Företag i fokus:

Viaplay släpper dokumentär om Mikael Ishaks karriär

Ishak

Skärmdump, Viaplay Polen.

Han tackade nej till ett monsterbud från Mellanöstern och valde istället att förlänga kontraktet med Lech Poznan. Nu har polska Viaplay släppt en dokumentär om fotbollsstjärnan och Södertäljesonen – ”Mikael Ishak – En troende man”

”Möt Mikael Ishak – en av de bästa spelarna i den polska ligan och kaptenen för Lech Poznań. Vänner, familj och före detta kollegor från Södertälje, där svensken växte upp, avslöjar bakom kulisserna i hans liv och karriär.”, så beskriver Viaplay dokumentären om Södertäljesonen Ishak.

Det hade kunnat bli en flytt till Förenade Arabemiraten och stora lönekuvert, men Ishak valde att fortsätta karriären i Polen.

– Det var galna pengar, en annan värld. Jag lämnade ett av dessa förslag i ett e-postmeddelande som en souvenir. Jag minns att jag pratade med min fru om framtiden. Hon tycker väldigt mycket om Poznan och ville stanna här, men när hon såg erbjudandet från Dubai såg jag hur hennes ögon rörde sig, berättade Ishak i en intervju med tidningen Interia Sport.

Han ska även ha fått flera erbjudanden från toppklubbar i Grekland, Ukraina, Belgien samt ett av Sveriges bästa lag, men tackade nej och valde kärleken han fått från Polen.

– Jag gillar att bli älskad. Jag gillar att bli uppskattad. Jag gillar att vara ledare och jag fick allt i Poznan, säger han till tidningen.

I Polen har karriären och fansen kärlek pekat rakt upp. 2022 ledde Mikael Ishak sin polska klubb Lech Poznan till ligatitel, toppade den polska skytteligan för säsongen och blev uttagen till svenska fotbollslandslaget.

Nu kommer nästa nyheten – en egen dokumentär som skildrar hans liv och karriär. Från Södertälje till att vara en av Polens mest hyllade spelare. Viaplay i Polen släppte för drygt en vecka sedan den 26 minuter långa dokumentären om stjärnan från Södertälje.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 februari 2023 17:49
Senast uppdaterad: 23 februari 2023 17:49

Miljökontoret häver förbudet mot kolgrillen

024A8DEF-2435-46DC-9BA7-5865FCD4CAC9

Foto: Alexander Isa

Nu är det fram för restaurangen Cizgara i Mariekäll att grilla igen, det rapporterar SVT.

Det var i slutet på juni som miljökontoret förbjöd kolgrillen Cizgara att grilla efter klagomål från ett flertal grannar. Nu rapporterar SVT att kommunen har hävt förbudet mot att grilla med kol efter en genomförd inspektion den 7 juli.

Vid en provgrillning kunde miljökontoret konstatera att restaurangen inte skapade rök vid grillningen.

I samband med att beslutet upphävs ställs krav på Cizgara att lämna information om rökreningsanläggningen, bland annat uppgifter om dess kapacitet och luftflöde. Detta rapporterar SVT.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 14:18
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 15:35

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors