Företag i fokus:

Inbrott på flera platser i Södertälje – En person gripen

Polis

Arkivbild

Sent under söndagskvällen, fram till måndagsmorgonen, inträffade flera inbrott och inbrottsförsök i Södertälje. En person har gripits av polis.

Första larmet inkom klockan 23:16 på söndagskvällen. Polisen larmades till Övre Villagatan efter att en man i 50-årsåldern kontrollerade en bostad på ett sätt som fick en privatperson att misstänka att det handlade om ett inbrottsförsök.

”Mannen hittas och kontrolleras av polis. Vissa föremål som mannen har på sig gör att det skrivs en anmälan om häleri och mannen avlägsnas sedan till en annan del av kommunen.”, skriver polisen på sin hemsida.

Cirka fyra timmar senare, klockan 03:44, kom nästa larm. Denna gång utsattes en matbutik på Brolundavägen för ett inbrottsförsök där en okänd person krossade ett fönster till matbutiken. Enligt polisen rubricerades händelse först som försök till inbrott, men rubriceringen ändrades senare till skadegörelse.

Två timmar senare, klockan 06:07 på måndagsmorgonen, larmades polisen återigen. Denna gång till Ymergatan där en man enligt uppgifter misstänktes för vilja ta sig in i olika bostäder. Väl på plats påträffade polisen samma man som avvisades från Övre Villagatan vid 23-tiden, sju timmar tidigare.

”När patrullerna söker i området anträffas samma man som kontrollerats och blivit misstänkt för häleri tidigare på natten. Ånyo har mannen med sig ett föremål som inte är hans. När föremålet ska lämnas tillbaka sin ägare som bor i närheten konstateras att ägarens bostad utsatts för inbrott genom att ett fönster krossats.”, skriver polisen.

Den person som anträffades två gånger grips och misstänkts nu även för inbrott. Som utredningsåtgärder samlade polisen filmer från övervakningskameror och kunde därmed säkra spår.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 februari 2023 14:21
Senast uppdaterad: 27 februari 2023 14:22

DEBATT: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”

2C80BA41-A2BA-49D2-86C0-17BBC03FB9BE

Boel Godner(S), Kommunstyrelsens ordförande
Foto: Södertälje kommun/Creative Commons.

Svar på Mats Siljebrands (KD) debattartikel : (S)toppad breddning av Motorvägsbron en pyrrhusseger

Alla partier i Södertälje inklusive KD har tillsammans drivit frågan om ytterligare en passage över eller under kanalen efter olyckan 2016. Flera andra har ställt sig bakom det. Det är bra.

Södertäljebron ägs dock inte av oss utan av staten och även nya passager kräver beslut av regeringen och planering av Trafikverket. Vi har inte heller makten att stoppa en breddning av Södertäljebroarna. Det hade varit bra med ytterligare passage innan breddning sker då det skulle innebära långa avstängningar som efter olyckan men det är bortom kommunens kontroll.

”Synd om KD lämnar vår gemensamma kamp”

Kommunen bestämmer inte vad som skrivs i nationell plan men vi driver de för vår egen kommun viktigaste infrastrukturfrågorna. Ytterligare passage är en av dem och det är synd om KD lämnar vår gemensamma kamp istället för att använda sina kontakter i regeringen för att arbeta för Södertäljes bästa.

Kommunens uppgift är att i dialoger med Trafikverket berätta vad som behövs här hos oss och varför men statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer.

Boel Godner(S)
Kommunstyrelsens ordförande

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 20:55
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Södertäljefestivalen nominerad till prestigefyllt pris

Festival

Foto: Shamash Oyal

I den prestigefyllda årliga tävlingen Gyllene Hjulet har Södertälje city och Södertäljefestivalen erhållit en nominering i kategorin ”Årets lokala rättighet”.

(Annonslänk)

Branschtävlingen Gyllene Hjulet, som nu går in i sin 26:e upplaga, har länge varit en plattform för att lyfta fram de mest innovativa och effektfulla projekten inom sponsring och event. Med en final som äger rum den 17 april på Münchenbryggeriet i Stockholm, bjuder SES och dess partners in till en kväll fylld med glädje, kreativitet och erkännande.

Förfesten, som hölls den 18 mars på Rigoletto, gav en försmak av vad som komma skulle.
Här hyllades de nominerade projekten med musik av Kerstin Ljungström och skapade en atmosfär av förväntan och firande.

Södertäljefestivalen, som stod ut bland nomineringarna, firades för sin förmåga att sammanföra staden och dess invånare genom musik, mat och kultur.

– Vi är väldigt glada och stolta över att bli uppmärksammade för vår insats kring Södertäljefestivalen på en nationell nivå. Vi har arbetat hårt och har haft en väldigt givande samverkan med våra leverantörer och partners för att göra Södertäljefestivalen till ett uppskattat evenemang för alla i regionen, säger Aljosa Lagumdzija, VD Södertälje City.

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City,
Foto: Shamash Oyal

På galakvällen deltog några av landets främsta artister och kreatörer, och underhållningen levererades av namn såsom Viktor Norén, Cornelia Jacobs, och Kärlekståget – en dj-duo bestående av Amanda Pesikan & Linda Sundblad. Med en middag av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, och prisutdelningen skickligt ledd av Clara Henry, var kvällen en oförglömlig hyllning till kreativiteten inom svensk eventindustri.

Södertäljefestivalen står i hård konkurrens med andra framstående projekt som Åre Sessions 2023, Avicii Arena – Break the silence, och flera andra betydande initiativ inom kategorin ”Årets lokala rättighet”.

Däremot har motiveringen inte presenterats.

– Motiveringstexten kommer först om vi vet att festivalen blir vinnare av kategorin, säger Cecilia från SES till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 mars 2024 15:34
Senast uppdaterad: 21 mars 2024 16:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors