 kvadratmeter, som kommer att inkludera kontors- och sociala utrymmen med fokus på hållbarhet och flexibilitet. Lokalen kommer att hyras ut som en helhet eller i mindre enheter och förväntas vara inflyttningsklar vid slutet av fjärde kvartalet 2024.

– Den ligger inom bekvämt räckhåll för Södertäljeborna och endast 35 minuter från centrala Stockholm, samt har utmärkta transportförbindelser och är lättåtkomlig för hela regionen. Vi planerar att snabbt tillgängliggöra anläggningen på marknaden, för att tillmötesgå hyresgästers stora efterfrågan av moderna logistikfastigheter söder om Stockholm, säger Nihlmark.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juli 2023 09:47
Senast uppdaterad: 11 juli 2023 16:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors