Företag i fokus:

Södertäljebons nya uppdrag: Teckna årets julkalender

Lina Neidestam, julkalendern 2023

 Foto: Daniel Stigfelt/Sveriges Radio.

Den svenska illustratören, barnboksförfattaren och serieskaparen från Södertälje, Lina Neidestam, har fått uppdraget att illustrerar julkalendern 2023 i Sveriges Radio.

Serietecknaren Lina Neidestam är skaparen av den populära humorserien Zelda, bilderboken Rysliga Förskolan och medskapare av bokserien Asynja. Nu har Sveriges Redio gett henne uppdraget att skapa bilderna till årets julkalender i Barnradion, ”Tjuven på Sankt Nikolaus läroverk”, som är skriven av Astrid Mohlin.

Handlingen utspelar sig i en nära framtid där allt färre firar jul och snön inte längre faller. I en skola djupt inne i en skog i Sverige utbildas julens unga beskyddare, och Dante är ett av tio barn som valts ut för att börja där. Skolan har som uppdrag att sprida julmagi, men snart blir det klart att det finns en tjuv på skolan.

– Lyssnarna kommer att välkomnas in i en magisk julvärld. Sankt Nikolaus läroverk är en internatskola för julmagi. Man kommer få vara med och lösa ett mysterium med mycket oväntade vändningar, och stifta bekantskap med spännande lärare, elever och djur, säger Astrid Mohlin om årets radiojulkalender i ett pressmeddelande.

Lina Neidestam och Astrid Mohlin, författare och regissör. Foto: Daniel Stigfelt/Sveriges Radio.

Astrid Mohlin, författaren och regissören bakom julkalendern, har tidigare skapat flera populära dramapoddar för unga, inklusive ILY (I love you) och Sommarlovsmysteriet i Barnradion. Julkalendern kommer att spelas in i Göteborg under våren, och barnen som är med kommer från olika delar av landet – precis som i berättelsen.

Nu ser Södertäljebon fram emot uppdraget att illustrerar julkalendern som har premiär den 1 december 2023.

– Det roligaste är att få vara med och skapa en helt ny värld. När jag läste berättelsen fick jag direkt upp tydliga bilder av Dante och de andra, det kändes som att de redan fanns, säger Södertäljebon Lina Neidestam i ett pressmeddelande.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2023 04:00
Senast uppdaterad: 2 mars 2023 12:05

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors