Företag i fokus:

Telge bidrar till mindre cancerframkallande utsläppt

7D6FC517-2C68-4F58-B055-4A41F88D1BF7

Arkivbild

I augusti 2022 signerades ett unikt avtal mellan Söderenergi och Telge Återvinning. Nu har Telge Återvinning mottagit ett unikt verifikat som visar på att 988 kilo tungmetaller avskilts som bidrar till en lägre Co2-utsläpp.

Telge Återvinning har mottagit ett unikt verifikat från Söderenergi som visar hur mycket tungmetaller avfall innehåller och vilka nyttor avfallet kan generera. Under 2022 tog Söderenergi hand om nästan 15 000 ton returträ, varav 988 kg var tungmetaller, främst arsenik och krom. Verifikatet innehåller konkreta data om nyttorna som avfallet genererade, inklusive 56 000 MWh fjärrvärme och 988 kg avskilda tungmetaller som är cancerframkallande och kan orsaka reproduktionsstörningar och mutationer.

– Så vitt vi vet är vi först i världen med ett verifikat för spårbarhet i avfallsströmmarna. Ett verifikat som visar den miljö- och klimatnytta som vi skapar genom energiåtervinning av avfall, säger Jan Steinle Söderenergis bränslechef.

Jan Steinle, bränslechef på Söderenergi och Vesa Hiltul vd för Telge Återvinning. Pressbild.

Samarbetet innebär att Telge Återvinning levererar returträ till Söderenerg som därefter ser till att det omvandlas till värme och el. Processen bidrar också till tungmetaller såsom krom och arsenik tas ut ur kretsloppet. För höga halter av krom kan ge upphov till cancer, mutationer eller reproduktionsstörningar. Arsenik är mycket giftigt för vattenlevande organismer och är klassat som cancerframkallande.

Verifikatet visar den miljö- och klimatnytta som skapas genom energiåtervinning av avfall och är det första i sitt slag i Sverige och möjligen i världen. Verifikatet ger en spårbarhet i avfallsströmmarna som Söderenergi tror kommer att bli en branschstandard i framtiden.

– Spårbarhet i avfallet med verifikat är något som vi tror att alla seriösa kunder kommer att kräva i framtiden. Vi tror att det kommer att bli branschstandard, säger Telge Återvinnings vd, Vesa Hiltul.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 mars 2023 12:04
Senast uppdaterad: 2 mars 2023 12:04

Lägenhetsbrand i Mariekäll – Flera personer förda till sjukhus

Brandkår räddningstjänst

Arkivbild

En brand har utbrutit i en lägenhet på Liljevalchsgatan på lördagskvällen. Flera räddningsenheter har ryckt ut till platsen och tre personer har förts till sjukhus.

(Annonslänk)

En brand rapporterades utbruten i en lägenhet belägen på bottenvåningen i ett flerbostadshus längs Liljevalchsgatan i Mariekäll. Larmet, som först inkom till SOS Alarm, registrerades vid 18:12 under lördagskvällen, vilket omedelbart ledde till en snabb utryckning från flera räddningsenheter.

Detaljerna kring brandens uppkomst samt dess totala påverkan är ännu oklart, men enligt räddningstjänsten har flera personer förts till sjukhus.

– Vi har larmats till Mariekäll med anledning av att det ska ha brunnit i köket. Tre personer är förda till sjukhus för kontroll och vi håller på att släcka, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

Branden uppstod i samband med fritering i olja.

Enligt polisen försökte de boende släcka branden med vatten vilket förvärrade situationen, men branden lyckades släckas med pulversläckare när räddningstjänsten anlände fram.

”En man i 70-årsåldern och två barn i tonåren, förs till sjukhus för kontroll. Polisen kommer att utreda händelsen som allmänfarlig vårdslöshet.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 18:57
Senast uppdaterad: 10 februari 2024 20:20

Nytt gripande efter knivdådet i Södertälje

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

Ytterligare en person har gripits efter förra veckans knivattack i en frisörsalong i centrala Södertälje.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade förra veckan i centrala Södertälje, där en ung man knivhöggs flera gånger i en frisörsalong på Nygatan. Offret, en man i 20-årsåldern, fick tre till fyra knivhugg i benet.

Dagen efter dådet grep polisen en 20-årig man, som tidigare varit anklagad för medhjälp i en dödsskjutning i Saltskog den 6 oktober 2022. Han är misstänkt för grov misshandel och försök till människorov.

Nu har ytterligare en misstänkt person gripits. Denne är en 20-årig man som greps tidigare denna vecka och är nu häktad, misstänkt för samma brott som den tidigare gripne – grov misshandel och försök till människorov.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 11:55
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 19:18

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors